Războiul gazului unește Europa! Moldova e în corzi. Topul statelor dependente de metanul rușilor

05 Apr. 2022, 15:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Apr. 2022, 15:56 // Actual //  Lupu Eduard

Consiliul pentru Analiză Economică (CAE) din Franța, un think tank care face analize independente pentru Guvrnul Francez, a realizat o cercetare legată de impactul economic asupra statelor europene al instituirii unui embargou asupra livrărilor de gaze rusești în UE. Efectele nu ar fi catastrofale.

Impactul unui embargou asupra livrărilor de gaze rusești asupra Franței ar fi relativ modest, cu o scădere a venitului național brut estimată între 0,15 și 0,3%

Pentru Germania, impactul negativ asupra venitului național brut este însă real (de la aproximativ 0,3% și până la 3% în scenariile cele mai pesimiste) dar este, în general, moderat, și poate fi absorbit.

Același lucru este valabil și pentru Uniunea Europeană în ansamblu, deși există o diferențe mari de impact al șocului între țările membre. eterogenitate semnificativă în Pentru unele țări UE, consecințele pot fi destul de severe: Lituania, Bulgaria, Slovacia, Finlanda sau Republica Cehă pot înregistra scăderi ale venitului național intre 1 si 5%.

Aceste estimări iau în considerare efectele în cascadă de-a lungul lanțurilor valorice de producție într-un model care ia în calcul 30 de sectoare și 40 de țări. În ciuda impreciziei acestui tip de exercițiu de simulare, ordinele de mărime par foarte robuste: putem exclude, aproape sigur, un scenariu de scădere a PIB cu peste 1% pentru Franța, de exemplu.

Impactul relativ scăzut al unui embargo (cu excepția țărilor menționate mai sus) poate fi explicat prin faptul că, chiar și pe termen scurt, companiile și economia în ansamblu pot înlocui (chiar dacă parțial) sursele de energie cu altele și bunuri intermediare sau finale produse acum cu altele. Analiza experiențelor istorice ale unor șocuri foarte puternice (Fukushima în Japonia sau pandemia COVID în China) cu potențiale efecte de-a lungul lanțurilor valorice de producție arată, de asemenea, că firmele sunt capabile să minimizeze impactul șocului. Această înlocuire, chiar și parțială, ajută la atenuarea semnificativă a impactului șocului.

Aceste estimări nu iau în considerare în mod explicit efectele de amplificare a ciclului economic („efecte neo‐keynesiene”) care pot contracta în continuare cererea agregată și pot duce la dificultăți financiare pentru unele firme. Dar trebuie remarcat faptul că acestea pot fi compensate pe baza unor ipoteze conservatoare referitoare la, spre exemplu, elasticitatea substituției.  Un scenariu pesimist cu fricțiuni “neo-keynesiene” ar dubla impactul negativ în absența oricărui răspuns de politică economică. În practică însă, răspunsurile politice (cum ar fi politicile de plată a șomajului parțial, sau de salvare a mai multor industriile expuse) pot atenua o parte semnificativă a acestui impact. Acest lucru indică însă  importanţa mixului de politici (monetare şi fiscale) care trebuie să însoţească un embargo.

O alternativă la un embargo total este introducerea unei taxe vamale de 40% pentru toate importurile de combustibili fosili din Rusia, ceea ce va conduce o reducere bruscă a importurilor de energie din Rusia. Rezultatele noastre preliminare sugerează că un astfel de tarif reduce cu aproximativ 80% cantitățile importate (comparativ cu 100% în cazul unui embargo). Mai presus de toate, pierderile economice, mai ales pentru ţările cele mai dependente de aprovizionarea Rusiei (Lituania, Bulgaria…) sunt mult reduse în comparaţie cu cele generate de un embargo: de trei sau patru ori mai mici. pierderile sunt împărţite la aproximativ 3 sau 4. Diferențele între cele două tipuri de abordări ar fi foarte mici pentru țări ca Franța, pe de altă parte. Rațiunea pentru care pierderile, în cazul impunerii taxei vamale și nu a unui embargo, vor fi diminuate, este că restul de 20% din importurile care ar mai rămâne  merg către ţările şi companiile care sunt cel mai dependente de această sursă de aprovizionare.

Republica Moldova este dependentă de gazul rusesc.

În data de 26 martie, Republica Moldova a aderat la Platforma de achiziţii comune a UE. Platforma urmează să faciliteze contactele cu furnizorii internaţionali pentru a diversifica sursele de aprovizionare a europenilor. Comisia Europeană a început deja negocierile cu principalele ţări producătoare (Norvegia, Qatar, Algeria) şi a anunţat vineri un acord cu Statele Unite pentru ca acestea să îşi mărească livrările de gaze naturale lichefiate către UE.

În prezent, prețul mediu de achiziție este 620 de dolari pentru Republica Moldova. Potrivit prognozelor, prețul mediu de achiziție pentru acest an va fi peste 700-730 de dolari.

Realitatea Live

29 Mart. 2024, 12:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
29 Mart. 2024, 12:41 // Actual //  Lupu Eduard

Poate fi ciudat să răspunzi la un apel telefonic în timp ce conduci și familia ta se află în mașină cu tine. Dacă asculți muzică, aceasta se oprește și toată lumea trebuie să se oprească și să asculte ce vrea să-ți spună cineva la telefon, scrie CNN.

Infiniti, divizia de vehicule de lux de la Nissan, tocmai a dezvăluit o funcție în noul său SUV de dimensiuni mari care poate permite tuturor celorlalți din vehicul să continue să asculte ce vor în timp ce șoferul răspunde la un apel telefonic, fără a fi nevoie de căști. Doar șoferul poate auzi apelul, iar persoana de la celălalt capăt al apelului nu poate auzi muzica din SUV.

Este cel mai recent truc în lumea tot mai competitivă a sistemelor audio pentru mașini de lux. În prezent, aproape că nu există companie de automobile de lux care să nu-și pună în valoare sistemul audio de înaltă calitate, cu mărci precum Burmeister în Mercedes-Benz, McIntosh în opulentul SUV Jeep Grand Wagoneer și Bang & Olufson în mașinile Bentley și Genesis, printre altele.

Pentru Klipsch, renumită pentru difuzoarele sale de top fabricate manual, aceasta este doar a doua apariție a mărcii într-un vehicul. Camioneta de lux Ram Tungsten, în valoare de 87.000 de dolari, are ca dotare standard un sistem stereo Klipsch, dar nici măcar acesta nu are sistemul de înaltă tehnologie de izolare a sunetului de la Infiniti.

Sistemul din QX80, dezvoltat de Infiniti împreună cu Panasonic Automotive și Klipsch, funcționează printr-o combinație de poziționare inteligentă a difuzoarelor și de tehnologie de anulare a sunetului. Atât scaunul șoferului, cât și cel al pasagerului din față au difuzoare montate în tetieră. Aceasta nu este o idee nouă, dar difuzoarele de pe tetieră se găsesc de obicei la mașinile decapotabile, unde muzica, apelurile telefonice și instrucțiunile de navigație trebuie să depășească zgomotul produs de vânt. De obicei, acestea nu se regăsesc în vehicule de lux mari și silențioase precum Infiniti QX80.

De asemenea, tehnologia de anulare a sunetului, în forme mai simple, nu este nouă. În general, aceasta funcționează prin utilizarea difuzoarelor pentru a crea unde sonore de compensare pentru a atenua sunetele nedorite. Dacă vă imaginați undele sonore ca o linie care urcă și coboară, apoi imaginați-vă că suprapuneți o a doua linie care urcă și coboară în direcții exact opuse, veți obține, în esență, o bandă plată. Cu alte cuvinte, niciun sunet.

Anularea sunetului în căști și în casetofonul auto este de obicei folosită pentru a elimina sunetele de fundal continue, cum ar fi zgomotul motorului. Este mult mai greu cu sunete precum muzica, care se schimbă mult de la un moment la altul.

În loc să se bazeze doar pe microfoane pentru a capta sunetele din aer, sistemul stereo Klipsch opțional din QX80 2025 citește piesa muzicală digitală care este redată – așa cum face pentru a o reda, oricum – și o poate folosi pentru a crea unde sonore de compensare din difuzoarele din jurul scaunului șoferului. Astfel, se creează o bulă de liniște în jurul șoferului, astfel încât un apel telefonic sau indicațiile de navigație care vin prin difuzoarele din tetieră pot fi auzite doar de șofer, în timp ce ceilalți din vehicul pot asculta muzică la volum maxim. Între timp, persoana de la celălalt capăt al apelului telefonic nu va auzi deloc muzica. Pentru ei, va fi ca și cum ar vorbi cu cineva într-o cameră liniștită.

QX80 reproiectat nu va fi pus în vânzare până anul viitor. Difuzoarele montate pe tetieră sunt un ingredient esențial în sistemul stereo de protecție a intimității de la Infiniti QX80.

Funcția de mascare a apelurilor funcționează numai dacă muzica este redată pe sistemul stereo. Dacă nu se aude muzică, celelalte persoane din SUV vor trebui să asculte apelul, dar va fi mai silențios decât în majoritatea celorlalte vehicule.

Și, în orice caz, toată lumea va trebui să asculte în continuare conversația șoferului. Dar, dacă apelul dvs. implică ceva jenant, puteți să vă asigurați că răspundeți întotdeauna doar cu “Da” și “Nu” la orice. Secretele tale vor fi în siguranță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău