Piața asigurărilor zgâlțâită de un producător de semințe din Găgăuzia! Vrea să cumpere compania râvnită de Platon

03 Dec. 2023, 18:03
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Dec. 2023, 18:03 // Actual //  bani.md

Transtest SRL, producătorul de semințe Banzai din Găgăuzia, intenționează să cumpere compania de asigură Moldasig și a notificat Consiliul Concurenței despre concentrarea economică.

Obiectul principal de activitate al întreprinderii ,,Transtest” SRL este fabricarea pesmeților și biscuiților, a pișcoturilor cu termen de păstrare de lungă durată.

Societatea pe Acțiuni ,,Moldasig” la rândul său desfășoară activitate în domeniul asigurărilor în conformitate cu prevederile Legii nr. 92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare.

„În vederea stabilirii compatibilităţii concentrării economice cu mediul concurenţial normal, Consiliul Concurenței va analiza operaţiunea notificată în conformitate cu Legea concurenţei nr. 183 din 11.07.2012 şi a Regulamentului privind concentrările economice, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Concurenţei nr. 17 din 30.08.2013. Consiliul Concurenţei este interesat în obţinerea observaţiilor şi punctelor de vedere de la agenţii economici terţi referitor la modul în care concentrarea economică notificată, afectează sau poate afecta concurenţa”, se arată în mesajul Consiliului Concurenței.

Moldasig este liderul piețeii de asigurări din Republica Moldova, anunța în luna octombrie că își scoate la vânzare 80% la capitalul social al companiei, într-un pachet unic de acțiuni tranzacționabil pe piata reglementată.

Moldasig a încheiat anul 2022 cu un volum total de prime subscrise de 19,43 milioane euro, in crestere cu 53,3% fata de anul precedent, controlând 16,8% din piata de asigurări generale din Moldova. In anul 2023, MOLDASIG își menține pozitia de lider de piata, cu un volum de prime brute subscrise la finalul primului semestru de circa 11,92 milioane euro.

La sfârșitul lunii iunie 2023, compania deținea active in valoare totala de 621,2 milioane lei (aprox. 31,11 milioane euro), in timp ce valoarea activelor nete era de 236,4 milioane lei (11,9 milioane euro), din care capital social 60 milioane lei (3 milioane euro).

La aceiași data, Moldasig înregistra o rată a solvabilitatii de 182% si un Coeficient de lichiditate de 3,00, mult peste limita necesară, iar profitul net înregistrat de companie atingea 15,98 milioane lei.

În toamna anului 2020 în jurul companiei de asigurări Moldasig a izbucnit un adevărat scandal. Comisia Națională a Pieței Financiare îl acuza pe controversatul om de afaceri Veaceslav Platon că ar încerca să preia controlul companiei. Platon, pe de altă parte, susținea că nu face decât să-și obțină drepturile asupra pachetului de acțiuni care i-ar aparține în cadrul companiei. Puțini însă își mai amintesc cum a ajuns Moldasig dintr-o companie profitabilă, controlată 100% de stat, într-una în care 80% din acțiuni au mers către un offshore cipriot în spatele căruia stătea o companie de asigurări rusă.

Compania Moldasig a fost fondată în anul 2001, fondatorii săi de atunci fiind trei companii de stat: Banca de Economii (51%), Calea Ferată (25%) și Poșta Moldovei (24%). În scurt timp, compania a devenit una dintre cele mai active de pe piața de asigurări din Republica Moldova, având profituri consistente, estimate la zeci de milioane de lei în 2007.

În pofida acestui fapt, în anul 2008, se decide asupra unei majorări de capital a companiei în sumă de 48 de milioane de lei. Investiția venea din partea unei companii offshore din Cipru, denumită „Linekers Investments”. Astfel, offshore-ul cipriot intră în posesia a 80% din acțiuni, în timp ce Banca de Economii rămâne cu 10,2%, Calea Ferată cu 4%, iar Poșta Moldovei cu 4,8%.

În 2012, la scurt timp după inițierea dosarului penal, cele 80% din acțiunile Moldasig sunt vândute de către Linekers Investements (Rossgostrah) în schimbul sumei de 198 de milioane de lei (16 milioane de dolari), adică de aproape 5 ori mai mult decât investiția din 2008.

Platon declara recent că el și partenerii săi de afaceri ar fi cumpărat acele acțiuni în anul 2012.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII