Gara Feroviară se confruntă cu o scădere severă a numărului de pasageri în ultimele două decenii, potrivit datelor prezentate de Biroul Național de Statistică. Într-un contrast alarmant cu cifrele din anul 2000, când aproximativ 4,8 milioane de pasageri au călătorit cu trenul, anul 2022 a înregistrat o cădere drastică, cu numărul pasagerilor ajungând la doar 600 de mii – o reducere de opt ori mai mică.
Veaceslav Ioniță, expert economic, a pus sub semnul întrebării datele oficiale prezentate pentru perioada 1991-1998. El susține că cifrele înregistrate în acei ani ar putea fi subevaluate semnificativ, sugerând că adevărata scădere a traficului de pasageri ar fi fost de trei până la chiar cinci ori mai mare.
„Pentru anul 1995 cifrele reale sunt de minim 3-5 ori mai mari. Adică cel puțin 40 milioane pasageri. Știu ce spun. Zilnic făceam naveta Strășeni-Chișinău și aproape nimeni nu cumpăra bilete. Nu doar din cauza sărăciei și lipsei de bani, casele de Bilete nu făceau față la sutele de persoane care se îmbulzeau după bilete”, a punctat Ioniță.
Trenurile moldovenești pe unele sectoare de cale ferată merg cu o viteză ce nu e mai mare de 20km/h, ceea ce nu depășește viteza unei trotinete electrice. În medie, trenurile moldovenești merg cu 30km/h. Autoritățile intenționează să crească viteza, dar și să modernizeze CFM.
CFM este într-o situație dificilă. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.
În ultimii 8 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.