Wall Street Journal: Cum reuşesc chinezii să evite barierele comerciale. Subvenții de miliarde de dolari

10 Mai 2021, 15:00
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
10 Mai 2021, 15:00 // Actual //  MD Bani

În ultimul deceniu, China a furnizat subvenţii de miliarde de dolari companiilor sale de stat pentru ca acestea să achiziţioneze rivale din sectorul occidental şi a construi fabrici dincolo de graniţele sale.

Acum, aceste fabrici perturbă pieţele cu bunuri cu preţuri reduse într-o gamă largă de sectoare.

„Companiile chineze se extind în forţă, realizând investiţii peste tot”, arată Luisa Santos, director adjunct al BusinessEurope, principala asociaţie de business a regiunii.

„Asta înseamnă că deficienţele observate pe piaţa chineză sunt acum exportate către alte pieţe, adaugă ea.

UE a propus recent un plan de a restrânge companiile din Europa subvenţionate de guverne străine, una dintr-o serie de măsuri menite să contracareze extinderea globală a firmelor chineze.

SUA şi ţări din Europa şi nu numai îşi subvenţionează la rândul lor propriile industrii. Diferenţa când vine vorba de China este legată de rolul supradimensionat pe care companiile de stat îl joacă în cadrul economiei acesteia şi disponibilitatea acestuia de a susţine extinderea acestora pe plan extern.

SUA şi Europa se bazează de multă vreme pe OMC şi tarife pentru a penaliza China pentru subvenţionarea exporturilor, măsură care a ajutat ţara să se dezvolte rapid. Însă regulile OMC nu au fost scrise pentru a constrânge subvenţiile pe care un guvern le acordă producătorilor săi din afara graniţelor.

Rezultatul: fabricile chineze din afara Chinei suportă de obicei tarife mai mici decât cele impuse fabricilor locale sau nu sunt supuse niciunui tarif. Oficialii şi executivii occidentali spun că susţinerea financiară venită din partea guvernului chinez permite producătorilor chinezi de peste graniţe să opereze cu marje extrem de reduse sau pe pierdere permiţându-le în paralel să câştige cotă de piaţă sau să deservească obiectivele strategice ale guvernului.

Problema, spun aceştia, este deosebit de dificil de soluţionat când producătorul respectiv operează pe o piaţă occidentală.

China spune că criticile formulate de occidentali la adresa practicilor sale echivalează cu o încercare de a-i stăvili dezvoltarea economică. Pentru a-şi păstra accesul la piaţa europeană, guvernul chinez se oferă să ridice restricţiile legate de investiţiile ţărilor europene în economia chineză, parte a unui acord preliminar încheiat în decembrie cu UE. UE spune că va merge mai departe cu legislaţia privind subvenţiile indiferent de acest acord.

Investiţiile chineze au ajutat la transformarea Thailandei într-unul dintre cei mai mari exportatori de anvelope din lume. Companiile chineze construiesc fabrici de anvelope şi în Algeria, Serbia şi pe alte pieţe pentru a exporta către Vest fără tarife antidumping.

În cazul Serbiei, în timp ce guvernul salută investiţiile chineze care vin în ajutorul companiilor cu probleme şi aduc capital extrem de necesar, mulţi sârbi se plâng de impactul politic şi asupra mediului.

În Croaţia, companiile chineze profită în mare măsură de pe urma proiectelor de construcţii. China Railway Eryuan Engineering a lansat o ofertă pentru reconstrucţia liniei ferate dintre Hrvatski Leskovac şi Karlovac, Croaţia estimând valoarea proiectului la 2,04 mld kuna (272 mln de euro), potrivit Euractiv.

Realitatea Live

25 Nov. 2024, 11:14
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Nov. 2024, 11:14 // Actual //  Ursu Victor

Societățile de asigurări din Republica Moldova au înregistrat o creștere de 10,9% a primelor brute subscrise și o majorare de 26% a despăgubirilor plătite în primele nouă luni ale anului 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Automobilele rămân lider în topul preferințelor clienților pentru asigurare, arată datele Biroului Național de Statistică.

În categoria asigurărilor generale, segmentul auto (CASCO și răspundere civilă auto) continuă să domine: primele brute subscrise pentru asigurările de răspundere civilă auto au crescut cu 9,7%, atingând 1,26 miliarde lei, despăgubirile plătite în acest sector au înregistrat o creștere semnificativă de 23,4%, ajungând la 452,8 milioane lei. În cazul asigurărilor CASCO, primele brute au crescut cu 13,1%, iar despăgubirile cu 13,3%. Aceste evoluții confirmă preferința clienților pentru protecția vehiculelor în fața riscurilor, în contextul unei mobilități crescute și al diversificării portofoliilor de produse oferite de companiile de asigurări.

Asigurările de incendiu și calamități naturale au înregistrat cea mai mare creștere procentuală: primele brute au avansat cu 24,7%, iar despăgubirile plătite au fost de 3,5 ori mai mari decât în 2023. Asigurările de sănătate continuă să câștige teren, cu o creștere de 11,9% a primelor și de 17,1% a despăgubirilor. În schimb, asigurările de viață au stagnat, cu o creștere nesemnificativă de 0,3% la primele subscrise și o scădere de 9% a despăgubirilor plătite.

În ianuarie-septembrie 2024 veniturile și cheltuielile asigurătorilor s-au majorat față de perioada respectivă a anului 2023 cu 18,2% și 22,7% respectiv. Profitul până la impozitare s-a diminuat cu 22,6% comparativ cu perioada corespunzătoare a anului precedent .

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală