Cum își folosește Rusia oficialii și diplomații pentru a răspândi minciuni despre războiul din Ucraina

09 Apr. 2022, 08:38
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
09 Apr. 2022, 08:38 // Actual //  Lupu Eduard

Înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, oficialii ruși prezentau retorica Kremlinului pe un ton pozitiv, respectând regulile limbajului diplomatic, informează Politico. Totul s-a schimbat în luna februarie: După ce mai multe instituții media ale statului rus au fost interzise în Europa și penalizate pe rețelele sociale, Moscova a început să se bazeze pe diplomați și alți reprezentanți guvernamentali pentru a-și promova propaganda agresivă despre războiul din Ucraina.

Înainte de invazia Ucrainei, oficialii ruși au lăsat tacticile de dezinformare posturilor media precum RT și Sputnik, ale căror operațiuni internaționale au ajutat Kremlinul să își răspândească mesajele false unei audiențe mari, din America Latină și până în Africa.

După ce Uniunea Europeană și cele mai mari rețele sociale au luat măsuri împotriva campaniei de dezinformare a Kremlinului pentru a opri răspândirea informațiilor false despre războiul din Ucraina, Moscova s-a adaptat și se folosește acum de diplomați, purtători de cuvânt și miniștri pentru a-și transmite mesajul, potrivit unor oficiali europeni și americani.

Diplomații ruși din toată lumea au preluat din atribuțiile mass-mediei finanțate de Kremlin 

Ambasada Rusiei în Spania a postat un videoclip preluat de la RT, postul rusesc sancționat, în care rușii prezentau presupuse atacuri ale ucrainenilor asupra civililor din cele două regiuni separatiste din estul Ucrainei.

Misiunile diplomatice ale rușilor de la Paris și Geneva au promovat informații false despre execuția civililor din Bucha, suburbia Kievului. Contul oficial al Ministerului de Externe al Moscovei a distribuit în repetate rânduri linkuri către un canal de Telegram în limba rusă și un site asociat pin intermediul cărora rușii spuneau că ar fi demascat „minciunile” ucrainenilor despre conflictul în desfășurare.

Rusia se folosește de toate trucurile pentru a-și promova noua strategie de dezinformare

Un grup mare de utilizatori de Twitter, care interacționează cu conținutul postat de ruși și le distribuie mesajele, și-a început activitatea dintr-o dată în luna februarie, un semn că aceste conturi sunt ori false, ori au fost create pentru o operațiune de influențare mai extinsă, potrivit unui raport al UE despre dezinformarea rusească obținut de Politico.
Un astfel de cont creat recent a făcut aproape 100 de postări de la începutul războiului, folosind hashtag-ul „#See4Yourself” promovat de Kremlin, în timp ce un alt utilizator a distribuit 41 dintre cele mai populare postări scrise de oficiali ruși – aproape toate sunt informații false despre Ucraina.

Numărul de oameni vizați de aceste postări nu este la fel de mare ca audiența pe care o avea media de stat rusească, „dar ei încearcă să recreeze ceea ce RT și Sputnik au făcut”, a spus un oficial UE care monitorizează încercările de dezinformare ale Rusiei. „Este un efort coordonat care merge dincolo de rețelele sociale și implică site-uri specifice”.
La baza eforturilor de dezinformare ale Rusiei stă canalul de Telegram Warfakes și site-ul afiliat contului. De la începutul conflictului, canalul a strâns peste 725.000 de membri și distribuie în mod repetat așa-zise investigații menite să demaște relatările ucrainenilor, folosind un limbaj similar cu cel al canalelor occidentale care verifică informațiile postate pe internet.

Cine distribuie cel mai des postările prorusești pe rețelele sociale

Diplomații ruși sunt unii dintre cei mai mari distribuitori ai acestui tip de conținut, inclusiv a mesajelor care dezmint acuzațiile de crime de război și cele care acuză Ucraina de dezinformare, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Amsterdam.

Printre oficialii de rang înalt care au distribuit postările canalului Warfakes se numără și Maria Zaharova, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe din Rusia. În plus, 23 dintre ambasadele țării, din Bulgaria până în Kazahstan, și cel puțin 10 „case de cultură” rusești, majoritatea din Europa, i-au urmat exemplul Zaharovei.

Încercările deliberate de a redistribui conținutul canalului Warfakes ar putea reprezenta un semn al sponsorizării din partea statului, potrivit lui Marc Tuters, profesor la Universitatea din Amsterdam. „Pare să fie mai mult decât o coincidență că toate aceste conturi promovează același mesaj”.

Realitatea Live

03 Mai 2024, 15:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
03 Mai 2024, 15:41 // Actual //  Lupu Eduard

Comisia de licențiere a importului cerealelor și a răsăritei ia-r fi acordat licență de import companiei Trans Oil, controlată de milionarul Vaja Jhashi.

„În Vinerea Mare după masă și în forma online a fost convocată comisia de licențiere a importului cerealelor și floarei soarelui. Nu cred că data și ora au fost selectate întâmplător, când toată lumea este concentrată mai mult pe Sărbători Sfinte. Companiile din grupul Trans Oil au primit licențe pentru a aduce din Ucraina aproape 70 mii tone de răsărită. Am prezis acest lucru două săptămâni în urmă și mă tem că nu este ultima decizie cu permisiunea importului”, scrie reprezentantul Forței Fermierilor, într-o postare pe Facebook.

Slusari afirmă că cei, care au distrus în toamna 2023 cu prețuri derizorii sute de fermierii autohtoni și oricum nu au făcut stocuri suficiente pentru fabricile de procesare, acum vor importa materia primă la prețuri mai scumpe de la traderi străini. „Cei de la ministerul agriculturii, care ar trebui să intervină cu mecanismul de licențiere încă în primăvară 2023 sincron cu România și Bulgaria și care au permis dezastru pe piața internă și falimentarea agricultorilor mici, azi au acceptat importul”.

„Nimeni nu-și asumă responsabilitate pentru un dezmăț de proporție și tragedia social-economică a miilor de oameni de la sate. Trans Oil și Vaja rămân stăpânii agriculturii și ministerului acesteia”, conchide reprezentantul Forței Fermierilor.

În septembrie 2023, prețurile achizițiilor la floarea soarelui au atins minimele din ultimii 5 ani, afectând în special fermierii mici, care au fost nevoiți să vândă producția la prețuri deficitar de scăzute.  A fost perioada când unii fermieri mici, care nu sunt plătitori de TVA , erau nevoiți să comercializeze răsărita sub 5 lei per kg. Prețul de cost al semințelor de floarea soarelui anul trecut în medie a fost de 7,3 lei

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău