Încăierare între giganții gazelor lichefiate! O companie americană este acuzată de eșec în a livra cantitățile promise

12 Nov. 2023, 11:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Nov. 2023, 11:32 // Actual //  bani.md

BP, Edison şi Shell au făcut presiuni asupra unui grup energetic dintre SUA şi Uniunea Europeană să intervină într-o dispută cu exportatorul de gaze naturale lichefiate Venture Global LNG cu privire la eşecul firmei americane de a livra cantităţile prevăzute în contracte, transmite agenția Reuters.

Companiile au apelat luna trecută la Grupul operativ SUA-UE pentru securitatea energetică, iar un director al Shell l-a îndemnat să solicite Venture Global LNG ”să înceapă imediat să funcţioneze” în baza contractelor lor semnate.

Cele trei companii se numără printre cel puţin patru clienţi ai firmei din Arlington, Virginia, care urmăresc cereri de arbitraj contractual pentru lipsa furnizării de gaze.

Venture Global LNG a declarat că uzina din Louisiana nu este complet operaţională din cauza echipamentelor electrice defecte, care sunt în reparaţii.

Apelurile lor au urmărit să determine Haga şi Washington să facă presiuni asupra Venture Global LNG în legătură cu contractele.

În scrisoarea sa, Shell a acuzat Venture Global LNG că a deturnat resurse pentru construirea unei a doua fabrici de export de GNL, mai degrabă decât pentru a finaliza reparaţiile la prima sa fabrică.

Comportamentul ”a zdruncinat încrederea în credibilitatea furnizorilor americani de GNL”, a scris directorul BP Carol Howe într-o scrisoare separată.

Oficialii din UE şi SUA au indicat că disputa este ”o chestiune contractuală între părţi comerciale”, a declarat sâmbătă un purtător de cuvânt al Venture Global LNG.

Nu a fost luată nicio măsură la cererea Shell, la o reuniune a grupului de lucru din 30 octombrie.

Un purtător de cuvânt al Shell a declarat sâmbătă că nu se aşteaptă la o reacţie imediată din partea grupului de lucru şi că a dorit să aducă în atenţia oficialilor o potenţială pierdere a încrederii în GNL-ul din SUA.

BP a refuzat să comenteze în afară de scrisoarea sa. Gigantul de utilităţi Edison nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii, în weekend.

Venture Global LNG operează uzina Calcasieu Pass la capacitate maximă, a declarat acesta autorităţilor de reglementare din SUA. Şi a vândut peste 200 de încărcături, în valoare de aproximativ 18,2 miliarde de dolari, până în prezent, potrivit unui bilanţ Reuters.

Aceste vânzări au obţinut preţuri mai mari decât ar fi disponibile în baza contractelor pe termen lung ale celor patru firme.

Shell şi alţii susţin că firma a profitat de pe urma creşterii preţurilor pe pieţele globale de gaze, schimbând în acelaşi timp securitatea energetică a Europei. Li s-a spus că nu vor primi cantităţile contractate până la sfârşitul anului 2024.

BP şi Shell au cumpărat gaze de la uzină şi le-au vândut în afara Europei, dar s-au referit în scrisorile adresate grupului de lucru SUA-UE la securitatea energetică a Europei, a declarat Venture Global LNG.

Compania ”lucrează cu sârguinţă spre finalizarea completă”. Compania nu a spus când va începe operaţiunea comercială completă.

“Shell a achiziţionat 7 încărcături de la Venture Global şi 3 dintre ele au fost tranzacţionate în afara Europei, pentru profituri mai mari. În mod similar, BP a achiziţionat 6 încărcături, iar 2 au fost tranzacţionate către destinaţii din afara Europei”, potrivit unei scrisori din 10 noiembrie, semnată de co-preşedintele Venture Global Michael Sabel şi Robert Pender.

Apelul la grupul operativ U.S.-UE urmează şi efortului Repsol ca autoritatea de reglementare a energiei din SUA să redeschidă aprobarea fabricii de la Calcasieu, având în vedere problemele companiei. Acea cerere a fost respinsă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 09:40 // Actual //  Grîu Tatiana

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) avertizează asupra declanșării unor proteste la nivel național, acuzând Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție, incompetență și promovarea unor modificări legislative care ar putea agrava criza transportului public de pasageri.

Într-o scrisoare deschisă adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, APOTA susține că un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, transmis de MIDR pe 17 decembrie 2025, riscă să scoată transportatorii în stradă, atât prin conținut, cât și prin termenul „extrem de restrâns” de doar cinci zile oferit pentru consultări.

„Ideile proiectului și termenele pentru care putem prezenta propuneri, în corelare cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii, ne determină să adoptăm decizii prin care să anunțăm declanșarea unei serii de proteste”, se arată în scrisoare.

APOTA afirmă că, deși autoritățile invocă existența a 347 de localități fără transport public regulat, acțiunile instituțiilor responsabile vor duce la creșterea acestui număr. „Acțiunile de a proteja corupția din ANTA și de a mușamaliza incompetența conducerii ANTA, asociate cu incompetența celor din MIDR, vor genera ca acest număr al localităților să crească”, avertizează transportatorii.

Asociația enumeră mai multe cauze ale situației din domeniu, printre care „corupția din ANTA”, „deciziile ilegale privind rețeaua de rute regulate”, „incapacitatea MIDR de a interveni prin instrumentele oferite de Codul transporturilor rutiere” și „legislația proastă din domeniu”, în special modificările intrate în vigoare în martie 2024.

În document, APOTA critică dur proiectul de lege elaborat de MIDR, despre care afirmă că nu are legătură cu problemele reale ale sectorului. „Calitatea acestui proiect ne demonstrează doar că persoanele din MIDR și ANTA care au participat la elaborarea lui nu au nici măcar cea mai mică idee care sunt problemele reale din transport și cum acestea ar trebui rezolvate”, se menționează în scrisoare.

Transportatorii acuză și lipsa reală de consultare publică, susținând că proiectul a fost elaborat „în secret”, iar grupului de lucru i s-au oferit doar cinci zile pentru formularea propunerilor. „Noi, transportatorii, nu mai putem suporta experimentele incompetenților. Toate acestea distrug ramura și lipsesc populația de transport regulat”, avertizează APOTA.

Asociația solicită intervenția directă a premierului pentru identificarea unor soluții și evitarea protestelor. „Venim către Dumneavoastră cu solicitarea de a vă implica și a găsi soluții adecvate situației în care ne aflăm, pentru a evita protestele transportatorilor”, se arată în apelul semnat de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa.

Totodată, transportatorii își exprimă disponibilitatea pentru un dialog direct cu autoritățile, solicitând o întâlnire cu prim-ministrul pentru a identifica problemele majore ale ramurii și direcțiile de reformă, „doar în spiritul Regulamentului UE nr. 1370”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII