Bugetul rusesc pierde din combustibil. Guvernul mizează pe un Brent mai ieftin cu 17% în 2025

21 Apr. 2025, 08:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Apr. 2025, 08:45 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Economiei al Federației Ruse a redus semnificativ, cu aproape 17%, prognoza pentru prețul mediu al petrolului Brent în anul 2025, comparativ cu estimările anterioare formulate în septembrie 2024, potrivit Interfax.

Conform scenariului de bază privind evoluțiile economice, Moscova estimează un preț mediu de 68 dolari/baril pentru Brent în 2025, în scădere de la 81,7 dolari/baril cât prevăzuse în toamna trecută. În același timp, prețul prognozat pentru marca Urals – principalul tip de petrol exportat de Rusia – a fost redus la 56 dolari/baril, sub nivelul de 69,7 dolari pe care se bazează bugetul federal pentru anul viitor.

„Considerăm această estimare drept una destul de conservatoare”, a declarat un reprezentant al ministerului, citat de Interfax.

Prețul petrolului Urals are o importanță crucială pentru bugetul Rusiei, întrucât veniturile din petrol și gaze constituie aproximativ o treime din totalul încasărilor bugetare ale statului.

Banca Centrală a Rusiei a avertizat anterior, în aprilie, că prețurile petrolului ar putea rămâne sub nivelul anticipat pentru mai mulți ani, din cauza cererii globale mai slabe. În primele zile ale lunii aprilie, prețul Urals a coborât la cel mai redus nivel din 2023, ajungând la aproximativ 53 dolari/baril, iar săptămâna trecută s-a menținut sub 60 dolari/baril.

Totodată, ministerul rus a transmis că nu vede riscuri majore de recesiune în contextul războaielor comerciale declanșate de președintele american Donald Trump și estimează o creștere economică globală de puțin peste 2% în acest an. „Lumea este mai mare decât Statele Unite, astfel că unele fluxuri comerciale vor fi redirecționate”, a adăugat oficialul rus.

În ceea ce privește indicatorii macroeconomici interni, Ministerul Economiei a menținut prognoza de creștere a PIB-ului Rusiei la 2,5% pentru 2025, dar a majorat estimarea inflației de la 4,5% la 7,6%. De asemenea, rubla este așteptată să se mențină ușor mai puternică decât în prognoza precedentă, la un curs mediu de 94,3 ruble/dolar, comparativ cu 96,5 ruble/dolar anticipat anterior.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII