Întreprinderile din Ucraina se confruntă cu o criză acută a forţei de muncă, determinată de războiul cu Rusia, care a dus la pierderi semnificative. În acest context, companiile au început să angajeze tot mai multe femei şi adolescenţi pentru a ocupa locurile de muncă vacante.
Liliia Shulha, în vârstă de 40 de ani, a reuşit să îşi îndeplinească visul de a deveni şofer de camion după ce a petrecut ani de zile în roluri considerate „plictisitoare” în birouri.
„Acum situaţia este de aşa natură încât ei iau oameni fără experienţă şi îi instruiesc. Am fost norocoasă,” a declarat ea pentru Reuters. Fozzy Group a angajat deja şase femei ca şoferiţe de camion şi continuă să recruteze pentru alte poziţii tradiţional dominate de bărbaţi, cum ar fi încărcătoare şi agenţi de securitate.
Conform datelor băncii centrale, Ucraina a pierdut peste un sfert din forţa sa de muncă de la începutul invaziei, iar aproape 60% dintre întreprinderi se confruntă cu dificultăţi în a găsi lucrători calificaţi.
Tetiana Petruk, director pentru dezvoltare durabilă la Metinvest, a subliniat că deficitul de personal afectează producţia şi că toate companiile din regiune simt această presiune.
Pentru a atrage candidaţi, companiile au început să ofere salarii mai mari şi să elimine prejudecăţile de gen şi vârstă în procesul de recrutare. Salariul mediu lunar a crescut de la aproximativ 14.500 de grivne la 20.000 de grivne (aproximativ 470 de dolari) în ultimul an.
În plus, tinerii devin o prioritate pentru angajatori. Fozzy Group şi alte companii implementează programe de formare şi stagii pentru adolescenţi, oferindu-le oportunităţi de a câştiga experienţă profesională.
De exemplu, Vodafone a recondiţionat programul său pentru tineri, creând oportunităţi pentru aproximativ 50 de adolescenţi din 12 oraşe.