China vrea să cumpere tot mai multe companii ruseşti. Ginganții chinezi vin cu bani pentru a profita de prăbușire

08 Mart. 2022, 17:00
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
08 Mart. 2022, 17:00 // Bani și Afaceri //  MD Bani

China vrea să cumpere tot mai multe companii rusești sau să-și crească participațiile în companiile ruseşti din domeniul energiei şi al materiilor prime, cum ar fi gigantul Gazprom şi producătorul de aluminiu Rusal International, potrivit Bloomberg.

Beijingul poartă discuţii cu firmele sale de stat, printre care China National Petroleum, China Petrochemical., Aluminum Corp. of China şi China Minmetals cu privire la orice oportunităţi de potenţiale investiţii în companii sau active ruseşti. Orice acord ar fi pentru a susţine importurile Chinei, în timp ce îşi intensifică atenţia asupra securităţii energetice şi alimentare – nu ca o dovadă de sprijin pentru invazia Rusiei în Ucraina – au spus sursele Reuters, preluate de ZF.

Potrivit informațiilor, discuţiile se află într-un stadiu incipient şi nu vor duce neapărat la un acord. Unele discuţii între companiile energetice chineze şi ruseşti au început să aibă loc, potrivit unor surse separate.

CNPC şi China Petrochemical – cunoscută sub numele de Sinopec Group – au refuzat să comenteze, potrivit oficialilor media ai companiilor. Autoritatea chineză de reglementare a activelor de stat Sasac, Aluminum Corp. of China şi Minmetals nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii. Reprezentanţii Gazprom şi Rusal nu au comentat.

Războiul Rusiei în Ucraina a crescut presiunea asupra Beijingului pentru a asigura importurile, în condiţiile în care costul energiei, al metalelor şi al alimentelor a crescut vertiginos la niveluri fără precedent. Îngrijoraţi de impactul pe care creşterea bruscă a preţurilor îl va avea asupra economiei, înalţi oficiali guvernamentali chinezi au emis ordine pentru a prioritiza securitatea aprovizionării cu mărfuri, a relatat Bloomberg săptămâna trecută.

Realitatea Live

15 Dec. 2025, 10:53
 // Categoria: Uncategorized // Autor:  Ursu Victor
15 Dec. 2025, 10:53 // Uncategorized //  Ursu Victor

Economistul Iurie Rija avertizează că agricultura Republicii Moldova a intrat într-un paradox periculos. Fermierii au câștigat lupta cu timpul în producție, dar pierd banii din cauza logisticii lente și scumpe, în special pe calea ferată.

Potrivit analizei sale, productivitatea agricolă a crescut de peste 300 de ori în ultimele două secole. Dacă acum 200 de ani era nevoie de 10 minute de muncă pentru a produce un kilogram de grâu, astăzi același rezultat este obținut în mai puțin de 2 secunde, datorită tehnologiei moderne. Problema apare însă în momentul în care marfa părăsește silozul.

„În câmp lucrăm în secunde, pe calea ferată pierdem zile. Din clipa în care grâul ajunge la CFM, ne întoarcem în secolul XIX”, constată Iurie Rija.

Datele Căii Ferate a Moldovei confirmă ruptura dintre producție și logistică. În 2021, CFM transporta aproape 680 de mii de tone de cereale, iar în 2024 volumul a coborât la doar 138 de mii de tone, o scădere de circa 80%.

În loc să reacționeze prin stimulente pentru a recâștiga clienții, CFM a ales, potrivit economistului, o decizie „care sfidează logica pieței”: majorarea tarifelor într-un moment de minim istoric al volumelor.

Creșterea oficială a tarifelor cu 6–7% ascunde, în realitate, o lovitură mult mai dură pentru exportatorii din nordul țării. Eliminarea discount-ului de volum înseamnă, în practică, scumpiri de peste 25%.

Pentru ruta Nord – Giurgiulești (circa 400 km), calculele sunt fără echivoc: transport feroviar: 37 USD/tonă, cu un timp de livrare de 12 zile, transport rutier: 34 USD/tonă, cu livrare în 24 de ore. „Trenul a devenit mai scump și de 12 ori mai lent decât camionul. Niciun agent economic rațional nu va accepta asta”, subliniază Rija.

Argumentul eficienței energetice a trenului este real, dar insuficient. Deși un tren consumă aproximativ 1,5 litri de motorină pe tonă, economia de combustibil este anulată complet de costul timpului pierdut.

Blocarea capitalului timp de 12 zile, penalitățile portuare și volatilitatea pieței transformă întârzierea într-o pierdere financiară directă. „Un sistem care arde timp este un sistem care arde bani”, avertizează economistul.

Iurie Rija susține că exportatorii nu vor abandonarea căii ferate, dar cer o matematică economică corectă. Asociația Agrocereale propune: moratoriu imediat pe scumpiri, pentru a nu pierde definitiv Nordul țării, tarife flexibile și reduceri pentru volume mari, după modelul „low cost”, reducerea rotației vagoanelor de la 12 la 6 zile, ceea ce ar dubla capacitatea CFM fără investiții majore.

Verdictul economistului este tranșant: majorarea tarifelor într-un moment de colaps al volumelor nu va salva CFM, ci va accelera transferul total al cerealelor pe șosele.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII