Mișcări seismice pe piața exporturilor! Republica Moldova a rupt gura târgului la livrările de prune

15 Nov. 2023, 12:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Nov. 2023, 12:37 // Actual //  bani.md

În sezonul 2023/24, Republica Moldova a atins un nou record în exportul de prune proaspete și se află în curs de a deveni cel mai mare exportator mondial din emisfera nordică, cu excepția a doar două țări din emisfera sudică: Chile și Africa de Sud.

Particularitatea sezonului de recoltare în emisfera sudică, unde se cultivă pruni, și anume faptul că recolta se coace în timpul iernii în emisfera nordică, a consolidat poziția Moldovei pe piața globală. Deși concurează cu țări precum Spania, Moldova a beneficiat în 2023 de o scădere a recoltei în Spania și în alte state membre ale UE din cauza dezastrelor climatice.

Potrivit Comitetului Vamal al Republicii Moldova, în perioada iulie-octombrie 2023, Moldova a exportat aproape 74 de mii de tone de prune proaspete în valoare de peste 38 de milioane de dolari SUA, cu un preț mediu de export de 0,52 USD/kg. Previziunile comercianților indică posibilitatea ca volumul total al exporturilor de prune să atingă 85 de mii de tone până la finalul sezonului 2023/24, depășind astfel recordul anterior de 50 de mii de tone înregistrat în sezonul 2017/18, constată analiștii de la East Fruit.

Un factor care a influențat această creștere a exporturilor este cererea continuă pentru prunele moldovenești pe piața europeană, cu prețuri la unul dintre cele mai ridicate niveluri din ultimii ani. Această creștere a cererii a determinat prioritizarea exporturilor către UE în detrimentul prelucrării interne.

Interesant este că, în sezonul curent, Moldova a depășit chiar și cota de export fără taxe vamale de prune către UE, stabilită la 40 de mii de tone. Cu toate acestea, importatorii din UE au continuat să achiziționeze prune moldovenești, confirmând calitatea și competitivitatea acestora pe piața internațională.

Printre țările UE, România a fost cel mai mare importator al prunelor moldovenești, cumpărând 17 mii de tone, urmată de Polonia cu 12 mii de tone și Germania cu 7 mii de tone. În contextul acestei creșteri notabile, exporturile către țările CSI, în special Rusia, au reprezentat doar 27% din total, în timp ce 73% din volumul total de prune a fost exportat către UE.

Analiza pieței indică că această evoluție pozitivă a exporturilor de prune din Moldova în sezonul 2023/24 se datorează, în parte, situației neobișnuite de pe piața europeană a prunelor congelate, unde se estimează că producătorii de congelate au întâmpinat dificultăți în achiziționarea de materii prime pentru noul sezon.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală