Dezvăluiri șocante! CFM luptă cu datorii de zeci de milioane, în timp ce politicienii politizează criza

31 Ian. 2025, 09:58
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
31 Ian. 2025, 09:58 // Actual //  Ursu Victor

Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) și Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova își exprimă îngrijorarea față de încercările unor actori politici și oficiali de a-și camufla incompetența sau de a implica întreprinderea în jocuri politice.

Colectivul CFM conștientizează rolul strategic în dezvoltarea economică a țării și, în ciuda dificultăților, își îndeplinește zilnic responsabilitățile. În paralel, întreprinderea continuă reforma instituțională începută, având ca obiectiv principal asigurarea serviciilor de transport calitative pentru călători și mărfuri.

CFM reamintește că infrastructura feroviară este proprietate publică, sprijinită parțial din bugetul de stat în baza unui contract multianual. În acest sens, întreprinderea subliniază că funcționarea infrastructurii depinde de fondurile alocate de stat, necesare pentru întreținerea și dezvoltarea acesteia.

Administrația întreprinderii a detaliat situația financiară preluată în februarie 2024, când datoriile totale depășeau 930 milioane de lei, incluzând restanțe salariale și datorii la servicii esențiale. Au fost implementate măsuri de optimizare care au generat economii semnificative la cheltuieli, cum ar fi reducerea costurilor salariale, a cheltuielilor pentru materiale și a consumului de carburanți.

În ciuda progreselor, întreprinderea continuă să se confrunte cu dificultăți financiare, inclusiv pierderi de circa 25 milioane de lei lunar, generate de scăderea traficului de mărfuri și a serviciilor de transport pentru pasageri. Acest declin a fost accentuat de blocajele regionale și de războiul din Ucraina, care au redus semnificativ fluxul de mărfuri pe liniile feroviare moldovenești.

Pe lângă optimizarea cheltuielilor, CFM a propus soluții concrete pentru redresarea financiară, cum ar fi casarea locomotivelor uzate și prelungirea contractelor pentru activele neutilizate. Totuși, procesul a fost întârziat de deciziile Agenției Proprietăți Publice (APP), ceea ce a agravat dificultățile întreprinderii.

Administrația CFM reafirmă angajamentul față de angajați și călători, respingând ferm orice tentativă de manipulare politică. Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, subliniază că instituția își asumă responsabilitatea pentru redresarea situației și solicită sprijin instituțional pentru rezolvarea problemelor structurale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

31 Ian. 2025, 13:10
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
31 Ian. 2025, 13:10 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

O navă de transport de gaze lichide (LNG) a companiei japoneze Mitsui a fost pusă în serviciu pentru încărcarea de gaze naturale lichefiate la fabrica „Yamal LNG”, deținută de gigantul energetic rus Novatek. Potrivit Reuters, care citează surse din LSEG, nava „North Moon” se află în prezent în apropierea insulei Kildin, în regiunea Murmansk, unde se realizează transferul de LNG de pe navele de clasă Arc7, special concepute pentru condițiile de gheață.

Aceasta este a patra navă nouă utilizată pentru transferul de gaze din Yamal în Marea Barents, înainte ca restricțiile ce vizează încărcările de LNG din porturile europene să intre în vigoare, la sfârșitul lunii martie 2025. Aceste restricții vor limita exporturile de LNG din Rusia către țările terțe.

Nava „North Moon” a fost construită în 2024 și este deținută de Arctic Emerald no.2 LNG Shipping, înregistrată în Singapore, iar operatorul său este Mitsui O.S.K. Lines (MOL). În aceeași regiune se află și nava de transport „Nikolai Urvancev”, un alt gazoduct de clasă Arc7, care transportă LNG de la „Yamal LNG”.

„Yamal LNG” a reluat în noiembrie practica transferului de LNG în larg, folosind o metodă „bord la bord” între navele de clasă înghețată și cele care nu pot accesa porturile din Arctica în sezonul de iarnă, în scopul de a evita restricțiile impuse în această perioadă.

Această metodă de transfer permite „Novatek” să îmbunătățească eficiența operațiunilor sale în timpul sezonului de iarnă, în care mișcările navelor sunt restricționate pe ruta Maritima a Drumului Mării din Nord.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală