Compania aeriană care va începe să cântărească pasagerii la fel ca pe bagaje pentru a calcula “echilibrul zborului”

08 Feb. 2024, 10:59
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Feb. 2024, 10:59 // Actual //  bani.md

O companie aeriană de top a anunțat că va cântări și pasagerii, precum și bagajele acestora.

Măsură se va implementa pe bază de voluntari până în mai, cu scopul de a îmbunătăți calculul echilibrului pentru sporirea siguranței zborului.

“Finnair va colecta date cântărind clienții voluntari și bagajele lor de mână la poarta de îmbarcare”, conform unei declarații din partea companiei citată de nypost.com.

“Cântărirea este voluntară și anonimă, iar datele vor fi utilizate numai pentru optimizarea calculărilor actuale ale echilibrului aeronavelor Finnair.”

Cântărirea pasagerilor va contribui la asigurarea faptului nu se depășește greutatea maximă stabilită pe care un avion o poate suporta înainte de decolare.

Compania a promis că nu va utiliza datele personale ale clienților.

“Folosim datele de cântărire pentru calculul mediei necesar pentru operațiunile în condiții de siguranță ale zborurilor, iar datele colectate nu sunt în niciun fel legate de datele personale ale clientului”, a declarat Satu Munnukka, șeful proceselor terestre ale Finnair.

Munnukka a subliniat că nu se va cere numele sau numărul rezervării pasagerilor care se oferă voluntar să fie cântăriți.

The Washington Post a solicitat un comentariu din partea Finnair.

Observatorii afirmă că schimbările în obiceiurile alimentare și diete duc la creșterea în greutate a pasagerilor, ceea ce poate avea un impact asupra siguranței zborurilor.

„Trei sute de persoane care cântăresc mai mult decât media pot suprasolicita semnificativ un avion, iar toate calculele noastre de performanță – lungimea pistei, urcarea, depășirea obstacolelor, distanțele de aterizare, capacitățile altitudinale – depind de greutate, printre altele”, a declarat Shem Malmquist, instructor la Colegiul de Aeronautică al Florida Tech, pentru CNBC.

Majoritatea companiilor aeriene europene utilizează greutatea medie a pasagerului așa cum este calculată de Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA), care arată că bărbații au o greutate medie de 82,2 kg, în timp ce femeile au o greutate medie de 67,5 kg.

Conform statisticilor guvernamentale, în 2020, 42% din populația SUA cu vârsta de cel puțin 20 de ani este considerată obeză. În anii 1960, această cifră era doar de 10%.

Companiile aeriene au fost criticate pentru modul în care tratează pasagerii supraponderali și obezi.

Mai multe companii aeriene interne, inclusiv United, Spirit, Frontier, Hawaiian și American, cer clienților care nu încap într-un singur scaun să achiziționeze un alt bilet.

Avocații persoanelor obeze susțin că companiile aeriene au redus lățimea scaunelor pentru a obține mai mult profit din fiecare zbor.

Finnair se alătură Korean Air, Hawaiian Air, Uzbekistan Airways și Air New Zealand în grupul de companii aeriene care au cântărit clienții.

Anul trecut, pasagerii coreeni au reacționat cu furie la o nouă lege care obliga companiile aeriene interne să cântărească pasagerii și bagajele lor de mână cel puțin o dată la fiecare cinci ani.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Oct. 2025, 14:43
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
20 Oct. 2025, 14:43 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Banca Națională a Moldovei a actualizat Indicele de Stres Financiar (ISF) la iunie 2025 și confirmă un nivel sub pragul de stres și o stabilitate generală a sectorului. ISF a fost 0,38 la 30 iunie 2025 (ușor în urcare, +0,006 față de anul precedent), în timp ce pragul de stres (stabilit prin metoda Threshold VAR) a crescut la 0,52 în T2 2025 (de la 0,51 în T1).

Ce a mișcat indicele în T2 2025: • Presiuni în sus: creșterea stresului pe piața ratelor dobânzilor și pe piața bancară, factor favorabil: subindicele valutar, care a temperat dinamica ISF, factori negativi: marja depozite–credite s-a îngustat cu 1,4 p.p.; lichiditatea curentă a scăzut cu 10,5 p.p.; MDL/EUR s-a depreciat în medie cu 0,5 și factori care au redus stresul: volatilitatea valutară a scăzut (–2,9 unități); depozitele totale au crescut în termeni reali (+3,9%); ajustările pentru pierderi la credite au scăzut (–1,3 p.p.); s-a majorat spreadul VMS–CHIBOR 3M (+1,0 p.p.).

ISF a scăzut cu 0,01 față de mai. Presiunile au venit din piața valutară (depreciere medie MDL/EUR de 0,14) și piața bancară (lichiditate curentă –1,4 p.p.; provizioane +0,03 p.p.), iar componenta ratelor dobânzilor a contribuit pozitiv (marja depozite–credite +0,6 p.p.; spreadul VMS–CHIBOR 3M –0,1 p.p.).

Managerii de risc indică drept riscuri dominante: geopolitic, macroeconomic, suveran, apoi riscul de credit (în creștere) și cel cibernetic. Probabilitatea unui eveniment cu impact ridicat în 12 luni este evaluată înaltă. Soliditatea sistemului este percepută preponderent moderat înaltă (70%), cu așteptarea menținerii în următoarele 6 luni.

Bănci de importanță sistemică (O-SII): MAIB – amortizor O-SII 1,5% (prima poziție), Moldindconbank – 1,0% și OTP Bank și Victoriabank – 0,5% fiecare.

Indicele general de vulnerabilitate s-a situat la –0,46 (sub pragul 0), semnalând risc scăzut. Contribuții: lichiditate (+0,15), rata fondurilor (–0,15), sensibilitate la riscul de piață (–0,05), profitabilitate (+0,04). Toate băncile se află sub pragurile stabilite.

Legăturile interbancare interne rămân reduse (sold net ~5,5 mil. MDL, ~0,05% din plasări). Stresul I (nerambursare bilaterală internă) nu indică potențiale insolvabilități. Plasările în bănci străine: 12,4 mld. MDL (7,1% din active), concentrate în instituții din Germania, Franța, Italia, Spania, Austria cu rating investițional înalt.

Stres II (faliment top-3 contrapărți externe): ar coborî 4 bănci sub cerința minimă a fondurilor proprii (10%), însă probabilitatea este redusă (ratinguri înalte ale contrapartidelor).
Stres III (faliment pe țară): 2 bănci ar coborî sub 10%; scenariul e atenuat de profilul de risc al jurisdicțiilor (economii avansate).

Indicii HHI (0,1465) și HHIrisk (0,1476) sunt mult sub limitele de concentrare sporită (0,3487) și maximal admisibilă (0,6). Rata creditelor neperformante a scăzut în agricultură (3,5%, –0,4 p.p.) și industrie prelucrătoare (5,2%, –0,2 p.p.); în energie, imobiliare și IFN – 0%.

Creditele către IFN au fost 3,58 mld. MDL (3,8% din portofoliu), din care 99,8% către OCN; Microinvest SRL concentrează 37,2% din soldul creditelor bancare către OCN (~1,32 mld. MDL). Toate creditele către IFN sunt clasificate performante.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII