În lupta disperată împotriva inflaţiei Banca Angliei surprinde pieţele majorând dobânda cu 50 de puncte până la 5%

22 Iun. 2023, 15:55
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Iun. 2023, 15:55 // Actual //  bani.md

Banca centrală a Angliei (BoE) a surprins pieţele financiare cu o majorare de 50 de puncte de bază a ratei dobânzii de politică monetară, ducând dobânda de referinţă la 5%. Este cea de-a treisprezecea majorare consecutivă în lupta împotriva inflaţiei, scrie CNBC.

Comitetul de politică monetară a votat cu 7-2 în favoarea creşterii cu jumătate de punct procentual. Decizia a fost mai agresivă decât aşteptările aşteptările pieţei, care previziona o creştere cu doar 25 de puncte de bază.

Datele de miercuri au arătat că inflaţia anuală a preţurilor de consum din Regatul Unit a fost de 8,7% în mai, neschimbată faţă de luna precedentă, cimentând aşteptările pieţei că banca centrală va opta pentru o nouă majorare.

Cel mai îngrijorător pentru banca centrală, inflaţia de bază, care exclude preţurile volatile la energie, alimente, alcool şi tutun, a fost de 7,1% în mai, în creştere de la 6,8% în aprilie şi marcând cea mai mare rată din martie 1992.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

08 Oct. 2026, 11:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
08 Oct. 2026, 11:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Salariul minim în sectorul real al economiei ar trebui să crească la 7 600 de lei lunar de la 1 ianuarie 2027, potrivit unei convenții colective semnate de sindicate și patronate. Noul cuantum este cu 1.300 de lei, sau 20,6%, mai mare decât cel anterior, de 6 300 de lei.

Convenția colectivă bipartită la nivel național a fost încheiată pe 7 octombrie de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova, în urma negocierilor colective.

Pentru un program complet de lucru, de 169 de ore în medie pe lună, salariul minim va fi de 44,97 lei pe oră. Majorarea îi vizează pe salariații al căror salariu tarifar sau salariu de funcție este sub pragul de 7 600 de lei.

Pentru cei care au deja un salariu tarifar sau de funcție egal cu ori mai mare decât această sumă, convenția nu impune o creștere obligatorie. Angajatorii vor putea decide eventuale majorări în funcție de productivitatea muncii și de posibilitățile financiare ale unității.

Potrivit semnatarilor, noul cuantum va reprezenta 43,7% din salariul mediu lunar prognozat pentru 2026. Sindicatele și patronatele susțin că majorarea urmărește corelarea salariului minim cu pragul național al sărăciei și apropierea de reperul european de 50% din salariul mediu.

Documentul a fost semnat la o masă rotundă organizată de CNSM și Fundația „Friedrich Ebert” Moldova cu ocazia Zilei Mondiale pentru Muncă Decentă. Discuțiile au vizat nivelul salariilor, condițiile de trai și rolul negocierilor dintre angajatori și salariați.