”Povestea Lemnului” sau cum a început afacerea în România nepoata autorului stemei de stat a Republicii Moldova

19 Oct. 2021, 14:37
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  bani.md
19 Oct. 2021, 14:37 // Oameni şi Idei //  bani.md

Elena şi Vitalie Neculseanu sunt doi îmblânzitori ai lemnului care, atunci când au realizat cât de versatil este acest material şi câte forme nebănuite poate să ia, nu au păstrat entuziasmul doar la stadiul de pasiune, ci l-au dus la rang de afacere. Aşa că, din 2019, cei doi antreprenori originari din Chişinău şi-au stabilit reşedinţa de business la Braşov, unde funcţionează astăzi atelierul Eightera Wood Art, relatează Ziarul Financiar.

Practic, primele rânduri ale poveştii atelierului au început să se scrie în 2011, pe când Elena Neculseanu era studentă în Chişinău la Facultatea de Arhitectură şi descoperea tehnologia debitării şi a gravurii cu laser. Atunci a realizat primele creaţii, care au fost nişte cercei geometrici din lemn, obţinuţi prin tehnica pe care abia o învăţase. Foarte rapid, totul a devenit un hobby de suflet, care a continuat să se manifeste timp de opt ani.

Pasiunea transformată în afacere

„În 2019, această pasiune s-a transformat într-o mică afacere de familie datorită unei finanţări europene din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020. Aşa am ajuns în Braşov şi lucrăm asupra conceptului Eightera Wood Art de doi ani deja“, povesteşte Elena Neculseanu.

Businessul în care i s-a alăturat între timp şi soţul ei este, în cuvinte puţine, un atelier de laser cutting & engraving, format dintr-o echipă tânără, având la bază un arhitect şi un inginer. Din atelierul din Braşov ies multe tipuri de elemente de decor pentru casă şi evenimente, suveniruri şi cadouri, accesorii pentru afaceri şi obiecte pentru copii. Elena şi Vitalie – antreprenorii, dar şi singurii angajaţi momentan – lucrează cu diverse materiale, de la lemn şi hârtie la plexiglass, sticlă şi multe altele, pe care le debitează şi gravează cu ajutorul gravatorului laser.

Piesele de rezistenţă din portofoliul Eightera sunt hărţile 3D din lemn pe straturi. Pe lângă faptul că sunt un obiect de decor original, ele pot fi şi personalizate atunci când oraşul preferat sau un loc cu o semnificaţie specială este marcat cu un geotag sau pin, care să indice importanţa sa pentru cei care aleg o astfel de hartă.

„Pentru a oferi o gamă cât mai variată de hărţi, care să fie potrivite pentru orice interior, le putem realiza fie pe straturi, fie gravate, cu ramă şi sticlă de protecţie sau fără.“

Ramele foto personalizate, suporturile pentru fotografii şi ilustrate, rafturile suspendate sunt alte câteva piese care pot prinde contur sub mâinile dibace ale celor doi artişti ai lemnului. Cum gama de produse este foarte variată, şi preţurile sunt la fel, marja fiind cuprinsă între 15 şi 900 de lei.

Bunicul – tatăl leului moldovenesc

Elena Neculseanu este originară din Chişinău, unde a copilărit şi a crescut în simbioza a două familii – una de artişti plastici şi una de matematicieni. Ea are o specializare în Design Interior obţinută la Colegiul de Construcţii din Chişinău şi este de formaţie arhitect, după ce a terminat masterul în Arhitectură la Universitatea Tehnică din Moldova.

Bunicul ei Gheorghe Vrabie este artist plastic, autorul stemei de stat a Republicii Moldova şi „Tatăl leului moldovenesc“, al cărui design l-a realizat, aşa că afinitatea pentru arte a existat mereu în familie. Toată această încărcătură artistică, îmbinată cu educaţia de arhitect, au dat naştere creaţiilor unice materializate în ceea ce este acum Eightera Wood Art.

„Ne poziţionăm ca un atelier de creaţie cu produse realizate din materiale naturale, personalizate după preferinţele clienţilor noştri.“ Prin urmare, persoanele care solicită produsele sunt cele care caută să-şi facă locul unde trăiesc «acasă», aducând în el obiecte din materiale naturale precum este lemnul. „Tot aceşti oameni sunt şi cei care caută astfel de cadouri pentru cei dragi lor cu diverse ocazii.“

Eightera are şi colaborări cu birouri de arhitectură şi firme de design interior aflate în căutare de obiecte potrivite proiectelor şi viziunilor lor, aşa cum sunt, de pildă, hărţile 3D realizate în format mare.

Familia Neculseanu s-a bazat pe investiţii nerambursabile din fonduri europene în valoare de aproape 27.000 de euro pentru a pune atelierul pe picioare şi a mai pus la bătaie încă 10.000 de euro din surse proprii. Adăugând multă muncă, perseverenţă şi sute de metri pătraţi de lemn, reţeta este una de succes. Anul 2020 le-a adus celor doi antreprenori o cifră de afaceri de puţin peste 16.000 de euro.

„După un 2020 în care am avut un start bun, pentru acest an ne propunem să mărim numărul de angajaţi pentru a putea face faţă volumului mare de comenzi. Vrem să organizăm un mic showroom în atelierul nostru din Braşov şi, în plus, avem câteva idei pentru produse noi pe care dorim să le materializăm anul acesta.“

Pe lângă toate acestea, cei doi soţi urmează să pregătească şi colecţia de decoraţiuni pentru sărbătorile de iarnă.

Magia atelierului de la Brașov

Toată magia se întâmplă de la zero, în atelierul din Braşov, iar cea mai mare parte a comenzilor vine prin mediul online, comenzile mergând apoi către livrare în ţară sau peste hotare prin curieri.

„Avem totuşi şi clienţi care doresc să vadă dedesubturile locului unde iau naştere lucrările lor şi optează pentru o ridicare a comenzii de la atelier, lucru care ne bucură nespus de mult, desigur.“

Pentru Elena şi Vitalie Neculseanu, 2020 a fost un an bun, fiind cel în care au livrat prima lor comandă, în luna mai, când România se afla în plină pandemie. Se aflau la capătul unui an în care achiziţionaseră utilajele, stabiliseră relaţiile cu furnizorii de materiale, amenajaseră atelierul, testaseră produsele şi tehnicile de producţie, optimizaseră procesele – pe scurt, tot ce presupune perioada premergătoare oricărei afaceri la început de drum. În octombrie a fost lansat magazinul online şi tot în acea perioadă ei au participat la Design Days/Home Exhibition, un eveniment organizat în Cluj-Napoca şi Timişoara, unde şi-au expus hărţile.

„Cu siguranţă, situaţia pandemică a afectat două mari nişe pe care mizam ca fluxuri de venit, şi anume HoReCa şi evenimentele de familie.“

În acelaşi timp, profilul clienţilor a suferit o oarecare modificare, iar cumpărătorul a devenit mult mai calculat, lucru care a determinat o regândire a produselor şi a nişei căreia se adresează atelierul, spune Elena Neculseanu.

Dar aşa cum lemnul poate fi modelat după gusturile clientului, la fel şi planurile celor doi antreprenori s-au pliat după cerinţele pieţei. Pentru ca povestea să continue să se cioplească armonios zi după zi.

Realitatea Live

13 Iun. 2025, 17:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
13 Iun. 2025, 17:22 // Actual //  Ursu Victor

Contrabandiștii moldoveni își freacă palmele în așteptarea unei noi oportunități: Uniunea Europeană se pregătește să majoreze semnificativ accizele la produsele din tutun și să extindă impozitarea și asupra țigărilor electronice și a produselor inovatoare cu nicotină, potrivit unui document intern al Comisiei Europene obținut de Politico, citat de European Pravda.

Potrivit proiectului de reformă a directivei europene privind accizele, se propune:

O creștere de 258% a taxelor pentru tutunul de rulat manual, folosit frecvent de fumători pentru țigări artizanale.
O majorare de 139% pentru acciza aplicată țigărilor convenționale.
Extinderea taxării și asupra țigărilor electronice (vape-uri) și a pliculețelor cu nicotină, produse din ce în ce mai populare în rândul tinerilor din UE.
Inițiativa vine ca răspuns la solicitările a 16 state membre, în frunte cu Țările de Jos, care au cerut Comisiei să armonizeze regimul fiscal pentru noile produse cu nicotină, invocând distorsiuni pe piața unică.

Documentul CE analizează trei scenarii de taxare, cel mai ambițios dintre ele urmând să genereze venituri suplimentare de 15,1 miliarde de euro anual la bugetele statelor membre.

Bruxelles-ul își fundamentează politica pe studii care arată că accizele mari la tutun au fost „cel mai eficient instrument” pentru reducerea consumului de nicotină în Europa. Totuși, diferențele mari de prețuri dintre statele UE și țările din vecinătate, cum este Republica Moldova, ar putea stimula contrabanda și piața neagră de produse din tutun.

Pe acest fond, traficul ilegal de țigări din afara granițelor UE, în special prin rute precum Moldova – România – Uniunea Europeană, riscă să se intensifice, oferind grupărilor de crimă organizată noi surse de venit.

Ultimele date ale arată că produsele provenite din Duty Free din Republica Moldova au deținut cea mai mare pondere pe piața neagră din România, cu peste 27%, urmate de cele din Republica Moldova, care au înregistrat o creștere semnificativă de 4,4 p.p., ajungând la 23,5%

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO