Castel Mimi – exemplu al unei afaceri sustenabile

03 Ian. 2023, 15:05
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
03 Ian. 2023, 15:05 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Pe lângă producerea vinului gustos, a bucatelor fine și a evenimentelor grandioase, Castel Mimi a avut grijă să formeze și o echipă de profesioniști care se gândesc la viitorul companiei și la impactul ei asupra mediului înconjurător.

Termenul de „sustenabilitate” este tot mai des folosit în ultima perioadă, dar ce înseamnă el mai exact? Ce înseamnă o companie sustenabilă sau un produs sustenabil?

„Deseori este încurcat cu produsele ecologice, organice, bio, însă eu aș defini produsul sustenabil ca fiind acel produs care are un impact pozitiv asupra mediului înconjurător, care nu îi epuizează resursele naturale. Este un produs proiectat să fie prietenos cu mediul încă de la etapa de fabricare și până la final, atunci când este consumat sau folosit. Noi, la vinăria Castel Mimi, ne dorim să devenim cât mai sustenabili, acesta fiind unul dintre obiectivele majore ale companiei. Mergem cu pași fermi și încrezători în această direcție, iar pentru a ne atinge scopurile, am elaborat o strategie de sustenabilitate pe termen lung. Scopul suprem al acestei strategii e să reușim să integrăm activitatea noastră în natură în așa mod, încât impactul negativ să nu existe, sa fie zero”, explică Adrian Trofim, CEO-ul Castel Mimi.

În 2022, Castel Mimi a finalizat prima etapă a construcției parcului fotovoltaic – care asigură 45% din consumul anual de energie.

„În 5 ani ne dorim să avem o autonomie energetică deplină, ceea ce ne va ajuta să evităm riscurile fluctuației pieței energetice și ne va oferi un avantaj economic, reducând costurile de producere. Astfel vom putea oferi prețuri mai bune clienților noștri. În 2022 am reușit să facem deja două evenimente sustenabile în care toată energia electrică folosită a provenit de la soare. Este vorba despre VinOpera și Ziua vinului la Castel Mimi”, spune Adrian Trofim.

Pentru a deveni independenți energetic, Castel Mimi planifică să implementeze cele mai noi tehnologii de încălzire și de răcire a spațiilor din hotel și restaurant. Pompele de căldură, care folosesc energia geotermală, și panourile fotovoltaice vor contribui la asigurarea acestei independențe. Deși necesită o investiție inițială importantă, acestea oferă beneficii mult mai mari pe termen lung. Hotelul nou Castel Mimi este proiectat de la bun început având la bază ideea eficienței energetice și minimizării impactului negativ asupra mediului. Specialiștii implicați în proiect își îndreaptă atenția spre soluții tehnologice care ne vor ajuta sa obținem acest rezultat.

Un aspect important este și amprenta de carbon pe care o lasă compania, adică diferența de CO2 produs și CO2 consumat. Dioxidul de carbon, cu formula chimică CO2, se produce în urma consumului de gaz, de energie electrică, de carburanți. Sticla, dopul și alte materiale necesare în procesul producerii și îmbutelierii vinului la fel generează emisii de CO2 atunci când sunt produse. Nivelul de CO2 emis poate fi însă redus prin înființarea spațiilor verzi, prin reciclarea materialelor și folosirea surselor alternative de energie.

La Castel Mimi încercăm să minimizăm amprenta de CO2 prin mai multe metode. Iluminarea o facem exclusiv cu LED-uri, amprenta cărora este de 9 ori mai mică decât a iluminatului standard. Cele 6 hectare pe care este amplasat Castel Mimi sunt iluminate cu peste o mie de becuri de tip LED. Comparativ cu un bec standard, un corp de iluminat LED generează anual cu 70 kg de CO2 mai puțin. Astfel, cele o mie de becuri LED instalate la Castel Mimi ne permit să generăm cu 70 000 kg de CO2 mai puțin în fiecare an. Consider că acesta este un impact pozitiv enorm”, afirmă Adrian Trofim.

Totodată, Castel Mimi promovează transportul cu trenul – acesta fiind considerat mijlocul de transport cu cel mai mic impact asupra amprentei de carbon per pasager. De aceea, pentru unele evenimente organizate la Castel, a fost „pus pe șine”, pe ruta Chișinău – Castel Mimi – Chișinău, un „tren al vinului”, doritorii având opțiunea de a renunța la mașinile personale și de a se deplasa într-un mod mai ecologic cu trenul.

Crearea spațiilor verzi a fost mereu un obiectiv pentru echipa Castel Mimi. Peste 10 mii de copaci și plante au fost sădite pe teritoriul Castelului și în satele Bulboaca și Speia.

O altă metodă de reducere a emisiilor de CO2 este aplicată asupra exportului vinurilor Castel Mimi. Logistica este un producător foarte mare de CO2, iar efectul se răsfrânge asupra fiecărei sticle de vin exportate. De aceea, promovăm întotdeauna sticla ușoară și fugim de sticlele grele, pentru că orice camion are o limită de greutate pe care o poate duce. Cu cât mai multe sticle se încadrează în aceste limite, cu atât mai puțin CO2 per sticlă este produs de către transport.

„Am învățat asta de la țările nordice. Pentru a exporta către Suedia și alte tari, trebuie să respectăm anumite standarde: sticlă ușoară, dop de aluminiu „screw cap”, cutia de 12 sticle. Aceste cerințe au drept scop diminuarea CO2-ului produs de către logistică, dar și pentru a face posibilă ulterior sortarea pentru reciclare”, explică CEO-ul Castel Mimi, Adrian Trofim.

Reciclarea reprezintă un capitol aparte, extrem de important și el. Castel Mimi evită la maximum utilizarea plasticului. Astfel, vesela din plastic nu este folosită nici în restaurant, nici pentru evenimentele în aer liber și nici pentru mâncarea luată la pachet. La toate evenimentele sunt oferite doar pahare din sticlă, care, în caz că se sparg, sunt duse la reciclare. Aceeași metodă se aplică pentru sticlele goale. Cartonul și hârtia sunt și ele sortate și transportate la centrul de reciclare, la fel ca și plasticul.

„Pe lângă sortarea sticlei, plasticului și hârtiei, noi am fost și mai ingenioși la acest subiect. Paleții vechi devin mobilier, butoaiele folosite devin veselă sau piese de decor. Încercăm să nu ne impunem limite în creativitate. Acum planificăm să instalăm și un colector de deșeuri organice, să le transformăm în compost și să-l folosim ca îngrășământ natural pentru gradina noastră și pentru plantația de viță-de-vie”, afirmă Adrian Trofim.

Pe lângă reducerea amprentei de carbon și asigurarea autonomiei energetice, Castel Mimi are ca scop să schimbe treptat managementul viței-de-vie spre diminuarea impactului negativ asupra mediului.

„Vița-de-vie organică este un obiectiv de importanță majoră. Cu pași mici, dar fermi, putem obține acest lucru. Am selectat o suprafață de 7 ha pe care am hotărât să o cultivăm cu plantații organice. În câțiva ani vom avea primul vin organic. Toate lucrările efectuate în vița-de-vie au ca scop să diminueze impactul asupra naturii. Acest scop poate fi atins prin optimizarea lucrărilor. Dacă este procurat un tractor nou, acesta trebuie să fie utilat în așa mod, încât să poată face mai multe operațiuni în vița-de-vie. Această optimizare ne oferă nu doar o diminuare a impactului negativ asupra mediului, dar și un cost de producere a strugurilor mai mic. Utilizarea instalațiilor de prognozare a unui mediu avantajos de dezvoltare a bolilor în vița-de-vie ne ajută să fim cât mai eficienți în stropiri. Informația este cea mai puternică resursă în ziua de astăzi. Fiind mereu informat despre noile tehnologii îți poți crea o strategie și un plan de acțiuni pentru a dezvolta o afacere sustenabilă. Implementând aceste tehnologii noi obții atât beneficii economice, cât și un impact pozitiv asupra mediului pe termen lung”, concluzionează Adrian Trofim, CEO-ul Castel Mimi.

P.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO