Recolta de grâu moale a Franței, la cel mai scăzut nivel din ultimele patru decenii!

06 Sept. 2024, 12:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Sept. 2024, 12:20 // Actual //  bani.md

Asociaţia Generală a Cultivatorilor de Grâu şi alte Cereale din Franța avertizează că randamentele la hectar au fost afectate în mod „structural”.

Potrivit reprezentanților asociației, recolta de grâu moale a Franţei din acest an este preconizată să coboare la cea mai mică valoare din ultimii 40 de ani, notează  Bloomberg.

Preşedintele AGPB, Eric Thirouin, a avertizat joi că producţia de grâu moale din acest an se va situa la aproximativ 26 milioane de tone, un declin de 26% faţă de situaţia de anul trecut. De asemenea, randamentul culturilor de grâu a scăzut cu 17%, până la 6,2 tone la hectar, continuând un trend descrescător care a început în anul 2015.

„Acest trend ne sugerează nouă fermierilor o cădere mult mai gravă şi mai structurală decât am înregistrat în ultimii ani şi care înseamnă distrugerea reală a agriculturii franceze. Acesta este primul meu semnal de alarmă”, a subliniat Eric Thirouin. Potrivit acestuia, veniturile fermierilor vor fi cu trei miliarde de euro mai mici comparativ cu situaţia de anul trecut, în condiţiile în care prăbuşirea recoltei coincide cu creşterea facturilor la energie şi salarii.

Exporturile de cereale ale celui mai mare producător agricol din Uniunea Europeană sunt prognozate să coboare la cel mai redus nivel de după 2001-2002. Ploile fără încetare, lipsa soarelui şi temperaturile scăzute au favorizat răspândirea bolilor, au redus randamentele şi au afectat calitatea culturilor în majoritatea regiunilor agricole din Franţa.

La începutul acestui an, fermierii europeni au organizat demonstraţii de amploare în care au criticat creşterea costurilor, importurile ieftine şi reglementările stricte din UE precum cele incluse în Pactul Verde. Exporturile sunt limitate şi de competiţia venită din Rusia şi Ucraina, a spus Thirouin.

„Avem din ce în ce mai multe reglementări, restricţii şi interdicţii care au căzut asupra noastră, a fermierilor, fără încetare timp de peste 20 de ani şi care, pe cale de consecinţă, ne-au afectat mijloacele de producţie”, a conchis acesta.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII