Aeroportul Chișinău și AirMoldova s-ar putea trezi cu conturile blocate urmare a sancțiunilor instituite de SUA în adresa lui Ilan Șor și a lui Vlad Plahotniuc.
„Riscurile sunt destul de mari. În momentul în care Șor este pe lista celor sancționați de SUA, orice entitate asociată cu el nimerește sub sancțiuni secundare. Dacă el este într-adevăr beneficiarul final și se demonstrează acest lucru, se poate trezi cu conturile blocate și nu se vor putea face plăți”, a declarat în cadrul emisiunii „În Profunzime”, expertul Sergiu Tofilat.
Tofilat spune că, în prezent, se discută cu partea americană dacă există probe suficiente că Șor este beneficiarul final.
„Sancțiunile sunt pentru plățile în dolari. Evident că se poate face o excepție pentru plățile în lei, pentru că nu putem rămâne fără aeroport. Problemele vor apărea la plata dividendelor. Este foarte puțin probabil ca Șor să poată beneficia de acest resursele financiare de la aeroport”, a punctat Tofilat
Ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu a dat asigurări că se lucrează la planuri de contingență pentru asigurarea cetățenilor cu rute de avion și aeroport.
Spînu afirmă că reprezentantul Guvernului la aeroport a fost numit din motive de securitate pentru ca în cazul apariției unei situații de urgență să se poată interveni prompt.
Referindu-se la intrarea în proprietate a aeroportului, Spînu a spus că: „a fost decizia arbitrajului și acum se așteaptă decizia judecății de pe teritoriul Republicii Moldova ca să se decidă ce se face mai departe. E simplu în momentul în care dacă nu va fi decizia judecății sau nu va fi clar ce va fi, evident statul va interveni și va prelua și va asigura funcționalitatea lui pentru că este singurul aeroport”.
Avia Invest, controlata de Ilan Șor, condamnat de prima instanță pentru fraude la BEM, a luat în concesiune aeroportul Chișinău pentru un termen de 49 de ani, iar statul a dat în judecată compania și cere anularea contractului de concesionare a aeroportului. Drept răspuns Avia Invest a dat Moldova în judecată la Curtea de Arbitraj de la Stockholm. Compania a acuzat autoritățile că o supun presiunilor și cere despăgubiri de 855 de milioane de euro. O decizie încă nu există.
AirMoldova, la fel, ar fi controlată de companii din umbră afiliate lui Ilan Șor.