Investiții mai mari în cultură și turism: Bugetul Ministerului Culturii pentru 2025 crește cu 3,5%

09 Dec. 2024, 11:07
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Dec. 2024, 11:07 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Culturii al Republicii Moldova are un buget, pentru anul 2025, în valoare de 743,2 milioane de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 3,5% față de anul anterior.

Această alocare financiară va sprijini diverse proiecte și programe destinate să susțină și să dezvolte sectorul cultural, turistic și educațional din țară. Bugetul se împarte pe mai multe domenii de activitate. În cadrul serviciilor de stat cu destinație generală, cheltuielile și activele nefinanciare pentru anul 2025 sunt de 18,4 milioane de lei. Bugetul pentru cercetările științifice aplicate și fundamentale, în domeniul „Patrimoniului național și dezvoltării societății”, include 7,7 milioane de lei pentru cercetările aplicate și 10,7 milioane de lei pentru cercetările fundamentale în acest domeniu.

Sectorul turistic beneficiază de 9,5 milioane de lei, din care 4 milioane de lei vor fi destinate politicilor și managementului în turism, iar 5,5 milioane de lei vor sprijini dezvoltarea turismului în Moldova.

Cel mai mare procent din buget este destinat sectorului cultural și educațional, cu un total de 635,3 milioane de lei. Aceasta include 20,9 milioane de lei pentru politici și management în cultură, 475,6 milioane de lei pentru dezvoltarea culturii, 109,8 milioane de lei pentru protejarea și punerea în valoare a patrimoniului cultural național, 8,9 milioane de lei pentru susținerea culturii scrise și 20,1 milioane de lei pentru susținerea cinematografiei.

În domeniul educațional, învățământul superior beneficiază de un buget de 79,9 milioane de lei. Acest buget reflectă angajamentul Ministerului Culturii față de dezvoltarea și promovarea valorilor culturale, protejarea patrimoniului național, sprijinirea turismului și educației, având un impact semnificativ asupra economiei și societății din Republica Moldova. Creșterea față de anul 2024 indică o prioritate acordată acestor sectoare esențiale pentru dezvoltarea națională.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII