Gaz rusesc pentru Moldova? România importă din Ungaria pentru a-și respecta angajamentele de export

08 Feb. 2025, 18:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
08 Feb. 2025, 18:25 // Actual //  Ursu Victor

România a importat, vineri, gaze din Ungaria, pe lângă cele din Bulgaria, pentru a acoperi consumul intern și a onora exporturile către Republica Moldova. Potrivit datelor publicate de Transgaz, România a importat un total de 13,4 milioane de metri cubi de gaze naturale, în condițiile în care producția internă și extragerile din depozite nu au fost suficiente.

Din totalul importurilor, 12 milioane de metri cubi au fost aduse prin Bulgaria, iar 1,4 milioane de metri cubi prin Ungaria. Este de remarcat că gazele importate din Ungaria sunt, cel mai probabil, de proveniență rusească, având în vedere că Ungaria depinde în proporție de 80% de gazul rusesc, importat în principal prin TurkStream, scrie newsweek.ro.

Situația gazelor naturale în România

  • Producția internă: 24,2 milioane mc.
  • Extrageri din depozite: 19,7 milioane mc.
  • Exporturi către Republica Moldova: 7,5 milioane mc.

Ministrul Energiei de la București, Sebastian Burduja, a afirmat, în aceeași zi, că România importă gaze numai din Bulgaria, fără a folosi gaz rusesc. Conform acestuia, gazele naturale importate de România ar proveni din Azerbaidjan, prin coridorul Turcia-Bulgaria. „Toți furnizorii s-au angajat că nu există moleculă de gaz rusesc”, a declarat ministrul pentru Digi24, citat de Profit.ro.

Cu toate acestea, experții susțin că gazele importate din Ungaria ar proveni din depozitele acestei țări, unde gazul rusesc este predominant, fiind transportat prin TurkStream. Ungaria își satisface în prezent 90% din nevoia de import prin această rută.

România recurge la importuri pentru a face față cererii interne și pentru a-și respecta obligațiile de export, în special către Republica Moldova. Această situație ridică întrebări legate de sursa reală a gazelor importate, în ciuda asigurărilor oficiale că ele nu includ gaz rusesc.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Iun. 2025, 17:47
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Iun. 2025, 17:47 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Traficul maritim din Golful Persic se confruntă este blocat, după ce Iranul a amenințat că va închide Strâmtoarea Ormuz – arteră strategică prin care trece aproximativ 20% din exporturile mondiale de petrol și gaze. Potrivit agenției S&P Global, în zonă s-a format un „ambuteiaj maritim” cu aproape o mie de nave, în timp ce sistemele GPS sunt grav perturbate, ceea ce ar putea duce la coliziuni.

Companiile de transport maritim au fost nevoite să limiteze tranzitul prin strâmtoare doar la orele de zi, renunțând la operațiunile de 24 de ore. Un reprezentant al unei companii de transport petrolier a declarat că „problema nu este doar amenințarea unui atac, ci logistica însăși a devenit aproape imposibilă”.

Tot mai multe nave își pierd semnalul GPS din cauza bruiajului, ceea ce face imposibilă localizarea precisă și menținerea legăturii cu echipajele. Experții avertizează că, în ciuda lipsei unor atacuri directe, probabilitatea coliziunilor este extrem de ridicată, în special în contextul unui posibil pericol din partea minelor maritime.

Situația tensionată a dus deja la o explozie a tarifelor de transport maritim. Potrivit Platts, la 20 iunie, tarifele pentru superpetrolierele VLCC pe ruta Golful Persic–China au crescut la w80, de la w48 cu o săptămână în urmă. Creșteri similare au fost înregistrate și pe rutele către Asia de Nord, unde prețurile au atins cele mai ridicate niveluri din acest an.

Instabilitatea a fost generată de recenta aprobare în Parlamentul iranian a unei rezoluții ce solicită închiderea Strâmtorii Ormuz ca reacție la bombardamentele americane asupra unor instalații nucleare iraniene. Decizia finală va fi luată de Consiliul Suprem de Securitate Națională, condus de ayatollahul Ali Khamenei.

Strâmtoarea Ormuz are o lățime de doar 33 km în cel mai îngust punct și este esențială pentru exporturile de petrol din țările OPEC – Iran, Irak, Kuweit, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită. Deși ultimele două au dezvoltat rute alternative prin conducte, cea mai mare parte a exportului rămâne dependentă de acest coridor maritim.

Qatar, unul dintre liderii globali în exportul de gaz natural lichefiat, trimite aproape întreaga producție prin Ormuz. Securitatea în zonă este asigurată de Flota a 5-a a SUA, staționată în Bahrain.

În pofida creșterii masive a producției de hidrocarburi în SUA în ultimele două decenii, Asia rămâne principala piață de desfacere pentru petrolul din Orientul Mijlociu, spre deosebire de anii ’70, când cererea era dominată de statele occidentale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO