„Drujba” se oprește! Livrările de petrol către Cehia, oprite pe neașteptate

04 Dec. 2024, 17:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Dec. 2024, 17:16 // Actual //  Ursu Victor

Cehia a încetat brusc să primească petrol rusesc prin conducta „Drujba”, întreruperea fiind legată de un incident recent pe sectorul polonez al conductei, deși nu pe ramura care aprovizionează Cehia, Ungaria și Slovacia. Aceste trei țări au primit permisiunea Comisiei Europene de a continua importurile de petrol rusesc, în ciuda sancțiunilor împotriva Rusiei.

Pavel Kaidl, purtătorul de cuvânt al companiei petroliere cehe Orlen Unipetrol, a confirmat oprirea livrărilor pentru publicația Ceske Noviny. Operatorul de stat al conductei, Mero, a declarat că alimentarea cu petrol a țării nu este în pericol, deoarece aprovizionarea poate fi suplimentată prin conductele din Germania și Italia. Totuși, guvernul ceh pregătește măsuri preventive, inclusiv utilizarea rezervelor strategice, a anunțat ministrul Industriei și Comerțului, Lukáš Vlček, pe rețeaua X.

„În acest moment, nu primim petrol prin conducta Drujba. Nu există riscul unei penurii, deoarece livrările prin conducta italiană TAL continuă stabil”, a subliniat Vlček.

Conducta „Drujba”, cea mai mare infrastructură de transport al petrolului din Rusia către Europa, se împarte în Belarus în două ramuri. Ramura nordică, care alimentează Polonia și Germania, nu mai transportă petrol rusesc din cauza sancțiunilor, fiind înlocuită de petrol kazah. Ramura sudică, care traversează Ucraina, aprovizionează Ungaria, Slovacia și Cehia.

Pe 1 decembrie, o scurgere a fost raportată pe ramura nordică a conductei în Polonia, operatorul PERN investigând toate ipotezele, inclusiv o posibilă diversiune. Între timp, livrările către Germania continuă.

Creșterea riscului de sabotaje asupra infrastructurii critice din Europa este confirmată de multiple incidente recente. Directorul MI5, Ken McCallum, a descris tentativele serviciilor ruse de a destabiliza situația din Europa drept „uluitoare”. În noiembrie, două cabluri de telecomunicații din Marea Baltică au fost avariate, iar o ruptură a unui cablu de internet între Suedia și Finlanda a avut loc recent. În Slovacia, autoritățile investighează posibile acte de terorism asupra infrastructurii critice, inclusiv asupra conductei „Drujba”.

Potrivit unui raport al Centrului pentru Cercetarea Energiei și Aerului Curat, în septembrie 2024, Cehia a importat petrol prin „Drujba” în valoare de 90 milioane de euro, în timp ce Ungaria și Slovacia au importat petrol în valoare de 156 milioane de euro și, respectiv, 58 milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

09 Feb. 2025, 09:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Feb. 2025, 09:51 // Actual //  Ursu Victor

Rusia se confruntă cu o criză gravă în transportul petrolului, în urma sancțiunilor impuse de Statele Unite și alte state occidentale. Pe 10 ianuarie, Departamentul Trezoreriei SUA a inclus 161 de tancuri petroliere rusești pe lista neagră, o măsură ce afectează atât transportul țițeiului, cât și al produselor petroliere.

Potrivit Bloomberg, sancțiunile au un efect devastator asupra capacității Rusiei de a exporta petrol. În 2024, 57% din țițeiul exportat de Moscova a fost transportat pe nave care acum sunt sancționate. Numărul total al tancurilor petroliere afectate de sancțiuni, fie ele impuse de SUA, UE sau Regatul Unit, a ajuns la 265, ceea ce reprezintă o parte semnificativă a flotei utilizate pentru transporturi maritime de petrol, potrivit Bloomberg.

Costurile de transport pentru țițeiul rusesc au crescut vertiginos. Conform Argus Media, tarifele de transport au crescut cu aproape 50% din momentul impunerii sancțiunilor. De exemplu, transportul unui baril de petrol din Marea Baltică până în India a ajuns la 13 dolari, comparativ cu 10 dolari înainte de sancțiuni.

Multe dintre tancurile petroliere sancționate întâmpină dificultăți în a-și îndeplini funcțiile. Unele nave sunt blocate în porturi rusești sau chineze, în timp ce altele sunt folosite pentru stocare temporară, fără a putea efectua transporturi regulate.

Rusia depinde acum de așa-numita „flotă din umbră”, formată din nave cumpărate pentru a eluda sancțiunile. Totuși, aceste soluții devin din ce în ce mai costisitoare și riscante, având în vedere că sancțiunile continuă să se extindă. În plus, achiziția de noi nave sau utilizarea celor existente devine tot mai complicată, pe măsură ce riscurile de sancționare cresc.

Pe măsură ce sancțiunile reduc capacitatea Rusiei de a transporta petrol, Moscova se confruntă cu provocări majore. Costurile de transport cresc, iar opțiunile alternative devin din ce în ce mai limitate. Dacă situația continuă, exporturile de petrol ale Rusiei ar putea suferi o scădere semnificativă, cu implicații economice grave.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală