Jocul periculos al autorităților cu mogulul cerealelor au zdruncinat piața uleiului! Slusari: Доигрались

02 Apr. 2024, 10:05
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Apr. 2024, 10:05 // Actual //  bani.md

Statul a jucat în liberalism, iar Trans Oil (monopolistul cerealelor Vaja Jhashi n.a), având poziția dominantă pe piață, a jucat în achiziții. La sfârșit de martie 2024 ambii au înțeles că доигрались. Trans Oil tradițional a vrut să rezolve problema prin import și dezechilibrarea pieței. Guvernul într-un an electoral să teme un pic mai mult de presiuni din partea fermierilor autohtoni și are un risc real că liberalizarea pieței cerealelor și oleaginoaselor va genera închiderea celei mai importante piețe în România, unde agricultorii demult pun întrebare despre pericolul reexportului producției din Ucraina prin Moldova, constată Alexandru Slusari de la Forța Fermierilor.

„În primăvară 2023 asociația solicita insistent introducerea restricțiilor la importul cerealelor și oleaginoaselor. Interesul național dicta introducerea acestei măsuri pentru a proteja producătorii autohtoni în situația unei crize fără precedent. Mai mult ca atât, interesul național nu întra în nici o contradicție cu parcursul nostru european, dat fiind faptul că limitarea importului ar fi fost aplicată sincron cu România, Bulgaria, Polonia, Slovacia și Ungaria. Dar atunci guvernare prin intermediul unor mass-media a încercat să facă din noi „dușmanii Ucrainei și UE”, a punctat Slusari.

În octombrie 2023, după cum spune Slusari, Guvernul oricum a recurs la restricționarea importurilor după modelul și în mare parte sub presiunea României. Dar era târziu. O bună parte din recolta de floarea soarelui a fost cumpărată până atunci la prețuri derizorii de 5-6 lei per kg și exportată ulterior. Mulți strigau „Ura-ura”. Pe fundalul distrugerii fermierilor micro și mici mass-media scriau triumfalist că noi suntem lider la importul de floarea soarelui în Uniune Europeană.

„Uzinele de procesare nu erau preocupate de crearea stocurilor și achitau producția procurată cu întârziere de câteva luni. Erau relaxați și siguri că în orice clipă vor importa materia primă din Ucraina. În momentul introducerii sistemului de licențiere Trans Oil a avut un contract de import a circa 300 mii tone de floare soarelui. Agricultorii, văzând atitudinea industriei de procesare și rețineri cu plată, au fost nevoiți să-și vândă floarea soarelui la alți traderi, care făceau export”, spune Slusari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală