Vine frigul. Speriaţi de criza energiei şi inflaţie, europenii caută cu disperare soluţii: îngheaţă preţurile energiei

28 Sept. 2022, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Sept. 2022, 05:30 // Actual //  bani.md

În Polonia, premierul Mateusz Morawiecki s-a angajat să îngheţe preţurile energiei anul viitor pe fon­dul crizei care afectează nu numai ţara sa, ci majoritatea ţărilor din lume, notează Warsaw Voice.

În Polonia, premierul Mateusz Morawiecki s-a angajat să îngheţe preţurile energiei anul viitor pe fon­dul crizei care afectează nu numai ţara sa, ci majoritatea ţărilor din lume, notează Warsaw Voice.

Şeful guvernului polonez a dat asi­gurări că preţurile energiei vor fi îngheţate anul viitor „contrar planu­rilor companiilor de energie“.
„Nu vor creşteri pentru con­sumul de 2.000 de KWh pe an, con­sum înre­gistrat de vasta majoritate a familiilor poloneze, mai ales din provincii. În faţa crizei energiei, am implementat un nou Scut al Soli­darităţii“.
În Ungaria, guvernul a decis să prelungească măsurile de plafonare a preţurilor benzinei şi alimentelor până pe 31 decembrie pentru a pro­teja gospodăriile de scumpiri, potrivit Hungary Today.

În plus, guvernul va prelungi şi îngheţarea dobânzilor creditelor ipo­tecare, care expiră pe 31 decembrie, cu cel puţin şase luni. În pofida măsu­rilor de plafonare a preţurilor anun­ţate de cele două ţări, inflaţia din acestea se menţine la niveluri extrem de ridicate.

În Grecia, preţurile lemnelor de foc au luat-o razna. Lipsa importu­rilor din Bulgaria a dus la o majorare dramatică a preţurilor în Grecia, scrie Novinite.

Grecia nu-şi poate acoperi cere­rea de lemne de foc de pe piaţa inter­nă. Preţurile aproape s-au dublat faţă de anul trecut.

Georgios Papageorgiou, wholesaler, arată că importurile din Bulgaria au fost suspendate. Potrivit acestuia, motivul este că în Bulgaria două companii deţin monopolul asupra comerţului cu lemne de foc şi vând la preţuri foarte mari.

Pentru a ţine sub control criza, guvernul grec distribuie lemne de foc gratuit locuitorilor din zonele înalte ale ţării.

Ministrul grec al dezvoltării a anunţat recent că preţurile lemnelor de foc vor fi plafonate în scurt timp pentru a nu exista speculaţii.
Aceeaşi criză a energiei care prinde din ce în ce mai strâns în gheare Europa îi face pe locuitorii continentului să recurgă la o soluţie provenită de la mii de kilometri distanţă: pături electrice din China, relatează Bloomberg.

Datele privind exporturile indică o creştere solidă ce a dat un impuls puternic unor companii ca UTK Technology din Shenzhen, producător şi comerciant de pături pe website-ul Alibaba.

Cererile zilnice ale cumpărătorilor europeni au crescut de cinci ori, iar majoritatea oamenilor solicită livrare urgentă, spune Crane Jin, CEO al companiei. Compania se aşteaptă să livreze peste 10.000 de pături către continent luna viitoare.

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII