Construcția cheiurilor temporare pe râul Prut, împotmolită în birocrația autorităților

23 Mai 2024, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
23 Mai 2024, 10:45 // Actual //  Lupu Eduard

Construcția cheiurilor temporare pe râul Prut, menită să faciliteze exportul de cereale pe cale fluvială, rămâne în impas din cauza birocrației și a reglementărilor de mediu stricte. Deși autoritățile au promis de nenumărate ori să sprijine acest proiect, progresele întârzie să apară, generând îngrijorare în rândul agricultorilor și exportatorilor.

Directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”, Iurie Rija, a exprimat public dificultățile cu care se confruntă în ceea ce privește realizarea exporturilor. „Ne confruntăm cu imposibilitatea amenajării cheiurilor temporare pe râurile Nistru și Prut, ceea ce afectează direct exporturile noastre”, a declarat Rija.

Ministerul Mediului a răspuns solicitărilor „Agrocereale” explicând că zona în care se dorește construcția cheiurilor este o arie protejată de stat a biosferei. „Pentru a asigura încărcarea și descărcarea mărfurilor, facilitarea comerțului extern și evitarea prejudiciilor mediului, este necesară identificarea unei alte locații pentru aceste cheiuri temporare, în afara rezervațiilor naturale”, se arată în comunicatul ministerului.

Ministrul Agriculturii, Vladimir Bolea, a subliniat anterior importanța acestor cheiuri pentru agricultură, menționând că transportul naval ar reduce semnificativ costurile și timpul necesar pentru export. „Aceste cheiuri temporare vor ușura viața agricultorilor noștri. E una când încarci 1.500 de tone pe un vas și e cu totul altceva când transporți aceeași cantitate în camioane de 22 de tone”, a declarat Bolea.

Deși planul inițial prevedea finalizarea cheiurilor până în toamna anului trecut, niciun progres concret nu a fost realizat până în prezent.

Există suspiciuni că limitele rezervației Prutul de Jos, stabilite pentru protejarea mediului, ar fi fost influențate de interesele unui port privat, ceea ce ar împiedica dezvoltarea unei infrastructuri portuare competitive la nivel de stat. „Ministerul Mediului a decis să retragă avizele pozitive acordate anterior, chiar dacă transportul naval este considerat mai puțin dăunător mediului”, a afirmat Iurie Rija, adăugând că diverse companii s-au confruntat cu obstacole în obținerea și menținerea avizelor necesare.

Restricționarea transportului naval duce la suprasolicitarea transportului rutier, care este de trei ori mai scump și produce emisii mai mari de poluanți, deteriorând infrastructura rutieră și afectând negativ sănătatea publică. În plus, agenții economici care reușesc totuși să utilizeze transportul naval sunt nevoiți să recurgă la porturi private, unde tarifele sunt semnificativ mai ridicate.

Construcția cheiurilor temporare pe râul Prut rămâne un proiect blocat în birocrație și controverse, în ciuda beneficiilor evidente pentru agricultură și comerțul extern. Autoritățile trebuie să găsească o soluție echilibrată care să permită dezvoltarea infrastructurii necesare fără a compromite protecția mediului, pentru a sprijini astfel economia agricolă a Republicii Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Iun. 2024, 16:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
25 Iun. 2024, 16:33 // Actual //  Lupu Eduard

Criza locuinţelor din Marea Britanie a devenit atât de acută încât următorul guvern va trebui să construiască echivalentul unui alt oraş de mărimea Londrei pentru a compensa cinci decenii de construcţii sub obiectivele stabilite, arată o analiză a datelor oficiale, potrivit Bloomberg.

Înaintea unor alegeri generale în care proprietatea a devenit un subiect-cheie de discuţii, o analiză Bloomberg a finalizărilor de locuinţe noi arată că, în unele părţi ale Regatului Unit, a fost construită doar o locuinţă pentru fiecare 10 persoane în plus din populaţie între 2011 şi 2021. Acest deficit reprezintă principalul factor care determină cea mai gravă criză a locuinţelor din ţară de la al Doilea Război Mondial.

Timp de aproape cinci decenii, dezvoltatorii şi autorităţile locale nu au reuşit să livreze locuinţe în ritmul altor naţiuni bogate din Europa – sau chiar în ritmul în care a făcut-o Marea Britanie în anii 1960. Alegătorii mai tineri sunt supăraţi că pandemia şi cei 14 ani de guvernare conservatoare nu au făcut decât să agraveze problema în cauză.

Atât conservatorii premierului Rishi Sunak, cât şi opoziţia laburistă a lui Keir Starmer promit să construiască într-un ritm nemaiîntâlnit din anii 1970. Dar chiar şi lucrările în acest ritm ar necesita 14 ani pentru a elimina deficitul.

„Numărul de locuinţe pe care nu le-am construit este acum atât de mare încât, pentru a elimina deficitul, este, realmente, necesar să construim o altă Londră, iar acest lucru se agravează de la an la an”, a declarat Paul Swinney, director de politici şi cercetare la Centre for Cities, un grup de cercetare nepartizan.

Locuinţele care necesită a fi construite pentru a recupera decalajul depăşeşc cu mult numărul celor 3,8 milioane de locuinţe care se află deja în capitală, subliniind amplo

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău