România reduce taxa pentru importurile și exporturile de energie electrică cu Republica Moldova și Ucraina

26 Iun. 2024, 13:22
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Iun. 2024, 13:22 // Actual //  bani.md

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) din România a anunțat o ajustare a tarifului reglementat aplicat de Transelectrica pentru tranzacțiile de import, export și tranzit de energie electrică cu sistemele electroenergetice ale Republicii Moldova și Ucrainei. Această decizie vine în contextul intensificării schimburilor de energie după sincronizarea sistemelor energetice ale celor două țări vecine cu rețeaua interconectată a Europei continentale în martie 2022.

Începând cu septembrie 2022, tariful reglementat pentru schimburile de energie electrică cu țările perimetrice a fost inițial majorat de la 0,6 la 1,2 euro/MWh plus TVA, iar apoi la 3 euro/MWh plus TVA. Această creștere a fost determinată de instabilitatea din regiune, inclusiv de atacurile asupra infrastructurii energetice din Ucraina.

În prezent, Transelectrica a gestionat peste 3 milioane de lei în primul trimestru al acestui an prin livrări de energie de urgență către Ukrenergo, în urma deteriorării centralelor electrice din Ucraina din cauza conflictului militar. Acest sprijin a fost crucial pentru menținerea stabilității energetice în regiune, în ciuda provocărilor continue.

Schimburile de energie electrică cu Ucraina și Republica Moldova sunt esențiale pentru securitatea energetică regională, iar ajustarea tarifelor de către ANRE reflectă eforturile de a menține fluxurile energetice în condiții de siguranță și eficiență economică.

În conformitate cu normele UE, compensațiile pentru costurile asociate găzduirii fluxurilor transfrontaliere de energie electrică sunt plătite de operatorii de sisteme de transport din spațiul comunitar, iar tarifele aplicate către țările terțe sunt stabilite în funcție de contribuția estimată pe megawatt-oră pentru anul respectiv.

ANRE continuă să monitorizeze și să ajusteze regulamentele pentru a asigura o gestionare eficientă și echitabilă a schimburilor de energie în regiunea Europei de Est.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

07 Oct. 2026, 09:13
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
07 Oct. 2026, 09:13 // Actual //  Grîu Tatiana

Aproape 85 de mii de proprietari de autovehicule au primit notificări pentru achitarea taxei de drum pentru anul 2026, în valoare totală de 102,6 milioane de lei. Serviciul Fiscal de Stat precizează că documentele sunt autentice, după ce în mediul online au circulat informații potrivit cărora acestea ar fi false.

Notificările au fost generate și expediate de autoritatea fiscală și îi vizează pe proprietarii autovehiculelor care au trecut inspecția tehnică în perioada 1 iunie–31 decembrie 2025 și pentru care această verificare se efectuează o dată la doi ani. SFS amintește că taxa pentru folosirea drumurilor se achită anual, indiferent de periodicitatea inspecției tehnice.

În total, prin intermediul Poștei Moldovei au fost expediate 84 974 de notificări. Fiecare document conține numărul de identificare al autovehiculului (VIN), anul fabricației și suma de plată pentru 2026. Notificările includ și un cod QR care permite accesarea serviciului MPay pentru achitarea taxei.

Proprietarii pot verifica suma calculată prin serviciul „Calculatorul auto online”. Pentru a explica pașii de verificare și de plată prin MPay, autoritatea fiscală a publicat și tutoriale video.

Dacă taxa pentru anul 2026 a fost deja achitată pentru autovehiculul indicat, notificarea poate fi ignorată. În cazul în care mașina a fost vândută, iar taxa nu fusese plătită până la momentul vânzării, obligația de achitare îi revine noului proprietar sau posesor, precizează SFS.