Europa se „îneacă” în motorină: Tancuri petroliere din Orientul Mijlociu inundă piața cu carburant

19 Aug. 2024, 17:27
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Aug. 2024, 17:27 // Actual //  bani.md

Cantităţi mari de motorină ajung în Europa pe măsură ce mari tancuri petroliere, care în mod normal ar fi folosite pentru a transporta ţiţei, descarcă în Europa motorină provenită din Orientul Mijlociu, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.

Datele firmei de consultanţă Vortexa arată că în luna august importurile de motorină ar putea urca la cel mai ridicat nivel de după luna ianuarie 2023. Sosirea unui singur tanc petrolier de tip VLCC a modificat deja cifrele de import, în timp ce un al doilea a ajuns în port, iar al treilea pluteşte în Marea Mediterană.

Este neobişnuit ca tancurile petroliere mari de tip VLCC să transporte produse distilate. Cu toate acestea, în condiţiile în care transportatorii maritimi încearcă să evite atacurile rebelilor houthi din Marea Roşie, câştigurile generate de vasele mici au crescut, în timp ce câştigurile provenite de la tancurile petroliere mari au rămas la un nivel redus, graţie deciziei ţărilor OPEC+ de a-şi reduce producţia de ţiţei. În contextul în care motorina trebuie transportată pe distanţe mai lungi în jurul Africii, pentru a evita atacurile rebelilor, s-a creat un stimulent pentru unii proprietarii de tancuri petroliere pentru a-şi curăţa vasele şi a transporta carburant în loc de ţiţei.

Distanţa pe care navele călătoresc, împreună cu cantitatea de marfă pe care o transportă, este un factor important care influenţează cererea de nave.

„Transportul de motorină din Est în Vest s-a scumpit foarte mult, după atacurile din Marea Roşie. Pe fondul înrăutăţirii condiţiilor economice, unii traderi au devenit creativi şi au început să îşi cureţe tancurile petroliere pentru a profita de economiile de scară”, spune Eugene Lindell, director la firma de consultanţă FGE.

În ultimele săptămâni, traderii au închiriat cel puţin şase tancuri petroliere de tip VLCC, fiecare capabil să transporte două milioane de barili de produse rafinate, susţine Yiling Lee, analist la firma de brokeraj maritim Braemar Plc din Singapore. Asta, pe lângă cele 27 de tancuri petroliere mai mici, din clasa Suezmax, care pot transporta fiecare un milion de barili de produse rafinate.

Însă, trecerea de la transportul de ţiţei la transportul de produse rafinate nu este o operaţiune facilă şi poate fi costisitoare. Ţiţeiul brut, în special cel din Orientul Mijlociu, este o substanţă care se lipeşte de interiorul unui tanc petrolier. Asta riscă să contamineze combustibilii rafinaţi, precum motorina sau carburantul pentru avioane, dacă interiorul navei nu este spălat cu atenţie.

Analiştii subliniază că majorarea importurilor de motorină în Europa are mai mult de a face cu mărimea şi momentul în care au ajuns navele în port decât cu o modificare semnificativă a cererii de bază.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Aug. 2025, 08:35
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
16 Aug. 2025, 08:35 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) avertizează publicul cu privire la o nouă schemă de fraudă care circulă rapid pe aplicații de mesagerie precum WhatsApp și Telegram și este promovată intens pe rețelele de socializare.

Potrivit instituției, escrocheria funcționează prin crearea unor grupuri false de „investiții”, unde activitatea este simulată cu ajutorul roboților și al conturilor false. Așa-ziși „experți” promit câștiguri rapide din tranzacții, inclusiv în criptomonede, și îi conving pe utilizatori să atragă alți membri în schimbul unor „recompense”.

Victimele sunt îndemnate să transfere bani în „conturi de tranzacționare” fictive, unde le sunt afișate profituri false pentru a câștiga încredere. În momentul în care încearcă să-și retragă fondurile, li se cer taxe inventate. „Profiturile afișate sunt doar iluzorii, concepute pentru a stimula investiții mai mari”, avertizează CNPF.

Modelul utilizat seamănă cu o schemă piramidală clasică, unde remunerațiile participanților provin din contribuțiile noilor recruți și nu din activități economice reale. Astfel de structuri sunt nesustenabile și conduc inevitabil la pierderi pentru majoritatea investitorilor.

Un aspect îngrijorător este implicarea tot mai frecventă a adolescenților, care sunt ademeniți cu promisiuni de câștiguri rapide și recompense. CNPF atrage atenția asupra necesității unei educații financiare mai solide în rândul tinerilor și a unei supravegheri atente din partea părinților.

Pentru protecția cetățenilor, instituția recomandă:

verificarea autorizațiilor firmelor de investiții,

evitarea transmiterii de date personale sau financiare prin aplicații de mesagerie,

prudență maximă față de promisiunile de câștiguri rapide și ușoare,

sesizarea imediată a CNPF și blocarea contactelor suspecte.Autoritatea subliniază că orice implicare în astfel de scheme poate duce la pierderi financiare serioase și îndeamnă cetățenii să nu se lase atrași de oferte care par „prea bune pentru a fi adevărate”.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII