Cât trebuie să câștigi, de fapt, ca să-ți cumperi un apartament în Chișinău

22 Nov. 2023, 11:48
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Nov. 2023, 11:48 // Actual //  bani.md

Situația locativă din municipiul Chișinău devine tot mai dificilă, iar costurile ridicate ale apartamentelor pun o presiune semnificativă asupra familiilor. Potrivit datelor prezentate, pentru a achiziționa un apartament renovat la prețul median (cu jumătate sub acest nivel și jumătate peste), o familie ar trebui să aibă un venit brut lunar de aproape 39 000 de mii de lei, se arată într-o notă analitică realizată de Stanislav Ghilețchi și Adrian Ermurachi de la IPRE.

Această concluzie se bazează pe salariul mediu înregistrat în trimestrul II al anului 2023, care a fost de 14 500 de lei conform datelor Biroului Național de Statistică. Aceasta evidențiază o discrepanță semnificativă între veniturile medii și costurile locuințelor, indicând faptul că pentru mulți locuitori din Chișinău, achiziționarea unei locuințe devine o provocare financiară.

În plus, analiza menționează că populația Chișinăului înregistrează o creștere constantă a numărului de locuitori, rezultat al migrației interne. De la anul 2017 până în 2022, migrația netă în Chișinău a depășit 60,000 de persoane, generând o creștere a cererii pentru locuințe.

Cu toate acestea, autorii analizei atrag atenția că autorizațiile de construcție pentru blocurile locative sunt în scădere, iar numărul de metri pătrați dați în exploatare a scăzut, în special în anul 2022, an în care s-au înregistrat cele mai mari scumpiri ale apartamentelor din ultimul deceniu.

În timp ce costurile locuințelor cresc, nu există o statistică oficială privind prețurile la imobile. Analiza IPRE se bazează pe prețurile colectate de pe platforma www.999.md, principalul portal de anunțuri din Moldova, arătând că centrul Chișinăului are cele mai ridicate prețuri, urmat de sectoarele Rîșcani, Buiucani, Telecentru, Ciocana și Botanica.

În fața acestei realități, IPRE face recomandări pentru revizuirea politicilor de utilizare a terenurilor, dezvoltarea de noi sectoare și cartiere, precum și investiții continue în infrastructura de transport pentru a face locuințele accesibile în zonele mai îndepărtate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII