Trump amână taxele pentru Canada și Mexic, dar pregătește lovitura pentru UE

27 Feb. 2025, 09:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Feb. 2025, 09:32 // Actual //  Ursu Victor

Președintele Donald Trump a declarat, miercuri, că își menține intenția de a impune tarife de 25% pentru toate produsele mexicane și canadiene importate de SUA, dar a amânat cu o lună aplicarea acestei măsuri, transmite CNN. citat de antena3.ro.

În prima ședință de cabinet ținută la Casa Albă, Trump a spus că scăderea numărului de treceri ilegale ale frontierei în Statele Unite de la preluarea mandatului său nu îl împiedică să-și mențină politica de a-și taxa vecinii.

Președintele american a anunțat tarifele pentru Canada și Mexic încă de la începutul mandatului său.

După câteva zile, el a revenit și a spus că aplicarea efectivă va fi amânată până în data de 4 martie.

Trump susține că aceste tarife reprezintă acțiuni menite să sancționeze migrația ilegală și traficul de fentanil în SUA.

Perioada de suspendare fiind pe cale să expire, președintele a decis că tarifele pentru Canada și Mexic vor intra în vigoare pe 2 aprilie.

„2 aprilie pentru toate”, i-a spus Trump unui jurnalist care dorea să clarifice când vor fi aplicate noile taxe în cazul celor doi vecini ai SUA.

Amânarea acordată Canadei și Mexicului a fost anunțată în aceeași ședință de guvern în care președintele american a spus că va aplica tarife de 25% Uniunii Europene, acuzând faptul că blocul celor 27 de state a fost format „pentru a escroca Statele Unite”.

Trump a adăugat că taxele vor fi aplicate „la modul general” și că mai multe detalii vor veni în curând.

„(Taxarea) se va aplica mașinilor și tuturor celorlalte lucruri”, a spus el.

UE este al treilea mare partener comercial al SUA, notează presa internațională.

Liderii blocului au semnalat la începutul acestei luni că vor riposta cu fermitate dacă președintele SUA își va pune în aplicare intenția de a taxa Uniunea Europeană.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO