Spînu „bate șaua” să se priceapă ANTA: Nu vom admite nici un fel de jocuri, interese și înțelegeri pe la spate

18 Dec. 2021, 13:27
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Dec. 2021, 13:27 // Actual //  bani.md

Comisia CEMT a reexaminat lista operatorilor de transport rutier, cărora li s-au repartizat autorizații CEMT restricţionate, susține ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, care s-a arătat nemulțumit de felul în care Comisia din cadrul ANTA a repartizat autorizaţiile multilaterale CEMT valabile pentru perioada anului 2022.

Potrivit lui, pentru a putea obține autorizații, operatorul de transport rutier trebuie să îndeplinească următoarele condiții. Este vorba ca pe parcursul ultimilor 3 ani nu a fost suspendat sau radiat din Registrul operatorilor de transport rutier. Dar și că a efectuat cel puţin 3 curse într-un an calendaristic, pe parcursul ultimilor 3 ani, în una dintre ţările restricţionate pentru care se solicită permisiunea.

În procesul de reexaminare, Comisia CEMT a constatat cu certitudine că unii operatori de transport rutier nu îndeplinesc condițiile prevăzute mai sus. Urmează reevaluarea repartizării autorizaților CEMT restricționate, inclusiv suspendarea procesului de eliberare a acestora.

Nu vom admite nici un fel de jocuri, interese și înțelegeri pe la spate. În acest sens, săptămâna viitoare colegii vor examina în detaliu listele pentru a ne asigura că totul este făcut corect”, a precizat Spînu.

Ministrul Spînu susține că, suplimentar, a solicitat să se facă o anchetă internă la ANTA pentru a se determina care au fost cauzele acestui derapaj. Repet mesajul, opriți-vă. Schimbarea oricum va fi făcută.

Potrivit datelor statistice, cota autorizaţiilor multilaterale CEMT alocată Republicii Moldova de către FIT pentru anul 2022 constituie 1120 autorizaţii CEMT pentru unităţile de transport ”EURO V sigur”, dintre care 110 autorizaţii pe termen scurt şi 456 autorizaţii CEMT anuale pentru unităţile de transport ”EURO VI sigur”, dintre care 36 autorizaţii pe termen scurt.

Autorizaţiile multilaterale CEMT se atribuie Republicii Moldova anual, conform deciziei secretariatului Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport în vederea facilitării transporturilor auto internaţionale de mărfuri şi utilizării mai eficiente a autovehiculelor.

Autorizaţiile multilaterale CEMT sunt eliberate operatorilor de transport rutieri care efectuează curse internaţionale de mărfuri pe teritoriul ţărilor membre ale CEMT, cu unităţi de transport cu masa totală maxima de peste 12 tone şi care corespund normelor tehnice şi de siguranţă pentru categoriile de clasificare corespunzătoare categoriei de CEMT respective.

Realitatea Live

02 Nov. 2025, 08:56
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Nov. 2025, 08:56 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Italia continuă să atragă atenția lumii cu ofertele sale spectaculoase de case la prețul de un euro, dar în spatele acestor anunțuri se ascund costuri uriașe, birocrație sufocantă și lipsa infrastructurii. Deși ideea pare ideală pentru cei care visează la o casă în Toscana sau Sardinia, realitatea este mult mai complicată, arată o analiză realizată de Meduza, Politico și Financial Times.

Italia trece prin cea mai gravă criză demografică din istorie, cu o scădere constantă a populației de peste 16 ani. Rata natalității se află la un nivel minim istoric, iar tinerii educați părăsesc țara în căutarea unor salarii mai bune în alte state europene. Premierul Giorgia Meloni a aprobat un plan de 500.000 de vize pentru muncitori extracomunitari, pentru a compensa lipsa forței de muncă din agricultură și turism. Satele din Sardinia și din sudul Italiei sunt cele mai afectate: școlile și spitalele se închid, magazinele dispar, iar în multe localități singura sursă de venit a rămas turismul sezonier.

Programul „Case pentru un euro” a fost lansat de mai multe comune italiene pentru a repopula zonele depopulate. În teorie, oricine poate cumpăra o casă cu un euro, dar în realitate costurile de renovare pot ajunge la 200.000–600.000 de euro. Majoritatea caselor scoase la vânzare se află în stare avansată de degradare, fără acoperiș, apă sau electricitate. Autoritățile impun cumpărătorilor să restaureze imobilul în termene scurte, iar neîndeplinirea obligațiilor duce la pierderea banilor și la anularea tranzacției. În plus, un euro este doar prețul de pornire la licitație, iar în unele cazuri ofertele finale pornesc de la 6.000 de euro. Cumpărătorii trebuie să depună și un depozit de garanție, care nu este returnat dacă lucrările nu sunt finalizate.

Pentru străini, situația este și mai complicată: achiziția unei case nu oferă drept de rezidență în Italia sau în Uniunea Europeană. După victoria lui Donald Trump în SUA, comuna Ollolai din Sardinia a lansat o campanie pentru atragerea americanilor, promițând o viață liniștită „pe insula paradisului”. Un an mai târziu, niciun imobil nu fusese vândut. Între 2018 și 2024, doar zece case din Ollolai au fost cumpărate și restaurate. Localnicii sperau la un val de nomazi digitali și artiști, însă puțini s-au încumetat să investească zeci de mii de euro într-un sat fără infrastructură.

Există însă și povești cu final fericit. Fotografa spaniolă Ivo Rovira a cumpărat un imobil în Sardinia, l-a restaurat și a deschis un mic restaurant local. „Nu ne simțim turiști, ci armunjini adevărați”, spune ea. Americanii Tam și Gary Holm din Los Angeles au reușit să cumpere o casă în Sicilia după mai multe încercări, investind în total 160.000 de euro. „M-am îndrăgostit de oamenii de aici. Sunt prietenoși, ospitalieri, și orașul, deși mic, e plin de viață”, a declarat Holm pentru Business Insider.

Deși programul a atras atenția internațională, infrastructura precară, birocrația și costurile ascunse continuă să-i descurajeze pe cumpărători. Economiștii avertizează că depopularea satelor italiene riscă să provoace un nou val de criză economică în regiunile rurale, iar fără investiții serioase, nici măcar casele de un euro nu mai pot salva satele care dispar.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII