Achită simplu și ușor călătoria cu cardul: validatoarele staționare, instalate în transportul din Chișinău

15 Feb. 2022, 16:29
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Dumitrita Culiuc
15 Feb. 2022, 16:29 // Bănci şi Finanţe //  Dumitrita Culiuc

Să circuli în transportul public din Chișinău devine și mai plăcut, modern și sigur. De astăzi, călătoriile în transportul public din capitală pot fi achitate de sine stătător – la validatoarele staționare instalate în unitățile de transport. Soluția tehnologică a fost dezvoltată de maib, compania Mastercard, cu suportul Primăriei municipiului Chișinău, în cadrul proiectului pilot de acceptare a plăţilor fără numerar pentru călătoria în transportul urban.

Primele validatoare staționare au fost instalate de maib pe ruta de troleibuz 30 și ruta de autobuz 37, cu suportul specialiștilor Mastercard din Kiev. În curând, cu validatoare staționare vor fi echipate troleibuzele 22, 23 și 24, precum și autobuzele de pe rutele nr. 2 și 5: în prezent, pe aceste rute chișinăuienii și oaspeții capitalei pot achita cu cardul la POS terminalele mobile ale taxatorilor.

Fiecare unitate de transport va fi dotată cu două validatoare staționare – la mijlocul și în partea din spate a salonului vehiculului.

Pentru a plăti la validatoarele staționare, este suficient:

  • să apropii de ecranul validatorului cardul bancar contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv care acceptă funcţia de plată contactless (tichetele de masă și cardurile maib liber nu sunt acceptate);
  • după confirmarea plăţii, o sumă egală cu costul călătoriei este debitată automat de pe card;
  • confirmarea plății va fi afișată imediat pe ecranul validatorului;
  • despre confirmarea plății vei fi informat și de aplicația mobilă a băncii emitente a cardului sau prin SMS-notificare, dacă ai activat această opțiune la banca emitentă a cardului, sau extras bancar.

În cazul plăţii fără numerar, preţul călătoriei nu se modifică şi constituie 2 lei pentru rutele de troleibuz şi 3 lei pentru rutele de autobuz. Nu se percep comisioane suplimentare pentru plăţile fără numerar.

Pentru achitările la validatoarele staționare nu vei primi bilet confirmativ. În unitățile de transport vor circula controlorii – aceștia îți pot solicita să apropii cardul bancar de validator sau de un POS terminal special, care va confirma sau infirma achitarea călătoriei.

Achitarea contactless are mai multe avantaje și beneficii atât pentru pasageri, cât și pentru taxatori:

  • rapiditate – achitarea are loc în câteva clipe;
  • comoditate – este suficient să apropii cardul bancar de validatorul staționar;
  • siguranță – informaţiile legate de plată sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat a doua oară în scopuri frauduloase; cu același card este posibilă achitarea repetată de 4 ori într-un interval de o oră;
  • igienă – bancnotele şi monedele păstrează pe ele peste 26.000 de bacterii, în timp ce prinachitarea contactless eviți schimbul de bani din mână în mână;
  • independență – nu mai este nevoie să interacționezi cu cineva pentru a achita;
  • autonomie – validatoarele nu se descarcă niciodată, fiind conectate permanent la o sursă de energie;
  • automatizare – dispar erorile generate de factorul uman;
  • digitalizare – tichetarea electronică contribuie la modernizarea călătoriilor şi ne ajută să dezvoltăm o societate cashless.

Amintim că proiectul pilot de achitare contactless în transportul public din capitală a fost lansat în luna martie a anului trecut. Proiectul reprezintă primul pas în cadrul Memorandumului de colaborare strategică, care a fost semnat de Mastercard şi Primăria municipiului Chişinău în ianuarie 2021.

Ajută-ne să fim mai buni. Scrie-ne despre experiența achitării la validatoarele staționare la adresa de e-mail experienta.ta@maib.md sau într-un mesaj pe pagina de Facebook. Opinia ta este importantă și ne va ajuta să îmbunătățim produsele și serviciile maib.

Despre Mastercard

Masterсard este o companie tehnologică globală din industria plăţilor. Misiunea sa este să dezvolte şi să fortifice o economie digitală, care oferă priorităţi tuturor şi oriunde, prin intermediul tranzacţiilor sigure, simple şi accesibile bazate pe tehnologie. Folosind date şi reţele sigure, parteneriatele şi energiile companiei, oferă soluţii şi inovaţii care să ajute oamenii, instituţiile financiare, guvernele şi afacerile să-şi realizeze potenţialul său maxim. Cultura Mastercard şi tot ceea ce face compania în interiorul său şi în afara ei sunt determinate în funcţie de coeficientul de decenţă (decency quotient, DQ). Mastercard gestionează afaceri în peste 210 ţări şi teritorii şi creează o lume durabilă care oferă oportunităţi nepreţuite pentru toată lumea.

Despre maib

Maib este banca comercială nr.1 în Republica Moldova, în topul clasamentelor performanţei bancare, cu peste 1/3 cotă de piaţă la indicatori, precum credite, depozite, active şi profit. Maib este cel mai mare acceptant de carduri pe toate domeniile de business: POS terminale, ATM, comerţ electronic, terminale de autoservire. Banca oferă clienţilor săi cele mai variate şi inovative soluţii de acceptare a plăţilor prin intermediul cardurilor bancare. Prin reţeaua sa vastă, maib deserveşte aproximativ un milion de clienţi, persoane fizice, IMM-uri şi clienţi corporativi. În 2021, pentru al doilea an consecutiv, maib a obţinut titlul „Best Digital Bank Moldova”, oferit de Global Banking and Finance Review. Totodată, maib a fost desemnată „Cea mai bună bancă în Moldova” de Revista Global Finance şi Euromoney.

P.

Realitatea Live

31 Mai 2023, 16:36
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
31 Mai 2023, 16:36 // Actual //  Lupu Eduard

Compania Laminorul Danube Metallurgical Enterprise SRL (LDME), care a cumpărat în urmă cu 4 ani unitatea de producție de țevi din oțel de la Oțelu Roșu din Caraș Severin, unde activitatea siderurgică este atestată documentar de peste două secole, a intrat în insolvență la solicitarea mai multor creditori, printre care s-a numărat și unul dintre acționari, dar intenționează să se reorganizeze prin atragerea de noi investitori și vânzarea de active neesențiale, relevă date analizate de Profit.ro.

Activitatea siderurgică are o vechime de peste 200 de ani la Oțelu Roșu, fiind atestată documentar prima dată în 1796, în vremea Imperiului Habsburgic.

Principalii acționari ai LDME sunt firma poloneză Sunningwell International Polska, fondată, controlată și condusă de omul de afaceri polonez Marek Frydrych, și Omnisteel SRL din Republica Moldova, deținută de oamenii de afaceri basarabeni Valentin Eșanu (35%), exportator de deșeuri metalice de peste Prut, Andrei Zabolotnîi (35%), proprietarul companiei IT Omnicom, și Alexandru Rotaru (30%).

LDME a cumpărat în 2019 activele de producție siderurgică din Oțelu Roșu de la Ductil Steel, societate ce a făcut parte din portofoliul local al grupului rus Mechel și este controlată acum indirect de către rusul Victor Chumakov, prin Invest Nikarom. Ductil Steel se află în insolvență din 2013.

Proprietarul combinatului Oțelu Roșu are datorii totale recunoscute de 153,5 milioane lei, din care peste 81% (125,04 milioane lei) reprezintă o creanță garantată a ANAF. Tot garantate sunt și creanțele Primăriei Oțelu Roșu (3,15 milioane lei) și Sindicatului Ductil (2,09 milioane lei).

″(…) în 2019, LDME a achiziționat ansamblul funcțional de laminare aflat în patrimoniul Laminorul Brăila, la un preț de 6.000.000 euro, cu plata prețului în rate (…). Debitoarea a achitat prima tranșă din preț, însă începând cu scadența celei de-a doua rate, din cauza apariției pandemiei, care a avut ca urmare scăderea comenzilor, LDME s-a confruntat cu dificultăți financiare, devenind imposibil să respecte planul de plată a ratelor, în total fiind achitate 2.000.000 euro. Față de aceste împrejurări, vânzătoarea a solicitat rezoluțiunea contractelor de vânzare încheiate, bunurile revenind în patrimoniul vânzătoarei, LDME pierzând sumele de bani achitate. După pierderea dreptului de proprietate asupra activelor din Brăila, LDME a suportat plata către aceștia a salariilor pentru întreg anul 2020 (+3 salarii compensatorii), în condițiile în care activitatea de producție a fost suspendată pe toată durata pandemiei. (…) Societatea a fost nevoită să disponibilizeze aproximativ 200 de angajați, de aceasta fiind înștiințat și sindicatul care reprezintă interesele angajaților (…)″, se mai afirmă în document.

Planul inițial din 2019 al LDME la Oțelu Roșu prevedea atingerea unui nivel de producție de 850.000 de tone de oțel lichid pe an și lărgirea gamei de produse, cu elemente precum profile pentru structuri de construcții, secțiuni pentru construcția de nave sau traverse de cale ferată.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău