De când gigantul chinez Alibaba şi-a deschis centre de logistică în Polonia şi mai ales în Ungaria, comenzile est-europenilor de pe AliExpress ajung mult mai repede decât în urmă cu câţiva ani, când pachetele erau transportate din China cu trenul. O rută de mii de kilometri care trece prin Rusia şi Belarus pentru a ajunge în cele din urmă în Olanda sau Belgia, de unde pachetele luau calea Vestului, scrie Ziarul Financiar.
Acum, o bună parte din comenzile din China ajung cu avionul până la Budapesta, graţie eforturilor guvernului maghiar de a-şi transforma ţara în poarta de intrare a comerţului chinez în Europa. Transportul din China cu trenul nu a fost abandonat pentru că, pe lângă coletele de pe Aliexpress, pe această cale ajung în Europa mărfuri mult mai importante, precum metale rare, necesare industriei electromobilităţii, dar şi industriei de apărare.
Metalele rare sunt esenţiale pentru anumite sisteme de apărare, unele poate exportate sau donate de europeni Ucrainei pentru a rezista Rusiei. Iar trenurile cu aceste mărfuri trec prin Rusia pentru că o altă cale deocamdată nu există.
Rusia este în chiar centrul rutei pe care se aprovizionează producătorii occidentali de armament cu metalele necesare fabricării de microcipuri, electronice şi muniţie ce intră în componenţa armelor moderne. O bună parte din aceste materii prime vin din minele din China, scrie Bloomberg.
Compania naţională de căi ferate a Rusiei şi alţi operatori feroviari transportă cantităţi în creştere de metale rare: cu 36.000 de tone mai mult în primele nouă luni ale anului trecut, ceea ce înseamnă dublu faţă de 2021, potrivit datelor UE, văzute de Bloomberg. În valoare, acest tip de comerţ a urcat cu patru cincimi, la 377 de milioane de euro din ianuarie şi până în septembrie.
„Este uimitor cum, în ciuda tuturor sancţiunilor, aceste lanţuri de aprovizionare încă funcţionează“, se miră Michael Wurmser, fondatorul Norge Mining. „Acest lucru subliniază importanţa acestor metale rare şi cât de mult depindem de ele.“ China furnizează peste 90% din metalele rare folosite în Europa, iar cele mai recente date arată că pe liniile ferate ruseşti este un trafic dinspre oraşele chineze la fel de mare ca înainte de invazia din Ucraina. Astfel, Rusia rămâne o verigă esenţială în iniţiativa „Belt and Road“ prin care Beijingul îşi exinde influenţa politică şi economică în întreaga lume şi mai ales spre Occident.
Comisia Europeană a făcut clar că mărfurile şi produsele care tranzitează Rusia nu sunt supuse sancţiunilor. Transportul cu trenul – prin Rusia – este lăudat de Cainiao, operatorul logistic al Alibaba, şi de alţi transportatori ca fiind cel mai eficient din punctul de vedere al costului raportat la timp. O călătorie din, spre exemplu Wuhan (China) în Duisburg (Germania), durează în medie 16 zile. Una din Asia până în nordul Europei cu vaporul durează de două ori mai mult. În martie 2022 s-au împlinit 11 ani de la lansarea primului tren China-Europa.
De atunci, aceste servicii s-au dezvoltat rapid, trenurile ajungând până în Marea Britanie sau Spania. Până la sfârşitul lunii ianuarie 2022, peste 50.000 de trenuri au transportat între China şi Europa circa 4,5 milioane de tone de marfă, în valoare de 240 de miliarde dolari.
Trenurile operează pe trei rute, conectând China cu 180 de oraşe din 23 de state europene. Principala rută, până la invazia rusească din Ucraina, a fost cea nordică, care trece prin Kazahstan, Rusia, Belarus şi Polonia. Ruta Yiwu (capitala mondială a produselor mărunte) – Madrid este cea mai lungă.
Războiul a aruncat o umbră de incertitudine asupra acestei linii logistice, deşi foarte puţine trenuri trec prin Ucraina. Cât de departe vor merge Rusia şi Bielorusia cu războiul împotriva statului vecin şi cum vor răspunde China şi Europa, nu se poate şti. Pentru clienţii est-europeni ai Aliexpress sau Alibaba, războiul, din perspectiva expedierii pe calea ferată, contează mai puţin acum. La sfârşitul anului 2021, AliExpress şi-a deschis un centru logistic în Polonia, lângă oraşul Lódz. De acolo, comenzile pleacă mai departe, spre Cehia, Austria, Slovacia şi Germania. O perioadă, comenzile ajungeau de acolo şi în România. În acelaşi an, Cainiao Smart Logistics Network şi-a lansat centrul de distribuţie de la Budapesta, pe aeroportul capitalei maghiare aterizând avioane cu mărfuri chineze care vin direct din China. În mai 2021, Cainiao lansa prima rută directă de marfă de la Zhengzhou, din provinciă Henan din centrul Chinei, către Budapesta. Astfel, capitala maghiară, cu aeroportul ei, a devenit unul dintre cele mai importante puncte de oprire din Europa de Est pe noul Drum al Mătăsii. În regiune, următorul pas al Alibaba este să deschidă un centru logistic la Istanbul. Investiţia a fost anunţată anul acesta.