Moldova începe să importe energie electrică din România, dar continuă să se confrunte cu o penurie

14 Oct. 2022, 22:59
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Oct. 2022, 22:59 // Actual //  bani.md

Republica Moldova a început să importe energie electrică din România, dar continuă să se confrunte cu o penurie, a declarat jurnaliștilor Veaceslav Negruța, consilierul președintelui Republicii Moldova pe probleme economice și membru al consiliului de supraveghere al Moldovagaz, citat de agenția de presă rusă Interfax.

„Livrările de energie electrică care au început din România nu vor putea compensa în totalitate importurile din Ucraina, care s-au încheiat după 11 octombrie”, a declarat Negruța.

Cei 100 de megawați livrați din România acoperă aproximativ 22% din necesarul de 30% de energie pe care Moldova îl primea anterior din Ucraina, ceea ce înseamnă că Moldova se confruntă totuși cu un deficit de energie electrică și este necesar să recurgă la conservarea acesteia, a mai spus el.

„Importurile din România până la 100 MW, este volumul maxim de importuri permise pe care Republica Moldova poate conta conform regulilor sistemului energetic european ENTSO-E, cu care s-a sincronizat recent”, a spus Negruța.

„Este posibil ca în viitorul foarte apropiat părțile să ajungă la un acord privind majorarea acestuia la 165 MW”, a mai spus el.

Compania moldovenească de stat Energocom și compania românească Hidroelectrica au încheiat primul contract de furnizare a energiei electrice la 13 octombrie. Moldova va primi energie electrică la un tarif de 90 de euro pe 1 megawatt-oră, conform contractului, pentru a compensa 100 MW de energie lipsă.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală