(VIDEO) Exporturile RM, stopate zile întregi în Vamă: Transportatorii așteaptă 48 h pentru a traversa frontiera română

12 Apr. 2022, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
12 Apr. 2022, 12:32 // Actual //  MD Bani

Criza războiului din Ucraina a scos la iveală o altă problemă. Cel puțin, redactorii Realitatea au aflat despre gravitatea ei abia când au realizat mai multe reportaje despre traversarea vămilor de către refugiații ucraineni. Ținând cont de problemele din regiune, am tot ezitat să publicăm acest reportaj. Adevărul este că situația persistă, iar suportul de care au nevoie „ai noștri” a ajuns să fie neglijat. Ce se întâmplă la punctele de intrare în România, de ani de zile, aflați din video ce urmează.

[bzplayer youtube=”https://www.youtube.com/watch?v=tJz1cXXMvCk” muted=”false”]

Așadar, transportatorii moldoveni întâmpină mari dificultăți la traversarea Frontierei Române. Așteaptă zeci de ore, deși o explicație procedurală a acestui fapt nu este de găsit.

Vama Leușeni

De aproximativ o lună, România a devenit unica cale de acces terestră sigură către piața externă pentru Republica Moldova, iar suportul necesar pentru facilitarea traversării frontierei este tot mai urgent. Zeci de camioane stau în rând. Șoferii așteaptă ca angajații Serviciului Vamal să realizeze procedurile necesare și speră să ajungă în timp util la destinații.

Realitatea.md a contactat colegii din România, care au filmat ce se întâmplă la fața locului, în Vama Albița. Imaginile vorbesc de la sine.

Cozi imense la Vamă

Șoferii indignați de timpul îndelungat de așteptare, declară că și-ar dori, inclusiv, mai mult respect din partea angajaților Vămii. De ce se întâmplă așa? Ei cunosc doar că este insuficient personal. Pe de altă parte, sunt de părerea că unii dintre angajații Vămii ar putea munci mai productiv.

Reprezentanții Serviciului Vamal din România declară că se lucrează la capacitatea maximă pe care o permite infrastructura disponibilă, dar nu fac vreo precizare cu referire la transportul marfar.

Reprezentanții Serviciului Vamal au confirmat că problema la trecerea frontierei începe peste Prut

Este vorba de punctul de trecere a frontierei pe partea română de la Sculeni. Colegii de peste Prut spun că nu pot face față fluxului mare de transportatori de mărfuri. Deși am făcut mai multe demersuri, au spus că încearcă să rezolve problema. Serviciul Vamal din Republica Moldova le recomandă transportatorilor de mărfuri să aleagă alte puncte de trecere a frontierei cu statul român pentru a nu sta în rând. 

Iulian Postică, administratorul Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto a declarat că de mai mulți ani se discută subiectul de facilitare a procesului de vămuire la punctele de conexiune a pieței din Republica Moldova cu cea Europeană, însă acum, problema este mai mult decât stringentă.

România a devenit unica cale de acces sigură a companiilor din Republicii Moldova către piața externă. Această problemă este pe agenda discuțiilor de mai mulți ani. Mizăm în continuare pe suportul și deschiderea autorităților atât din Republica Moldova, cât și din România. Acest subiect poate fi soluționat doar bilateral.

În ultimii ani de zile, se atestă tot mai des rânduri sporite de camioane pe sensul de trecere a punctelor vamale dintre Republica Moldova și România.

Potrivit datelor Asociației AITA, obținute prin intermediul unui sondaj în rândul operatorilor de transport rutier internațional de mărfuri cu privire la timpul de așteptare în diferite puncte vamale dintre Republica Moldova și România, până la război,  timpul de așteptare în punctele vamale pentru traversarea frontierei pe partea română erau și așa considerabil de mari:

 INFOGRAFIE

–          Punctul vamal Leușeni-Albița – cca 27 ore;

–          Punctul vamal Sculeni-Iași – cca 22 ore;

–          Punctul vamal Giurgiulești-Galați – cca 15 ore.

În foarte multe cazuri, timpul de așteptare în punctele vamale pentru traversarea frontierei pe partea română ajunge și până la 48 de ore, punct prin care treceau zilnic până la 300 de camioane.

Realitatea Live

21 Aug. 2025, 11:53
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
21 Aug. 2025, 11:53 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

După o pauză de un an, Ucraina a reluat exportul de materie primă către Uzina Metalurgică din Râbnița, situată pe teritoriul regiunii separatiste Transnistria – considerată un avanpost rusesc în Republica Moldova. Informația a fost publicată de portalul ucrainean obozrevatel.ua, cu referire la datele Serviciului Vamal de Stat al Ucrainei, citat de obozrevatel.com.

Potrivit sursei, exportator a devenit, ca și anul trecut, compania ucraineană „D-Kamet”, care, în baza unui contract cu Uzina Metalurgică Moldovenească, deținută de proprietari ruși, a livrat partide de fier vechi prin punctul vamal „Nistru”. Documentele de export indică drept destinație oficială Republica Moldova, însă punctul final de descărcare este gara Râbnița, în Transnistria.

Reluarea livrărilor are loc în pofida faptului că piața ucraineană se confruntă cu un deficit strategic de metal uzat, accentuat după invazia pe scară largă a Rusiei, pierderea unor teritorii industriale și distrugerea uzinelor din sud și est. În același timp, exporturile acestui material strategic sunt în creștere rapidă.

Amintim că în august 2024 aceeași companie „D-Kamet” a expediat 276 de tone de metal uzat către uzina din Râbnița – prima livrare după începutul războiului. Totodată, Uzina Metalurgică Moldovenească a fost inclusă în 2018 pe lista de sancțiuni a Consiliului de Securitate și Apărare Națională al Ucrainei, fiind considerată parte a mecanismului economic pro-rus. În martie 2019, însă, aceasta a fost scoasă de pe lista sancțiunilor fără explicații oficiale.

Solicitat de presă, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, nu a comentat deocamdată informația apărută în presa ucraineană.

Fostul deputat Alexandr Slusari s-a arătat indignat de situație:

„Presa ucraineană se revoltă și nu înțelege cum poate fi ajutat un regim separatist și pro-rus, tratat ca reprezentant al țării-agresorului. Credeam că prietenii noștri din Ucraina au însușit lecția istoriei contemporane, când acest cvazistat s-a menținut inclusiv datorită Ucrainei. Mai ales că pentru această lecție țara vecină plătește un preț imens. Trist.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII