Drumurile din Moldova și Ucraina vor fi conectate la cele europene. Bruxellesul alocă 250 de milioane de euro

22 Iun. 2023, 15:52
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Iun. 2023, 15:52 // Actual //  bani.md

UE investește 6,2 miliarde de euro în proiecte de infrastructură pentru întreaga Europă. Din acești bani, 250 de milioane de euro vor fi alocați pentru conexiunile transfrontaliere între Ucraina, Moldova și țările lor vecine din Uniunea Europeană, informează Comisia Europeană într-un comunicat.

Potrivit comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, aceste proiecte vor ajuta la finalizarea rețelei transeuropene de transport, TEN-T, coloana vertebrală a economiei UE. „Mă bucur în mod deosebit că 250 de milioane de euro vor îmbunătăți conexiunile transfrontaliere între Ucraina, Moldova și vecinii lor din UE, România, Ungaria, Slovacia și Polonia. Aceste proiecte vor facilita transportul de mărfuri între UE și Ucraina, consolidând astfel culoarele de solidaritate”, a declarat Adina Vălean.

În total au fost selectate 107 proiecte de infrastructură de transport pentru a primi granturi UE în valoare de peste 6 miliarde de euro din partea Mecanismului pentru Interconectarea Europei, instrumentul UE pentru investiții strategice în infrastructura de transport. Mecanismul pentru Interconectarea Europei sprijină dezvoltarea unor rețele transeuropene de înaltă performanță, durabile, inteligente și interconectate  în mod eficient în domeniul transporturilor, al energiei și al serviciilor digitale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

08 Oct. 2026, 11:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
08 Oct. 2026, 11:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Salariul minim în sectorul real al economiei ar trebui să crească la 7 600 de lei lunar de la 1 ianuarie 2027, potrivit unei convenții colective semnate de sindicate și patronate. Noul cuantum este cu 1.300 de lei, sau 20,6%, mai mare decât cel anterior, de 6 300 de lei.

Convenția colectivă bipartită la nivel național a fost încheiată pe 7 octombrie de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova, în urma negocierilor colective.

Pentru un program complet de lucru, de 169 de ore în medie pe lună, salariul minim va fi de 44,97 lei pe oră. Majorarea îi vizează pe salariații al căror salariu tarifar sau salariu de funcție este sub pragul de 7 600 de lei.

Pentru cei care au deja un salariu tarifar sau de funcție egal cu ori mai mare decât această sumă, convenția nu impune o creștere obligatorie. Angajatorii vor putea decide eventuale majorări în funcție de productivitatea muncii și de posibilitățile financiare ale unității.

Potrivit semnatarilor, noul cuantum va reprezenta 43,7% din salariul mediu lunar prognozat pentru 2026. Sindicatele și patronatele susțin că majorarea urmărește corelarea salariului minim cu pragul național al sărăciei și apropierea de reperul european de 50% din salariul mediu.

Documentul a fost semnat la o masă rotundă organizată de CNSM și Fundația „Friedrich Ebert” Moldova cu ocazia Zilei Mondiale pentru Muncă Decentă. Discuțiile au vizat nivelul salariilor, condițiile de trai și rolul negocierilor dintre angajatori și salariați.