Bomba cu ceas! Din vechile tancuri ale flotei din umbră a lui Putin au loc scurgeri de petrol în întreaga lume

18 Oct. 2024, 12:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Oct. 2024, 12:54 // Actual //  Ursu Victor

Politicienii, ecologiștii și analiștii au avertizat de mai multe ori că utilizarea de către Rusia a vechilor tancuri petroliere fără asigurări adecvate ar putea duce la o catastrofă ecologică.

Deși nu au avut loc incidente majore până acum, scurgerile de petrol din aceste tancuri s-au produs în repetate rânduri. O investigație realizată de Politico și grupul de jurnalism non-profit SourceMaterial a identificat cel puțin nouă cazuri în care tancuri care transportau petrol rusesc au lăsat în urmă pete de petrol extinse pe zeci de kilometri. Aceste incidente s-au întâmplat în diverse locuri din lume — în Marea Adriatică, Marea Mediterană, în Canalul Mânecii și la nord de Insulele Britanice, în apropierea Chinei, pe coasta de vest a SUA, lângă America de Sud și sudul Africii.

Această problemă este deosebit de relevantă pentru Europa, având în vedere numărul mare de nave care transportă petrol din porturile baltice și nordice, afirmă Michelle Wiese Bockmann, analist de nave și expert în flota din umbră la Lloyd’s List. Potrivit acesteia, un incident major de scurgere de petrol în acea regiune este “doar o chestiune de timp”, deoarece flota din umbră ridică multe probleme legate de siguranță și ecologie.

Investigația Politico și SourceMaterial a utilizat imagini satelitare furnizate de organizația SkyTruth și date despre mișcările navelor de la Lloyd’s List și Kpler. Specialiștii de la SkyTruth cred că incidentele identificate sunt doar o parte a cazurilor reale, deoarece multe tancuri opresc acum transponderele pentru a-și ascunde locația. Astfel, nu pot fi corelate cu alte pete de petrol observate din satelit. “Sunt absolut convinsă că ceea ce ați descoperit este doar vârful aisbergului”, spune Bockmann. “Aceste nave sunt destinate transportului cât mai ieftin al petrolului sancționat și nu respectă standardele maritime obișnuite”. Potrivit Lloyd’s List, patru cincimi dintre aceste tancuri nu au asigurare corespunzătoare.

Unul dintre tancurile cu scurgeri din flota din umbră este Innova, o navă de 22 de ani care naviga sub pavilion vietnamez. În martie 2024, a plecat din Murmansk cu 1,1 milioane de barili de petrol și a lăsat în urmă o pată de 23 de kilometri la nord de Scoția, observată de satelit. Un alt incident a avut loc în februarie, când tancul Aruna Gulcay, în vârstă de 18 ani, a lăsat o pată de 47 de kilometri în largul coastelor italiene. După aceste incidente, tancurile au schimbat numele, țara pavilionului (în cazul Innova) și proprietarii.

În mod normal, companiile occidentale de transport maritim încearcă să scape de tancurile petroliere după 15 ani de utilizare, dar vârsta medie a tancurilor din flota din umbră a Rusiei este de 18 ani, potrivit lui Benjamin Hilgenstock, expert în sancțiunile petroliere de la Școala de Economie din Kiev (KSE). “Tancurile din umbră care transportă petrol rusesc trec zilnic prin apele europene, inclusiv prin Marea Baltică și Marea Mediterană. Mai multe defecțiuni au avut deja loc, iar o catastrofă majoră este doar o chestiune de timp”, afirmă el.

 

Realitatea Live

25 Oct. 2025, 10:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Oct. 2025, 10:49 // Actual //  Ursu Victor

Timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei dintre România și Republica Moldova s-au redus la jumătate pe parcursul acestui an, a declarat președintele Nicușor Dan, citat de News.ro. Oficialul a precizat că monitorizează evoluția traficului la frontieră și primește rapoarte periodice privind fluxurile de pasageri și mărfuri.

„Față de începutul lui 2025, suntem la 50%. Pe partea românească s-au dus mai mulți oameni – și în vamă, și în polițiile de frontieră. În același timp, în unele puncte au fost implementate controale mixte, care reduc timpul de procesare la jumătate. Mai sunt însă multe de făcut”, a spus Nicușor Dan, vineri seară, la Iași.

Probleme persistente pe segmentul de transport de marfă
Președintele a atras atenția că transporturile comerciale continuă să fie afectate de timpi mari de așteptare, ceea ce crește costurile de export pentru companiile din Republica Moldova.

„Avem o problemă cu transportul de marfă, pentru că orice interval de timp semnificativ care ține un TIR în vamă crește costul pentru marfa pe care Republica Moldova o exportă. Soluția este automatizarea verificărilor prin scanere, dar pentru asta e nevoie de o achiziție publică cu toate procedurile și năravurile aferente”, a declarat el.

Potrivit autorităților, controalele mixte și digitalizarea proceselor vamale vor continua să fie priorități în relația bilaterală România–Republica Moldova, în special în contextul creșterii volumului de transporturi comerciale și al intensificării exporturilor moldovenești către Uniunea Europeană.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII