Scandal pe Dunăre! Ucraina a reținut o navă africană cu orz de la Giurgiulești, suspectată de transport pentru ruși

12 Iul. 2024, 07:04
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Iul. 2024, 07:04 // Actual //  bani.md

Autoritățile ucrainene au arestat nava de marfă USKO MFU, care naviga sub pavilionul Camerunului, suspectată că a intrat de două ori în portul Sevastopol. Procuratura Generală a Ucrainei consideră că nava transporta ilegal produse agricole prin Crimeea în beneficiul unei companii turcești.

Nava, când a fost reținută, transporta orz din portul Giurgiulești al Republicii Moldova.

Conform informațiilor furnizate de autoritățile ucrainene, în noiembrie 2023, USKO MFU a ajuns într-unul din porturile Sevastopol, unde a fost încărcată cu peste 3.000 de tone de produse agricole, apoi s-a îndreptat spre Turcia. Procuratura Generală a Ucrainei susține că, înainte de a intra în port, sistemul automat de identificare (AIS) al navei, destinat identificării și urmăriri cursului navelor prin unde radio, a fost dezactivat.

La sfârșitul lunii mai 2024, nava a intrat din nou în portul Sevastopol cu AIS-ul dezactivat, unde a descărcat marfa din Turcia. Pe 2 iulie, cu sistemul AIS activat, nava a ajuns într-unul din porturile Moldovei, unde a fost identificată, conform precizărilor Procuraturii Generale.

„Sub coordonarea procedurală a Procuraturii Autonomei Crimeea și a orașului Sevastopol, în apele portului Reni din regiunea Odesa a fost reținută și pusă sub sechestru o navă maritimă străină. Căpitanul navei USKO MFU, cetățean azer, a fost acuzat de încălcarea legislației. Se discută măsurile preventive care urmează a fi luate împotriva suspectului”, se arată în comunicatul postat pe canalul de Telegram al Procuraturii Generale a Ucrainei.

Pentru a acoperi infracțiunea, căpitanul a oprit periodic tracker-ul GPS și a introdus date false în jurnalul de rute și opriri ale navei. El riscă până la 5 ani de închisoare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO