Cât mai merge “darul” cash sau pe card în vara lui 2022. Cei mai darnici şi cei mai zgârciţi nuntaşi

23 Iul. 2022, 11:52
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Iul. 2022, 11:52 // Actual //  bani.md

Un studiu realizat de Revolut, în mare parte pe baza datelor de la Eurostat şi Statistică, arată că germanii (30-70 de euro), urmaţi îndeaproape de americani (95 – 118 euro) sunt printre cei mai zgârciţi nuntaşi. România, Italia şi Japonia sunt ţările unde darul unui nuntaş simplu poate urca până la 500 de euro. Schimbări în politica darurilor: cadouri la comun, site-uri specializate în preţul “politicos” al tacâmului de nuntă sau chiar notarea contului bancar al mirilor pe invitaţie.

Un studiu realizat de Revolut, în mare parte pe baza datelor de la Eurostat şi Statistică, arată că germanii (30-70 de euro), urmaţi îndeaproape de americani (95 – 118 euro) sunt printre cei mai zgârciţi nuntaşi. România, Italia şi Japonia sunt ţările unde darul unui nuntaş simplu poate urca până la 500 de euro. Schimbări în politica darurilor: cadouri la comun, site-uri specializate în preţul “politicos” al tacâmului de nuntă sau chiar notarea contului bancar al mirilor pe invitaţie.

Un lucru e cert – deși autoritățile din toate țările au insistat pe trecerea la o societate ”cashless”, din motive de igienă, banii continuă să fie un dar de nuntă dezirabil în mai toate țările.

De exemplu, germanilor le place numerarul și îl înmânează la petrecerea nupțială în diverse recipiente (cel mai adesea, în cutiuțe de lemn). Aceeași preferință pentru cash se întâlnește și Japonia și în Portugalia.

În sudul Italiei, la finalul petrecerii se înmânează praospăt-căsătoriților un plic cu bani, așa încât să nu se piardă ceva în agitația zilei. În Polonia, darul în bani, de asemenea în plic, se oferă la ieșirea de la slujba religioasă sau când nuntașii ajung la restaurant. Familia și prietenii formează un culoar și le înmânează mirelui și miresei cadouri în bani și flori, însoțite de felicitări.

Suedia este un caz aparte: invitații nu oferă bani drept dar de nuntă. Banii sunt tabu pentru suedezi, așa că în locul transferurilor sau darurilor cu bani cash se preferă un cadou pentru luna de miere, cum ar fi un voucher de călătorie, o cazare la hotelul preferat sau servicii turistice.

În Australia, sunt acceptate atât cadourile în obiecte, cât și cele în bani, iar modalitatea preferată de tânărul cuplu este precizată în invitația de nuntă. Cum cele mai multe cupluri trăiesc și locuiesc împreună înainte de a oficializa relația, este firesc ca aceștia să prefere cadourile în bani.

O regulă de aur: cel mai bine este să transferi banii direct într-un cont, înainte de nuntă, mai ales că, de cele mai multe ori, viitorul cuplu chiar menționează contul bancar în invitație.

De exemplu, germanilor le place numerarul și îl înmânează la petrecerea nupțială în diverse recipiente (cel mai adesea, în cutiuțe de lemn). Aceeași preferință pentru cash se întâlnește și Japonia și în Portugalia.

În sudul Italiei, la finalul petrecerii se înmânează praospăt-căsătoriților un plic cu bani, așa încât să nu se piardă ceva în agitația zilei. În Polonia, darul în bani, de asemenea în plic, se oferă la ieșirea de la slujba religioasă sau când nuntașii ajung la restaurant. Familia și prietenii formează un culoar și le înmânează mirelui și miresei cadouri în bani și flori, însoțite de felicitări.

Suedia este un caz aparte: invitații nu oferă bani drept dar de nuntă. Banii sunt tabu pentru suedezi, așa că în locul transferurilor sau darurilor cu bani cash se preferă un cadou pentru luna de miere, cum ar fi un voucher de călătorie, o cazare la hotelul preferat sau servicii turistice.

În Australia, sunt acceptate atât cadourile în obiecte, cât și cele în bani, iar modalitatea preferată de tânărul cuplu este precizată în invitația de nuntă. Cum cele mai multe cupluri trăiesc și locuiesc împreună înainte de a oficializa relația, este firesc ca aceștia să prefere cadourile în bani.

O regulă de aur: cel mai bine este să transferi banii direct într-un cont, înainte de nuntă, mai ales că, de cele mai multe ori, viitorul cuplu chiar menționează contul bancar în invitație.

Cât costă “tacâmul” în funcţie de cetăţenia mirilor

În Germania și în țările nordice găsim printre cele mai mici valori ale darului de nuntă. În Germania, regulile nescrise ale darului de nuntă recomandă între 30 și 70 euro pentru cei care nu fac parte din cercul de apropiați ai mirelui și miresei, cum ar fi colegii sau cunoștințele. Prietenii, familia, domnișoarele și cavalerii de onoare oferă cel puțin 100 euro.

În Polonia, Irlanda, Lituania și Spania, invitații oferă cel puțin 50 euro de persoană pentru a acoperi meniul de la masa festivă. Dar sumele cele mai potrivite variază între 100 – 200 euro/invitat și depind de importanța relației cu mirii sau de cât de înstăriți sunt participanții.

În Portugalia, darul variază foarte mult, dar cu siguranță începe de la cel puțin 125 euro de persoană și regula este ca la presupusul cost al meniului și distracțiilor din timpul petrecerii să se adauge cel puțin 25%, reprezentând câștigul efectiv al tinerilor căsătoriți.

Românii par a fi ceva mai ”darnici”. Darul de nuntă poate avea valori cuprinse între 100 euro și 500 euro de persoană, în funcție de gradul de rudenie și apropierea de tinerii miri. Darul acoperă costurile cu meniul și divertismentul din timpul nunții, dar lasă și un beneficiu aproape egal ca valoare cu cheltuielile cuplului proaspăt căsătorit.

Și japonezii au portofele largi, când vine vorba de o familie nou fondată. Locuitorii din Țara Soarelui Răsare sunt deosebit de generoși: aici valoarea darului la nuntă variază între 30.000 and 50.000 JPY (de la 200 euro la aproximativ 370 euro), în funcție de vârsta și natura relației dintre invitat și miri. Oricum, în Japonia, prietenii oferă de obicei mai puțin decât familia și chiar mai puțin decât șefii tinerilor. De obicei, aceștia din urmă oferă cele mai mari daruri. Și, foarte important, suma dată trebuie să fie o cifră pară.

În Italia, invitații oferă daruri de până la 500 euro de persoană și, mai ales în sudul țării, se dau cadouri generoase în numerar. În Singapore, cel mai bine este să te documentezi înainte cât de mult ar trebui oferi.

Este considerat de prost-gust să nu oferi un cadou care să acopere cel puțin prețul meniului: cuplurile preferă hotelurile luxoase pentru nuntă și ar fi neplăcut să se trezească la finalul petrecerii că nu au bani de ajuns să plătească factura. În Statele Unite ale Americii, invitații oferă în medie 99 dolari (aproximativ 95 euro) dacă sunt din grupul de apropiați. Familia și rudele dau cel puțin 125 dolari (aproximativ 118 euro).

Alternativa la darul în bani? Listele de cadouri, contribuţii la comun, şi donaţii

Lista de cadouri pare a fi, în continuare, cea mai bună alternativă. În Marea Britanie, așa numitele ”registre” sau liste de nuntă sunt, încă, la modă. Mirii pun la dispoziția participanților la nuntă o listă cu ceea ce își doresc, de unde invitații pot alege cadoul perfect, în funcție de banii de care dispun.

Mai nou, chiar și donațiile către diverse cauze umanitare susținute de cuplul tânăr sunt incluse în lista de daruri pentru nuntă, iar unele organizații neguvernamentale, cum ar fi Oxfam, oferă anumite servicii incluse în organizarea nunții sau a altor evenimente legate de această ocazie specială, în contul contribuției făcute de participanți. Acest gen de cadou-donație tinde să devină tot mai popular și în Lituania și în Polonia.

Și în Suedia încă se mai poartă aceste liste. Porțelanurile, decorațiunile de casă, accesoriile sunt printre cele mai populare cadouri de nuntă și azi. Și aici și în Spania, prietenii se pot pune de acord ca să contribuie la un cadou mai costisitor: de exemplu, se pot înțelege ca fiecare să plătească ¼ din prețul unei mese de lemn masiv pe care mirii doresc să o achiziționeze. Iar în cazul în care tinerii proaspăt căsătoriți vor să returneze un cadou de care nu au nevoie sau să îl înlocuiască (la același preț), o pot face pentru că orice dar e însoțit și de chitanță.

De la lansarea sa în 2015, Revolut a adăugat constant noi funcționalități. Cu Revolut Gifting, clienții pot trimite cadouri în bani însoțite de imagini sau de animații cu scurte mesaje pentru diverse ocazii – de ziua de naștere, de sărbători, pentru nuntă sau botezul unui copil. Această funcție completează transferurile personale atât de populare în rândul utilizatorilor Revolut care permit și partajarea costurilor, direct din aplicație, dar și transferurile instant către prieteni, în peste 40 de monede, oriunde pe glob.

De asemenea, seifurile de grup (Group Vaults) permit strângerea de fonduri alături de prieteni pentru a face cadouri de nuntă sau alte daruri celor apropiați sau membrilor de familie.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

16 Sept. 2025, 18:15
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Sept. 2025, 18:15 // Actual //  Ursu Victor

Luni a avut loc deschiderea Moldova Business Week 2025 (MBW25), cea de-a zecea ediție a celui mai mare forum economic al țării, la care au fost prezenți fizic peste 700 de participanți. Agenda din această săptămână cuprinde peste 30 de evenimente (15–19 septembrie), reunind investitori, antreprenori, oficiali de rang înalt și experți din peste 40 de țări.

Evenimentul a fost deschis de Natalia Bejan, Director al Agenției de Investiții, care a subliniat rolul MBW25 de a evidenția oportunitățile investiționale și de business ale Republicii Moldova:

„Prezentăm exemplele de succes ale investitorilor care deja contribuie la dezvoltarea economiei naționale. Această ediție va pune accent pe networking calitativ pe întreg parcurs al acestei săptămâni”, a declarat Natalia Bejan, Director General al Agenției de Investiții.

A urmat Prim-ministrul Republicii Moldova, Dorin Recean, care a accentuat direcțiile strategice ale Guvernului:

„Ne concentrăm pe educație și pe regimul fiscal atractiv pentru sectorul IT. Investim în infrastructură industrială astfel încât companiile să poată opera de oriunde în lume și să atragă talente din întreaga lume. Anul acesta, temele cheie de la MBW25 includ digitalizarea serviciilor publice, Moldova IT Park, ajutorul de stat pentru sectoarele industriale, reconstrucția Ucrainei și rolul Moldovei în regiune.”

Din partea Uniunii Europene, Excelența Sa Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova, a menționat progresul integrării economice:

„Pe plan economic, Moldova a făcut pași remarcabili spre integrarea în Piața Unică a UE. Doar acum câteva zile am marcat 11 ani de la intrarea în vigoare a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător UE–Moldova, un instrument puternic de modernizare a economiei”, a spus Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova.

 La rândul său, Viceprim-ministrul și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor, a evidențiat obiectivele de digitalizare și competitivitate:

„Anul acesta ocupăm locul 7 în Global Gender Gap Index – un indicator esențial pentru o societate inovatoare. Digitalizarea este una dintre cele mai mari realizări ale Moldovei, iar obiectivul nostru este clar: 100% digital până în 2030. Republica Moldova își consolidează poziția economică prin integrarea în SEPA (martie 2025), extinderea accesului la piețele financiare europene și prin creșterea competitivității mediului de afaceri” a spus Doina Nistor.

Investitori & exportatori pe scena MBW

De la tehnologie și mobilitate, la producție, agro și asigurări, șapte companii au arătat, prin exemple concrete, potențialul investițional și de export al Moldovei:

  • Eduard Suchanek, Regional Director, Bolt — a anunțat oficial lansarea serviciului de taxi Bolt în Republica Moldova și integrarea acestuia în ecosistemul local de mobilitate.
  • Victor Nistorică, CEO, Brutăria Bardar — produse artizanale „made in Moldova”, standardizate pentru scalare pe piețe externe. Produsele Brutăriei sunt prezente în peste 700 de magazine în Uniunea Europeană, inclusiv Kaufland, Carrefour și Lidl în România
  • Vadim Vetrilă, Co-founder & CEO, Smile Dent Team — export de servicii medicale și standarde internaționale în stomatologie. Din 2009 până astăzi, peste 4000 de pacienți au fost tratați de către clinica Smile Dent, iar activitatea companiei generează aproximativ 15 milioane de euro anual
  • Nicolae Gudumac, CTO & Co-founder, Planable — platformă SaaS din Moldova folosită de branduri globale; dovadă că tehnologia locală concurează la nivel mondial.
  • Ion Tașca, Board Member, PorcoBello SRL — investiții în agricultura și eficiență operațională pe întreg lanțul valoric. Producția anuală a companiei ajunge la 12.000 porci, iar în întreaga țară dețin cel mai modern abator din regiune
  • Peter Höfinger, Deputy CEO, Vienna Insurance Group — capital strategic și consolidarea pieței de asigurări, cu efect de încredere pentru investitori. Pe 1 septembrie 2025, Vienna Insurance Group (VIG) a câștigat licitația publică și a achiziționat o participație de 80% în Moldasig S.A., una dintre cele mai importante companii de asigurări generale din Moldova, cu o cotă de piață de aproximativ 30% după tranzacție.
  • Călin Botean, Regional Director Eastern Europe, Gebauer & Griller — soluții industriale integrate și conectare la lanțurile de producție europene. Investițiile companiei în expansiune și inovație în Moldova se ridică la 60 milioane euro.

Piața de capital: Memorandum pentru noua bursă de valori

Tot ieri, parteneriatul pentru lansarea noii Burse de Valori a Republicii Moldova a fost oficializat prin semnarea unui Memorandum de înțelegere, consolidând colaborarea strategică dintre autoritățile de la Chișinău și București. România, principal partener comercial și poartă de acces către Uniunea Europeană, oferă expertiza Bursei de Valori București (BVB) pentru implementarea unui model modern de piață de capital. Noua bursă va sprijini atragerea companiilor internaționale, dezvoltarea infrastructurii financiare și diversificarea surselor de finanțare pentru mediul de afaceri local.

Mesajul comun al scenei MBW: Moldova is Open for Business! Moldova este o piață care crește prin tehnologie, calitate și parteneriate – cu accent real atât pe investiții, cât și pe exporturi.

Agenția de Investiții este instituția publică, fondată de Guvernul Republicii Moldova, aflată în subordinea cabinetului Primului Ministru, creată și mandatată să atragă investiții strategice în Republica Moldova, să acorde suport post-investițional investitorilor, să contribuie la creșterea exporturilor, să promoveze imaginea de țară și să dezvolte dimensiunea de diplomație economică.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII