Se sparge bula mașinilor electrice. De ce scad producătorii prețurile masiv

23 Aug. 2023, 07:39
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Aug. 2023, 07:39 // Actual //  bani.md

Tesla a redus prețurile în China săptămâna trecută pentru a stimula vânzările pe o piață a vehiculelor electrice deja suprasaturată, conform unei analize Wall Street Journal.

Analiștii americani susțin că, pe fondul unui boom în producția mașinilor electrice pe teritoriul Chinei, în SUA, dar și în Europa, industria care a promis de la început o creștere fulminantă a ajuns la un decalaj în raportul cerere și ofertă. Guvernele au încurajat achiziționarea mașinilor noi prin subvenții, producătorii au continuat să coboare prețurile, însă deși o mașină electrică încă este o alegere bună pentru mediu, europenii afectați de inflația ridicată la nivel global au început să fie din ce în ce mai prudenți cu investițiile costisitoare pe termen lung.

În timp ce în China și în țările vestice au început deja să apară cimitire de mașini electrice abandonate, România se confruntă însă cu fenomenul invers. Într-o economie copleșită de inflație, vânzările de mașini electrice sunt încă în creștere, pe când producția dă semne de încetinire față de ultimii ani.

În luna iulie, Tesla și alte companii auto din China au convenit să oprească războiul de prețuri la vehiculele electrice, doar pentru a renunța la politicile de reducere a prețurilor câteva zile mai târziu, pe fondul preocupărilor guvernului legate de concurență. În timp ce prețurile mai mici pot aduce beneficii consumatorilor, producătorii auto din China înregistrează pierderi masive și se prăbușesc financiar, arată Wall Street Journal.

La periferia orașului chinez Hangzhou, există câmpuri de mii de mașini electrice care au fost abandonate printre buruieni și gunoaie, arată analiști Bloomberg citați de Autoreport.ro. În cel puțin șase orașe din China au apărut bazine similare de vehicule cu baterii nedorite, deși câteva dintre ele au fost curățate. În Hangzhou, unele mașini au fost lăsate atât de mult timp încât din portbagajele lor au răsărit plante. Altele au fost abandonate atât de repede încât jucării de pluș și alte obiecte personale încă sepot întrezări pe bordurile acestora.

Mașinile au fost probabil abandonate după ce companiile de ride-hailing care le dețineau au dat faliment sau pentru că erau pe cale să devină învechite pe măsură ce producătorii de automobile au lansat mașini electrice pe bandă rulantă cu caracteristici mai bune și autonomii mai mari. Conform Bloomberg, fenomenul reprezintă o reprezentare izbitoare a excesului și a risipei care se pot produce atunci când o industrie în plină expansiune este inundată de capital, pe fondul progresului puternic al transportului electric din ultimii ani.

În urmă cu aproximativ un deceniu, încurajați de subvențiile guvernamentale, sute de producători de automobile din China s-au lansat în producția de automobile electrice. Aceștia au produs un număr uriaș de vehicule electrice de început – mașini relativ lipsite de dotări, ale căror baterii, în unele cazuri, nu puteau parcurge decât aproximativ 100 de kilometri (62 de mile) cu o singură încărcare. Aceste vehicule au fost cumpărate în mare parte de companii de transport în comun care le închiriau șoferilor.

“La începutul pieței EV din China, numărul de livrări a fost determinat de flotele de car-sharing”, a declarat pentru Bloomberg Young Huang, analist senior la JSC Automotive, o companie de consultanță cu birouri în Shanghai și Stuttgart. “Doar câțiva clienți privați au ales să le cumpere”.

Numărul mare startup-uri chinezești în domeniul vehiculelor electrice a fost alimentat de sprijinul guvernamental, inclusiv stimulente pentru consumatori și finanțare directă. În acest context, producătorii auto au lansat vehicule electrice într-un număr foarte mare pentru a beneficia de subvenții.

În ultimii ani, aproximativ 400 de producători chinezi de vehicule electrice au eșuat, pe măsură ce Beijingul a redus subvențiile pentru industrie și a impus cote de producție mai mari. Atelierele de dezmembrări de mașini din China sunt pline de vehicule electrice ale căror tehnologii au devenit învechite, amintind de dezvoltările imobiliare neocupate create de investițiile impulsionate de guvern, arată WSJ.

Recent, Beijingul a extins o scutire de taxă pentru vânzările de vehicule electrice pentru a atenua problemele din industrie. Cu toate acestea, producătorii auto sunt nevoiți să reducă prețurile pentru a vinde mașinile pe care sunt obligați să le producă, ceea ce erodează marjele de profit. Mandatul Chinei privind vehiculele electrice este similar cu cele impuse în SUA, iar repercusiunile se răsfrâng în special asupra producătorilor auto tradiționali din vest, care se bazează pe combustibili fosili.

În luna august, grupul Volkswagen a anunțat stimulente de până la 8.200 de dolari pentru modelul său electric ID.6 X pe piața chineză. Dealerii GM Chevrolet din China oferă reduceri de peste 25% la vehiculele electrice. Deși vehiculele electrice reprezintă acum o treime din vânzările de autovehicule din China, oferta depășește în continuare cererea. Această discrepanță va crește probabil pe măsură ce consumul chinez slăbește.

Situația vânzărilor de mașini electrice în SUA
La fel ca în cazul pieței imobiliare, sprijinul guvernamental chinez a creat inflație în rândul investițiilor în vehiculele electrice și a alocat incorect capitalul care ar fi putut fi utilizat în scopuri mai productive, susțin analiștii WSJ. Aceștia insistă asupra faptului că situația din China este prevestitoare pentru ceea ce urmează să se întâmple pe piețele americane și europene.

În SUA, Cox Automotive a raportat în august că stocurile de vehicule electrice au crescut la 103 de zile de aprovizionare în SUA, aproximativ dublu față de cele ale autovehiculelor cu motoare pe benzină. Producătorii auto și dealerii oferă reduceri la vehiculele electrice pentru a-și vinde stocul în creștere. Ford și-a redus recent țintele de producție a vehiculelor electrice pe măsură ce pierderile și stocurile nesoldate cresc. La sfârșitul lunii iunie, avea 116 zile de Mustang Mach-E nesoldate, iar Hummerul electric al GM avea mai mult de 100 de zile de stoc. Și acest lucru se întâmplă într-o economie în creștere.

Germania, consumatorii prudenți cu finanțele lor încep să renunțe la electrice
Un sondaj de opinie realizat de presa specializată din Germania referitoare la preferințele șoferilor referitoare la mașini electrice citat de site-ul autolatest.ro a concluzionat că doar 12% dintre germani ar trece curând la o mașină electrică, în timp ce 73% declară că ar refuza categoric să conducă o mașină electrică, mai ales dacă se pune problema unui vehicul la mâna a doua.
Politicile de încurajare a utilizării mașinilor electrice ale Uniunii Europene au dus, conform studiului, la creșterea vârstei parcului auto, în cazul Germaniei, de la 9.6 ani vechime mașinile vor ajunge și la 15-20 ani doar pentru că merg cu benzină sau motorină. Un alt detaliu de care germanii sunt conștienți este degradarea zilnică a bateriei cuplate cu costurile ridicate pentru înlocuirea acesteia, un acumulator de ID.4 putând ajunge repede la suma de 20.000 euro, susține sursa citată.

Conform proiecțiilor macroeconomice ale Băncii Centrale Europene din iunie, activitatea economică din Germania va înregistra o contractare de 0,3% în acest an, în timp ce zona euro este prognozată să crească cu doar 0,9%.

Piața vehiculelor noi va pierde din forță în cea de-a doua jumătate a anului 2023, potrivit proiecțiilor recente de la EV-volumes.com. Pe fondul producției înalte, baza de date arată că piața de autovehicule noi din Europa va încheia anul cu 12,5 milioane de înregistrări, în creștere cu aproximativ 10% față de 2022.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Mart. 2025, 08:49
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Mart. 2025, 08:49 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Arena Chișinău își acoperă cheltuielile din veniturile generate, iar pierderile evidențiate în contabilitate sunt cauzate de uzură, a declarat șeful Agenției Proprietății Publice (APP), Roman Cojuhari, în cadrul emisiunii Cutia Neagră de la TV8. Oficialul a subliniat că acest complex multifuncțional este „o afacere la început de cale” și că, în viitor, va atrage tot mai mulți organizatori de evenimente, fiind singurul spațiu din Republica Moldova capabil să găzduiască peste 3.000 de persoane.

Potrivit ultimelor date, Arena Chișinău a raportat pierderi de 3 milioane de lei în 2024, în scădere semnificativă față de cele 9 milioane de lei din 2023. În anul precedent, veniturile complexului au fost de 32 de milioane de lei, în timp ce cheltuielile au ajuns la 35 de milioane de lei, conform declarațiilor lui Sergiu Stanciu, directorul Arena Chișinău.

Cea mai mare parte a cheltuielilor complexului este destinată utilităților. În sezonul rece, facturile pentru energie electrică se ridică la aproximativ un milion de lei lunar, iar cele pentru gaz la 600.000 de lei.

Arena Chișinău, un proiect în valoare de 45 de milioane de euro, rămâne o investiție strategică, iar autoritățile speră că diversificarea evenimentelor și creșterea gradului de utilizare a complexului vor contribui la stabilizarea financiară în anii următori.

 
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI