Șantajul gazelor ia amploare. Gazprom încearcă să condiționeze trecerea datoriei Moldovagaz la bugetul de stat

12 Oct. 2021, 09:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Oct. 2021, 09:37 // Actual //  bani.md

Chișinăul încearcă să semneze contractul de livrare a gazelor, însă Gazprom condiționează politic negocierile, care ar fi trebuit să fie economice. Acum o săptămână, concernul rus anunța că a redus cu 35% livrările de gaz pentru Republica Moldova. Or, potrivit fostului director ANRE, Victor Parlicov, ”acțiunea Gazpromului a fost mai curând un demers al Kremlinul. a fost o parte a dialogului politic pe dimensiunea gazelor. Guvernul a încercat să spună că Chișinăul încearcă să discute detaliile tehnice ale noului contract la gaze, dar Kremlinul obligă autoritățile să discute politic”.

M-aș fi bucurat ca probleme să fie doar la nivel tehnic pe care le-a enunțat ministrul Spînu cu datoria de 450 mil. USD și pachetul energetic trei, dar se pare că lucrurile stau altfel. Gaz va fi, problema mare va fi prețul. Cei de la Gazprom ne-au prins pe picior greșit. Dacă această problemă era anul trecut, noi puteam să cumpărăm gaz din altă sursă și mai ieftin. Problema este că acum noi gaze putem cumpăra și din alte surse, doar că va fi mai scump. Limitele la care Gazprom poate împinge prețurile în sus nu sunt infinite”, a declarat Victor Parlicov la emisiunea ”Cutia Neagră”.

Potrivit lui, furnizorii speculativi au rolul de a găsi cel mai ieftin gaz, dar cel al Moldovagaz e să asigure cu gaz. Greșeala Moldovagaz este că a încercat să balanseze între aceste două piețe și a admis modificarea formulei din contract începând cu ianuarie 2021.

În prezent, trebuie să se lucreze pe găsirea alternativelor cât mai ieftine și să se lucreze cu partenerii occidentali pentru a finanța această diferență de preț și nu integral ci pentru cei social vulnerabili”, a menționat Parlicov.

La rândul său, expertul în energetică, Sergiu Tofilat a spus că deciziile de semnare a contractului de livrare a gazelor nu se iau la Gazprom, ci la Kremlin. Noi culegem roadele guvernărilor precedente care nu au întreprins măsuri suficiente pentru independența energetică și suntem dependenți de acest gaz inclusiv prin producerea de energie electrică la Cuciurgan. Noi suntem într-o situație de șantaj. Acesta deja a început. Dacă ne uităm la prețul oferit de Gazprom pentru luna octombrie, el deja deviază de la înțelegerile anterioare, care erau în contract. Prețul pentru trimestrul patru trebuia să fie 250 USD or, Gaprom s-a folosit de această situație și ne-a trecut la prețurile spot, care sunt de câteva ori mai mari și asta ca să înainteze condiționalitățile politice.

Tofilat a precizat că în prezent Gazprom încearcă să condiționeze trecerea datoriei Moldovagaz la bugetul de stat. De asemenea ei vor în continuare să mențină schema de livrare a gazelor în stânga Nistrului prin intermediul Moldovagaz, de aceea că Gazprom este o companie publică și nu își poate permite să semneze contracte cu entități nerecunoscute juridic. Asta poate fi interpretat ca finanțarea separatismului cu consecințele de rigoare.

”Prețul gazului a fost folosit de Gazprom totdeauna pentru scopuri geopolitice. Problema principală este că, conducerea de la Chișinăul nu este loială Moscovei și are o altă orientare. Astfel, Kremlinul încearcă să demonstreze că cei care nu sunt loiali vor fi pedepsiți”, a concluzionat Tofilat.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală