BERD a preluat portul Giurgiulești prin escrocherii! O presează pe Maia Sandu să-i rezolve problemele la Procuratură

12 Iul. 2022, 12:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Iul. 2022, 12:13 // Actual //  bani.md

BERD a avertizat că o nouă acțiune legală a procurorilor moldoveni afectează dezvoltarea portului de la Giurgiulești operat de BERD, într-un moment în care portul de la Dunăre devine un element important în efortul global de organizare a exportului de cereale din Ucraina. Asta după ce instituția a preluat prin escrocherie portul Giurgiulești.

Vice-președintele BERD, Alain Pilloux, a declarat Europei Libere că va transmite acest mesaj președintei Maia Sandu și prim-ministrei Natalia Gavrilița, atunci când se va întâlni cu ele la Chișinău, pe 12 iulie.

„Ceea ce ne dorim noi este un port fără litigii, care poate fi dezvoltat în strânsă cooperare cu statul”, a declarat Pilloux pentru Europa Liberă într-o primă reacție la sechestrul aplicat, la sfârșitul lunii iunie, pe activele Danube Logistics, compania deținută de BERD, care operează Portul Internațional Liber Giurgiulești.

Un investitor instituțional major în economia moldoveană, BERD tocmai a acordat Republicii Moldova un împrumut de 300 de milioane de euro pentru a achiziționa gaze pe piața europeană, în cazul în care vor exista întreruperi ale livrărilor rusești.

În data de 30 iunie, procurorii anticorupție au aplicat sechestru în sumă ce depășește 150.000.000 lei pe active care formează capitalul social al companiei care gestionează Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti.

Cauza penală datează din 2020 și vizează delapidarea averii străine de către foști factori de decizie în cadrul companiei Bemol. Este vorba de fostul administrator Thomas Moser, care a administrat portul Giurgiulești până în anul 2021. Mai exact, cauza penală ține de acțiuni pretins ilegale care au stat la baza preluării gestionării portului. Drept rezultat al investigațiilor, în iunie 2022, persoană cu rol de factor de decizie a fost pusă sub învinuire de către procurorii PCCOCS, persoană care pe parcursul urmăririi penale se prevalează de prezumția nevinovăției, potrivit legii.

Thomas Moser a administrat portul Giurgiulești până în anul 2021. Ulterior BERD a intrat în posesia a 100% din participația portului. Anterior, Moser a fost angajatul BERD în Georgia. În prezent, Moser este anunțat în căutare internațională.

Despre escrocheriile BERD de preluare a portului Giurgiulești au scris și jurnaliștii londonezi de la REPORTER într-o investigație. „Conflictul a apărut atunci când Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), cu sediul în Londra, a preluat Portul Internațional Giurgiulești în mai 2021, de la Thomas Moser, un fost bancher BERD care era administratorul portului și odată devenind proprietarul acestuia, a fost implicat într-o dispută juridică cu proprietarul inițial din Azerbaijan Rafig Aliyev”.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

21 Nov. 2025, 16:28
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
21 Nov. 2025, 16:28 // Actual //  Grîu Tatiana

Linia electrică care unește sudul Moldovei cu Centrala de la Cuciurgan va rămâne operațională și după punerea în funcțiune, în această iarnă, a noii linii Vulcănești–Chișinău. Precizarea a fost făcută de ministrul Energiei, Dorin Junghietu, în cadrul unei emisiuni TV, care a subliniat că vechea infrastructură nu va fi tăiată sau scoasă din uz.

„Linia va rămâne in picioare, nu va fi tăiată sau dată la fier vechi, deși are o vechime mai mare. Linia de la Vulcănești la MGRES va rămâne. Centrala de la MGRES este un nod energetic esențial, conectat inclusiv cu sudul Ucrainei. Fluxurile energetice vor continua să circule, dar noi nu mai luăm niciun kilowatt de acolo”, a declarat ministrul.

Potrivit lui, în prezent, Centrala de la Cuciurgan produce energie electrică doar pentru regiunea transnistreană.

„Produc energie necesară doar pentru consumul local, între 2 și 2,8 milioane de metri cubi. Sunt 12 blocuri energetice dintre care funcționează doar 8. Corespunzător la capacitatea centralei doar un bloc este funcțional acum prin care se asigură necesarul de energie și stabilitatea în rețea”, a explicat Junghietu.

Construcția liniei de transport Vulcănești-Chișinău a început în aprilie 2024, iar acum câteva zile s-a anunțat că a fost instalat ultimul stâlp. În următoarele 60 de zile linia va fi energizată treptat, fiind verificată funcționalitatea și siguranța acesteia. Cheltuielile de construcție, potrivit ministrului Energiei, ajung la 60 de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII