Champions of change I Mariana Țurcan: „Campania s-a născut de la conceptul de a alege… în viață toți avem o alegere”

19 Oct. 2021, 09:31
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
19 Oct. 2021, 09:31 // Actual //  MD Bani

Cea mai frumoasă lecție de patriotism, dăruire și implicare o avem de la Mariana Țurcan, campioană a schimbării din acest an, desemnată în cadrul Galei Champions of Change 2021. După cum se prezintă și dânsa, Mariana este „fiica universului”, fiind de părere că nouă ne aparține Terra, ne aparțin oportunitățile și acțiunile. „Este așa o vorbă: femeile bune ajung în rai, cele rele ajung unde vor. Vorbesc despre curaj și despre faptul că, până nu încerci și nu gândești, nu ai cum să afli. Scurt despre mine: cetățeană cu ambiții. Văd, vreau, pot, fac, gândesc, înseamnă că exist”.

Este președinta Asociației de Dezvoltare Creativă, unde activează timp de zece ani, și fondatoarea campaniei eu aleg Moldova, campanie socială implementată de Asociația pentru Dezvoltare Creativă cu scopul de a promova coeziunea socială și înțelegerea reciprocă în rândul tinerilor din Moldova prin implicarea lor civică activă. Ideea acestei campanii a apărut după observațiile pe care le-a obținut Mariana călătorind în mai mult de 50 de țări. În unele dintre locurile pe care le-a vizitat a rămas frapată de modul cum localnicii înțeleg conceptul de patriotism. Astfel, a creat campania pentru a promova acest lucru și în rândul moldovenilor.

Mariana a avut posibilitatea să călătorească, să studieze și să lucreze peste hotare. A revenit în țară în anul 2011, din motive de sănătate. Recuperarea a durat câteva luni. „Imediat cum m-am făcut bine, lumea mă întreba continuu când plec, de ce mai stau pe aici. Eu le răspundeam: ce e rău, dacă vreau să rămân în țara mea? Să doresc să fac ceva pentru ea. E alegerea mea. Respectiv, campania s-a născut de la conceptul de a alege, că în viață toți avem o alegere. Nu putem alege doar cine ne sunt părinții, unde să ne naștem, dar în rest, la sigur, în fiecare zi facem alegeri care ne pot defini drept cetățeni activi și care știu ce vor”.

Timp de zece ani a dezvoltat proiecte, platforme, și comunități în care oamenii, într-un număr enorm, au avut posibilitatea să interacționeze și să facă schimburi de idei. Timp de doi ani, au fost organizate șezători de idei, conferințe naționale, quizzuri, Academia Ambasadorilor, Descoperă Moldova în peste treisprezece raioane. „Dacă am pune toate cifrele, am trecut mult peste 20000 de mii de oameni. Un lucru interesant în cadrul acestor evenimente e că vorbitorii erau din raioanele lor, ca oamenii să vadă și să înțeleagă că exemplele încep de la cel de alături și nu de la cei de peste ocean. Moldova începe de la oameni, oameni alături de tine”.

Datorită impactului și feedback-ului pe care l-au avut, Mariana împreună cu echipa sa nu s-au oprit doar la acestea. Au dezvoltat jocuri și lucruri alternative, care s-au pliat campaniei și de care se bucură și astăzi. „Jocul de masă Aici e Moldova conține întrebări doar despre țara noastră: despre personalități, evenimente, locuri. Ai ce descoperi. Mai avem și spoturi sociale, platforme online, aplicații mobile. Astfel, vedem că cifrele devin și mai mari. E o bucurie atunci când mergi undeva și oamenii până în ziua de astăzi folosesc produsele noastre la orele de geografie, istorie sau educația civică. Atunci când lucrurile prind semințe și peste ani cineva utilizează materiale noastre, ia în considerare ceea ce noi am vorbit sau utilizează fraze de ale noastre ca și motto, pentru mine acest lucru este o sursă imensă de energie. Când vezi că rodul muncii nu este doar pe hârtie, dar este investit, iar timpul este răsplătit prin rezultate, e o bucurie”.

Toate aceste evenimente au contribuit și la crearea și dezvoltarea comunității Asociației de Dezvoltare Creativă. „Comunitățile sunt ușor de creat atunci când oamenii cred în mesaje. Nu-mi plac lucrurile superficiale și oamenii care participă la evenimente doar de dragul participării. De aceea, activitățile pe care le organizăm nu sunt efemere sau implementate pe o anumită durată. Programele se întâmplă anual. Creștem comunitatea prin intermediul oamenilor care au trăit experiențe, care le pun în aplicare. Pentru noi nu este important să vorbești frumos despre proiecte. Ne conducem de ideea: fii ceea ce promovezi! E ușor să vorbești, dar e mai greu să ai atitudine sau comportament care se aliniază la cele ce zici”.

Mariana activează în domeniul de tineret din anul 1997, investind mult timp, energie și dorințe. Pentru a putea continua cu același elan, Mariana se încarcă de energie de la oamenii cu care interacționează. „E foarte ușor să te închizi în casă, să lași mâinile în jos și să zici că m-am săturat. Cum ziceau și buneii noștri, dacă ai obosit, mai bea o cană de apă și mergi înainte. De asta și am nevoie: o cană de apă și un pic de odihnă și pot să continui lucrul. Atunci când sunt supărată sau când ceva nu-mi iese, sursa mea de inspirație sunt oamenii. Când lucrezi cu ei și ai ce oferi, știi să prinzi momentul, ca să culegi tot ce-i mai frumos. Entuziasmul îl prind din activități și din faptul că reușesc să transmit un mesaj”.

„Lucrez cu tinerii, deoarece cred în potențialul lor. Am fost și eu tânără și au fost mulți din cei care au investit în mine, cu intenția de a-mi oferi posibilitatea să cresc. Cred că fiecare adult are sarcina de a oferi posibilități de creștere pentru tineri. Nu a-i „educa”, ci a le oferi oportunitatea de a crește. Mă aliniez și eu tinerilor: mă uit la filme, ascult muzică, țin pulsul la ce se întâmplă. E foarte ușor să te învechești și să arăți cu degetul spunând că pe timpul nostru era așa sau altfel. Dacă faci asta, înseamnă că ai îmbătrânit”.

„Nu cred în idoli. Poate sună banal, însă părinții mei sunt cei care m-au influențat. Ei au putut să-mi transmită ce înseamnă dragostea de țară și față de locul natal. Părinții mei nu așteptau ajutor de la primărie, ci din contra, ei au fost cei care au motivat oamenii la anumite acțiuni: spre exemplu tata, împreună cu oamenii din mahala, au reușit să acopere o parte dintr-o prăpastie, sădind copaci. Mama, împreună cu fetele, au copt plăcinte. E o acțiune de mahală, dar cu un impact măreț pentru mediu și comunitate. Sunt oameni care te motivează la o anumită vârstă pentru o acțiune oarecare. Peste ani, această persoană poate să nu mai aibă impact asupra formării tale. Când te-a „prins” experiența atunci contează. Fie că este vorba despre profesori, părinții spirituali care mi-au oferit primele lecții de democrație sau colega mea, care are 19 ani, iar eu învăț continuu câte ceva de la ea. Persoanele-model nu au vârstă, nu au etnie sau gen”.

Experiențele negative își au și ele rolul lor, zice Mariana. Uneori nu putem schimba unele lucruri, deoarece nu țin de noi, însă ne putem schimba atitudinea față de ele. Respectiv, putem învăța din orice.

„Vreau ca tinerii și tinerele să se autoaprecieze în sensul sănătos al cuvântului, să creadă în puterile lor și să nu să se lamenteze (#nuniorlăi). Să depășească atitudinea mioritică și să acționeze. Drumuri rele sunt peste tot unde am fost, probleme ecologice au toți, probleme sociale le are fiecare. Nu ar trebui să gândim că suntem mai prejos decât alții. Nu trebuie să așteptăm de la demnitari să ne dea sau să ne facă/organizeze parade sau evenimente. Trebuie să avem mai multă inițiativă. Acesta e și mesajul campaniilor noastre. Fă ceva bine pentru tine, pentru că în momentul acesta faci bine pentru țară și pentru cei din jur”.

„Noi niciodată nu vom înceta să optăm pentru mai mult și să vrem mai mult bine. Și acest lucru nu înseamnă că suntem nemulțumiți. De aceea, mă văd în Moldova, pentru că mi-e dragă și pentru că oriunde am mers, oamenii își prezintă cu multă mândrie originile, vorbesc despre câte generații au trăit în casa sau locul lor. Vor fi alte acțiuni sau alte oportunități, însă crezurile mele vor rămâne aceleași”.

„Cred că noi avem dreptul să gândim despre țară ca și spațiu ce ne găzduiește cultura, neamul, tradițiile și, nu în ultimul rând, acțiunile. Nu va veni cineva să ne soluționeze problemele. Putem învinui Imperiul Otoman, sovieticii sau europenii, însă dacă analizăm la rece și începem să acționăm, noi suntem responsabili de acțiunile noastre”.

LID Moldova este o organizație independentă, non-profit, înființată în anul 2019, de către un grup de tineri profesioniști, lideri de opinie și specialiști în domeniile lor de activitate.

Champions of Change 2021 este un proiect implementat de Laboratorul de Inițiative pentru Dezvoltare (LID Moldova), cu sprijinul Fundației Friedrich Naumann pentru Libertate, Biroul pentru România și Republica Moldova. Opiniile exprimate aparțin vorbitorilor și nu reflectă neapărat poziția FNF și LID Moldova.

 

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII