Reguli noi pentru vânzarea bunurilor confiscate: persoanele fizice, admise la licitații

17 Dec. 2025, 12:51
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Grîu Tatiana
17 Dec. 2025, 12:51 // Au Bani //  Grîu Tatiana

Persoanele fizice intră, în premieră, pe lista cumpărătorilor eligibili de bunuri confiscate, potrivit unui nou regulament aprobat de Guvern, care modifică modul de administrare și valorificare a bunurilor aflate la evidența Serviciului Fiscal de Stat.

Documentul introduce un cadru procedural unitar pentru evaluarea și comercializarea bunurilor, acestea urmând să fie valorificate prin vânzare directă, comerț de comision sau licitație cu reducere.

Regulamentul prevede și termene clare pentru reevaluarea prețurilor și aplicarea reducerilor. Astfel, bunurile vor fi reevaluate la fiecare 30 de zile lucrătoare, cu o reducere de 20% a prețului, mecanism care până în prezent era aplicabil doar în cazul comerțului de comision.

Dacă bunurile nu sunt valorificate în termen de 150 de zile lucrătoare, acestea vor fi scoase la licitație cu reducere, cu posibilitatea diminuării prețului până la 50% din ultimul preț stabilit.

Totodată, este simplificată procedura de declarare a bunurilor fără stăpân. Pentru bunurile supuse înregistrării în registrele de publicitate va fi necesară o acțiune în instanță, în timp ce celelalte bunuri vor fi considerate fără stăpân după șase luni de la preluarea la evidență.

Fiscul anunță periodic concursuri pentru comercializarea bunurilor, însă până acum la acestea puteau participa doar agenții economici. Ultima licitație a fost anunțată pentru astăzi, 17 decembrie, fiind scoase la vânzare 10 loturi, în valoare totală de peste 500 de mii de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

17 Dec. 2025, 15:27
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
17 Dec. 2025, 15:27 // Actual //  Grîu Tatiana

Guvernul pregătește instituirea unui moratoriu temporar asupra angajărilor în sectorul bugetar, care va viza funcțiile vacante existente la data de 30 noiembrie 2025, măsura urmând să fie aplicată până la 31 decembrie 2026. Proiectul de hotărâre a fost elaborat de Ministerul Finanțelor și este parte a pachetului de măsuri aferente politicilor salariale planificate pentru anul 2026.

Potrivit documentului, încadrarea personalului în funcțiile vacante va fi suspendată pentru 9 218 posturi din instituțiile finanțate din bugetul de stat, inclusiv din autoritățile publice centrale, Casa Națională de Asigurări Sociale și Compania Națională de Asigurări în Medicină. Printre cele mai afectate instituții se regăsesc Ministerul Apărării (1 894 posturi), Ministerul Afacerilor Interne (1 688), Ministerul Muncii și Protecției Sociale (1 276), Ministerul Finanțelor (625), Ministerul Justiției (485), precum și Consiliul Superior al Magistraturii (698).

În același timp, Guvernul recomandă autorităților publice locale să aplice un regim similar, pentru un total de 7 742 funcții vacante. Cele mai multe posturi vizează municipiul Chișinău (3 416), urmat de municipiul Bălți (373) și UTA Găgăuzia (287), dar și raioanele din întreaga țară.

În nota informativă, Ministerul Finanțelor explică decizia prin presiunile bugetare și necesitatea eficientizării cheltuielilor publice.

„În condițiile constrângerilor financiare, care au caracter persistent, pentru susținerea în continuare a reformelor sectoriale și administrative, este necesară raționalizarea cheltuielilor de personal în sectorul bugetar în întregime, pentru a direcționa resursele economisite spre majorări salariale”, se arată în document.

Proiectul prevede mai multe excepții. Moratoriul nu se va aplica funcțiilor pentru care, la data intrării în vigoare a hotărârii, concursurile de angajare au fost deja anunțate. De asemenea, în perioada moratoriului va fi permisă angajarea personalului strict necesar pentru asigurarea funcționării instituțiilor sau pentru îndeplinirea sarcinilor prioritare, inclusiv în contextul procesului de aderare la Uniunea Europeană, însă doar cu coordonarea Ministerului Finanțelor.

Autoritățile mai subliniază că pentru anul 2026 cheltuielile de personal sunt estimate la 32,8 miliarde de lei, în creștere cu aproximativ 10% față de 2025, evoluție influențată de majorarea valorii de referință și de ajustarea plăților compensatorii în contextul creșterii salariului minim.

Hotărârea urmează să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, după finalizarea procedurilor de consultare publică și avizare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII