Șantajul gazelor ia amploare. Gazprom încearcă să condiționeze trecerea datoriei Moldovagaz la bugetul de stat

12 Oct. 2021, 09:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
12 Oct. 2021, 09:37 // Actual //  Lupu Eduard

Chișinăul încearcă să semneze contractul de livrare a gazelor, însă Gazprom condiționează politic negocierile, care ar fi trebuit să fie economice. Acum o săptămână, concernul rus anunța că a redus cu 35% livrările de gaz pentru Republica Moldova. Or, potrivit fostului director ANRE, Victor Parlicov, ”acțiunea Gazpromului a fost mai curând un demers al Kremlinul. a fost o parte a dialogului politic pe dimensiunea gazelor. Guvernul a încercat să spună că Chișinăul încearcă să discute detaliile tehnice ale noului contract la gaze, dar Kremlinul obligă autoritățile să discute politic”.

M-aș fi bucurat ca probleme să fie doar la nivel tehnic pe care le-a enunțat ministrul Spînu cu datoria de 450 mil. USD și pachetul energetic trei, dar se pare că lucrurile stau altfel. Gaz va fi, problema mare va fi prețul. Cei de la Gazprom ne-au prins pe picior greșit. Dacă această problemă era anul trecut, noi puteam să cumpărăm gaz din altă sursă și mai ieftin. Problema este că acum noi gaze putem cumpăra și din alte surse, doar că va fi mai scump. Limitele la care Gazprom poate împinge prețurile în sus nu sunt infinite”, a declarat Victor Parlicov la emisiunea ”Cutia Neagră”.

Potrivit lui, furnizorii speculativi au rolul de a găsi cel mai ieftin gaz, dar cel al Moldovagaz e să asigure cu gaz. Greșeala Moldovagaz este că a încercat să balanseze între aceste două piețe și a admis modificarea formulei din contract începând cu ianuarie 2021.

În prezent, trebuie să se lucreze pe găsirea alternativelor cât mai ieftine și să se lucreze cu partenerii occidentali pentru a finanța această diferență de preț și nu integral ci pentru cei social vulnerabili”, a menționat Parlicov.

La rândul său, expertul în energetică, Sergiu Tofilat a spus că deciziile de semnare a contractului de livrare a gazelor nu se iau la Gazprom, ci la Kremlin. Noi culegem roadele guvernărilor precedente care nu au întreprins măsuri suficiente pentru independența energetică și suntem dependenți de acest gaz inclusiv prin producerea de energie electrică la Cuciurgan. Noi suntem într-o situație de șantaj. Acesta deja a început. Dacă ne uităm la prețul oferit de Gazprom pentru luna octombrie, el deja deviază de la înțelegerile anterioare, care erau în contract. Prețul pentru trimestrul patru trebuia să fie 250 USD or, Gaprom s-a folosit de această situație și ne-a trecut la prețurile spot, care sunt de câteva ori mai mari și asta ca să înainteze condiționalitățile politice.

Tofilat a precizat că în prezent Gazprom încearcă să condiționeze trecerea datoriei Moldovagaz la bugetul de stat. De asemenea ei vor în continuare să mențină schema de livrare a gazelor în stânga Nistrului prin intermediul Moldovagaz, de aceea că Gazprom este o companie publică și nu își poate permite să semneze contracte cu entități nerecunoscute juridic. Asta poate fi interpretat ca finanțarea separatismului cu consecințele de rigoare.

”Prețul gazului a fost folosit de Gazprom totdeauna pentru scopuri geopolitice. Problema principală este că, conducerea de la Chișinăul nu este loială Moscovei și are o altă orientare. Astfel, Kremlinul încearcă să demonstreze că cei care nu sunt loiali vor fi pedepsiți”, a concluzionat Tofilat.

Realitatea Live

02 Mai 2024, 17:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Mai 2024, 17:56 // Actual //  Lupu Eduard

Restricțiile de călătorie pentru cetățenii ruși se înmulțesc, care sunt deja lipsiți de zboruri directe către Europa și de posibilitatea de a obține o viză pentru majoritatea țărilor din spațiul Schengen, scrie The Moscow Times.

Miercuri, 1 mai, Trezoreria SUA a impus sancțiuni împotriva companiei aeriene Pobeda Airlines, cea mai mare companie aeriană low-cost din Rusia, care a transportat anul trecut 13 milioane de pasageri.

Compania, deținută 100% de Aeroflot, este inclusă în lista SDN – cea mai strictă dintre listele de sancțiuni, fiind inclusă în care înseamnă blocarea tuturor activelor și interzicerea oricăror operațiuni. Drept urmare, Pobeda poate avea probleme cu zborurile internaționale, avertizează Vasily Karpunin, șeful de analiză la Alfa Investments.

În prezent, Pobeda zboară în țările fostei URSS, precum și în Turcia și Emiratele Arabe Unite. Printre destinațiile sale se numără Abu Dhabi și Antalya, o mecca a turismului rusesc, vizitată de 3,5 milioane de ruși anul trecut.

Noul val de sancțiuni americane, care, pe lângă Pobeda, mai include aproape 300 de cetățeni și companii, va crea dificultăți rușilor „la nivel de zi cu zi”, sunt de acord analiștii MMI: a fi inclus în lista SDN „ar putea avea un impact negativ. pe traseele străine” Pobeda .

Zborurile companiei către Turcia și Emiratele Arabe Unite și țările din fosta URSS pot fi limitate – iar aceasta reprezintă aproximativ 15% din toate zborurile Pobeda, scriu analiştii Sberbank CIB. „Zborurile internaționale ale Pobeda vor înlocui probabil Aeroflot și Rossiya Airlines, iar Pobeda ar putea crește ponderea zborurilor interne ca compensație”, cred ei.

Sancțiunile împotriva Pobeda vor intra oficial în vigoare pe 30 iulie – înainte de această dată, Ministerul de Finanțe al SUA permite finalizarea tuturor operațiunilor cu transportatorul. Până acum, compania operează toate zborurile conform planificării, notează Asociația Rusă a Turoperatorilor (ATOR), citând o sursă din cercurile aviatice.

Pobeda a devenit prima companie aeriană rusă care a căzut sub sancțiunile de blocare ale SUA. De exemplu, Aeroflot se află doar pe lista de sancțiuni a Ministerului Comerțului, care îi interzice să importe direct tehnologie americană.

Încălcarea restricțiilor tehnologice a devenit baza sancțiunilor împotriva lui Pobeda, după cum reiese din explicațiile Departamentului de Stat. Potrivit datelor americane, compania a achiziționat și a transportat doar anul trecut piese de schimb pentru avioane în valoare de un milion de dolari, iar în ianuarie 2024 a participat la transportul componentelor de aeronave din India cu ajutorul Iranian Mahan Air.

La sfârșitul anului trecut, Pobeda a raportat un profit record în istoria sa de 21,3 miliarde de ruble. Compania a avut rezultate pozitive, spre deosebire de Aeroflot, care a rămas neprofitabilă pentru al cincilea an consecutiv. Anul trecut a pierdut 14 miliarde de ruble și totalul acumulat pentru 2020-2023. – peste 200 de miliarde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău