Cel mai cumpărat aliment se scumpește din nou în piețele din Republica Moldova

13 Apr. 2023, 16:27
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
13 Apr. 2023, 16:27 // Actual //  Lupu Eduard

În prima jumătate a acestei săptămâni, în piețele din Chișinău, prețurile angro la ceapa galbenă din recolta 2022 au crescut cu 0,5-1 lei/kg, până la o medie de 15 lei/kg (0,83 dolari/kg). Pentru luna aprilie, creșterea prețului cepei pe piața moldovenească este un fenomen sezonier normal. Este surprinzător faptul că, în contextul „crizei cepei” paneuropene, următoarea rundă de creșteri de preț pentru acest produs în Moldova a început abia acum, și nu din primele zile ale lunii – ca, de exemplu cum a fost în Ucraina, Georgia, arată datele EastFruit.

Mai mult, de la mijlocul lunii martie, prețurile cu ridicata la ceapă în Moldova sunt în scădere (totuși, atins anterior un maxim istoric – 17 lei/kg, 0,91 dolari/kg). Analiștii EastFruit consideră că reducerea prețului cepei în a doua jumătate a lunii a fost cauzată de trei factori principali. În primul rând, majoritatea consumatorilor moldoveni nu erau pregătiți din punct de vedere psihologic să plătească un preț atât de mare pentru o legumă obișnuită inclusă în dieta zilnică. În al doilea rând, cumpărătorul – atât angrosist, cât și simplu neprofesionist – nu era pregătit să plătească atât de mult pentru mărfuri evident de calitate scăzută care au rămas în depozitele producătorilor agricoli locali. În al treilea rând, pe piața din Moldova a apărut în luna martie ceapa egipteană, tot de calitate scăzută și în cantități mici, dar acest produs a funcționat ca factor de presiune asupra situației prețurilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Totuși, potrivit operatorilor de pe piață, săptămâna trecută au fost vândute ultimele stocuri rămase de ceapă moldovenească. Acum piața locală este complet dependentă de importurile acestui produs până cel puțin la începutul lunii iunie (din moment ce recoltarea cepei locale de iarnă va începe nu mai devreme de a treia decadă a lunii mai). Într-o astfel de situație, prețul cepei importate este de fapt garantat să crească.

Realitatea Live

08 Sept. 2024, 09:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
08 Sept. 2024, 09:32 // Actual //  Lupu Eduard

După vestea că VW, cel mai mare producător de automobile din Europa, ar putea închide două fabrici, experții trag un semnal de alarmă cu privire la faptul că reducerea producției nu este limitată doar la industria auto, transmite Euronews.com. Institutul german de cercetare economică (DIW) afirmă că întreprinderile trebuie să evolueze.

În timp ce producătorii de automobile din UE se luptă cu eliminarea treptată a motoarelor cu combustie și cu tranziția către vehiculele electrice până în 2035, experții preconizează că mii de locuri de muncă ar putea fi eliminate în diferite sectoare în următorii doi ani.

Președintele DIW, Marcel Fratzscher, spune că economia germană este dependentă atât de exporturi, cât și de industrie, iar în fața tranziției energetice, „companiile au ratat transformarea” și că multe, precum VW, au „rămas în urmă”.

„Nu este vorba doar de sectorul auto, este vorba de mașini, este vorba de sectorul farmaceutic, chimic, aceasta este o problemă destul de mare pe care mulți o au”, a declarat el pentru Euronews.

Cel mai mare producător de produse chimice din lume, care își are sediul central în Germania, BASF, analizează, de asemenea, posibilitatea de a-și reloca o parte din forța de muncă în Asia și de a concedia lucrători din Germania, pe fondul exploziei prețurilor la energie din cauza situației de amploare din Ucraina și a birocrației împovărătoare din Germania.

Și-a pierdut Germania competitivitatea?

Asia se află pe o spirală economică ascendentă, care are un impact global.

„Companiile germane au localizat deja o mare parte din producție în China, în India, în alte părți, iar acest lucru va continua”, a declarat Fratzscher.

Având în vedere că China începe să reducă concurența și își subvenționează propriile companii, „este mai greu pentru companiile germane să concureze”, în special în contextul costurilor ridicate ale energiei și forței de muncă din Europa.

Deci, ce urmează pentru economia germană?DIW a declarat că vede o „stagnare a economiei germane în acest an, o redresare treptată în următorii câțiva ani”. Economia germană s-a contractat din nou în al doilea trimestru al anului 2024 și se află tehnic în recesiune, producția industrială continuând să scadă.Industria auto a fost afectată în special de cererea scăzută de vehicule electrice, din cauza investițiilor lente în infrastructură.Cu toate acestea, Fratzscher a spus că este optimist și crede că marile companii germane „au fost întotdeauna foarte inovatoare”, după ce s-au reinventat de mai multe ori.

„Ele trebuie să se reajusteze, trebuie să se reformeze. Și acesta este cazul Volkswagen și al multor companii germane”, a adăugat el.Poate guvernul german să ajute?Fratzscher a spus că nu crede că guvernul ar trebui să intervină pentru a păstra lucrătorii.

„Transformarea înseamnă schimbare. Schimbarea înseamnă adesea consolidare. Companiile trebuie să se restrângă pentru a putea investi și dezvolta noi tehnologii”, a spus el.

Fratzscher a remarcat, de asemenea, că încercarea guvernului de a păstra vechile structuri în marile companii nu se limitează doar la Germania, ci este și un fenomen european.

„Adesea, părțile vechi, părțile redundante ale unei economii trebuie să dispară pentru ca noile părți să poată apărea și să reapară sau să fie dezvoltate”, a adăugat el, sugerând că aceste crize nu au soluții pe termen scurt.

„Va fi nevoie de rezistență și de investiții continue în următorii cinci ani și apoi, sperăm, în această perioadă, economia germană va gestiona tranziția”.Având în vedere că economia germană depinde în mare măsură de industria auto, aceste concedieri în masă pot duce la o creștere a deziluziei în rândul populației germane și pot juca în favoarea extremei drepte.Acest lucru ar putea avea un impact major asupra alegerilor federale de anul viitor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău