Cum își folosește Rusia oficialii și diplomații pentru a răspândi minciuni despre războiul din Ucraina

09 Apr. 2022, 08:38
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Apr. 2022, 08:38 // Actual //  bani.md

Înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, oficialii ruși prezentau retorica Kremlinului pe un ton pozitiv, respectând regulile limbajului diplomatic, informează Politico. Totul s-a schimbat în luna februarie: După ce mai multe instituții media ale statului rus au fost interzise în Europa și penalizate pe rețelele sociale, Moscova a început să se bazeze pe diplomați și alți reprezentanți guvernamentali pentru a-și promova propaganda agresivă despre războiul din Ucraina.

Înainte de invazia Ucrainei, oficialii ruși au lăsat tacticile de dezinformare posturilor media precum RT și Sputnik, ale căror operațiuni internaționale au ajutat Kremlinul să își răspândească mesajele false unei audiențe mari, din America Latină și până în Africa.

După ce Uniunea Europeană și cele mai mari rețele sociale au luat măsuri împotriva campaniei de dezinformare a Kremlinului pentru a opri răspândirea informațiilor false despre războiul din Ucraina, Moscova s-a adaptat și se folosește acum de diplomați, purtători de cuvânt și miniștri pentru a-și transmite mesajul, potrivit unor oficiali europeni și americani.

Diplomații ruși din toată lumea au preluat din atribuțiile mass-mediei finanțate de Kremlin 

Ambasada Rusiei în Spania a postat un videoclip preluat de la RT, postul rusesc sancționat, în care rușii prezentau presupuse atacuri ale ucrainenilor asupra civililor din cele două regiuni separatiste din estul Ucrainei.

Misiunile diplomatice ale rușilor de la Paris și Geneva au promovat informații false despre execuția civililor din Bucha, suburbia Kievului. Contul oficial al Ministerului de Externe al Moscovei a distribuit în repetate rânduri linkuri către un canal de Telegram în limba rusă și un site asociat pin intermediul cărora rușii spuneau că ar fi demascat „minciunile” ucrainenilor despre conflictul în desfășurare.

Rusia se folosește de toate trucurile pentru a-și promova noua strategie de dezinformare

Un grup mare de utilizatori de Twitter, care interacționează cu conținutul postat de ruși și le distribuie mesajele, și-a început activitatea dintr-o dată în luna februarie, un semn că aceste conturi sunt ori false, ori au fost create pentru o operațiune de influențare mai extinsă, potrivit unui raport al UE despre dezinformarea rusească obținut de Politico.
Un astfel de cont creat recent a făcut aproape 100 de postări de la începutul războiului, folosind hashtag-ul „#See4Yourself” promovat de Kremlin, în timp ce un alt utilizator a distribuit 41 dintre cele mai populare postări scrise de oficiali ruși – aproape toate sunt informații false despre Ucraina.

Numărul de oameni vizați de aceste postări nu este la fel de mare ca audiența pe care o avea media de stat rusească, „dar ei încearcă să recreeze ceea ce RT și Sputnik au făcut”, a spus un oficial UE care monitorizează încercările de dezinformare ale Rusiei. „Este un efort coordonat care merge dincolo de rețelele sociale și implică site-uri specifice”.
La baza eforturilor de dezinformare ale Rusiei stă canalul de Telegram Warfakes și site-ul afiliat contului. De la începutul conflictului, canalul a strâns peste 725.000 de membri și distribuie în mod repetat așa-zise investigații menite să demaște relatările ucrainenilor, folosind un limbaj similar cu cel al canalelor occidentale care verifică informațiile postate pe internet.

Cine distribuie cel mai des postările prorusești pe rețelele sociale

Diplomații ruși sunt unii dintre cei mai mari distribuitori ai acestui tip de conținut, inclusiv a mesajelor care dezmint acuzațiile de crime de război și cele care acuză Ucraina de dezinformare, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Amsterdam.

Printre oficialii de rang înalt care au distribuit postările canalului Warfakes se numără și Maria Zaharova, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe din Rusia. În plus, 23 dintre ambasadele țării, din Bulgaria până în Kazahstan, și cel puțin 10 „case de cultură” rusești, majoritatea din Europa, i-au urmat exemplul Zaharovei.

Încercările deliberate de a redistribui conținutul canalului Warfakes ar putea reprezenta un semn al sponsorizării din partea statului, potrivit lui Marc Tuters, profesor la Universitatea din Amsterdam. „Pare să fie mai mult decât o coincidență că toate aceste conturi promovează același mesaj”.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII