Anomaliile din asigurări! Moldovenii își asigură mașinile în detrimentul sănătății

20 Oct. 2023, 15:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Oct. 2023, 15:56 // Actual //  bani.md

La data de 30 iunie 2023, sectorul asigurărilor din Republica Moldova a înregistrat evoluții semnificative în ceea ce privește activele totale, valoarea activelor eligibile, primele brute subscrise, și despăgubirile/indemnizațiile de asigurare, conform datelor prezentate de autoritățile competente, arată datele Băncii Naționale a Moldovei.

La sfârșitul semestrului I din 2023, activele totale ale societăților de asigurare au atins suma de 4,6 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 8,9 puncte procentuale sau 377,2 milioane de lei față de finele anului precedent.

La aceeași dată, valoarea activelor eligibile pentru acoperirea rezervelor tehnice și a cerinței de capital minim a fost de 3,7 miliarde de lei, în creștere cu 9,6 puncte procentuale față de finalul anului anterior, reprezentând 80,96% din activele totale de pe piață.

În semestrul I al anului 2023, asigurările generale au continuat să domine piața asigurărilor din Republica Moldova, cu o pondere de 96,7% din totalul primelor brute subscrise, în timp ce asigurările de viață au reprezentat doar 3,3% din acest total.

Primul loc pentru Asigurările OCA (Obligatorii de Răspundere Civilă Auto): Clasele de asigurări cu cea mai mare pondere în piață au fost Asigurările Obligatorii de Răspundere Civilă Auto (RCA internă și Carte Verde), Asigurările de Vehicule Terestre, și Asigurările de Incendiu și de Alte Calamități Naturale, care au acoperit 77% din piață.

În ceea ce privește despăgubirile, în primul semestru al anului 2023, societățile de asigurare au raportat despăgubiri brute în valoare totală de 461,8 milioane de lei, în creștere cu 18% față de perioada similară a anului precedent. Aproximativ 94,6% din aceste despăgubiri au fost asociate cu contractele de asigurări generale. Peste jumătate (51,3%) din valoarea totală a despăgubirilor s-au datorat asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA internă și Carte Verde), reflectând importanța acestor tipuri de asigurări pe piață.

La data de 30 iunie 2023, profitul net în sectorul asigurărilor a însumat 184 milioane de lei, cu o creștere de 28,5 puncte procentuale față de perioada similară a anului precedent. Această creștere a profiturilor se datorează în mare parte veniturilor nete din investiții.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII