A trecut aproape un an de când Rusia a invadat Ucraina, dar cumpărătorii din Moscova încă pot obţine iaurt Activia şi periuţe de dinţi electrice Oral-B precum şi produse L’Oréal. Unele produse au rămas de dinaintea începerii învaziei, dar multe altele continuă să fie oferite de companii americane şi europene, titrează Bloomberg, citat de Ziarul Financiar.
În cazul în care aceste companii se răzgândesc în faţa riscurilor legale şi reputaţionale tot mai mari, acum au o altă provocare: Kremlinul face mai scumpă plecarea.
Deşi nu există sancţiuni occidentale asupra sectorului consumatorilor de zi cu zi, restricţiile asupra băncilor şi persoanelor fizice ruseşti au făcut operarea în ţară mai dificilă. Grupurile care au fost deschise cu privire la opţiunea lor de a rămâne, cum ar fi Colgate, Procter & Gamble şi L’Oréal, au un echilibru complicat de găsit: trebuie să îşi protejeze rezultatele şi personalul local, să-şi păstreze un punct de sprijin pe o piaţă majoră şi nu să pară compromise din punct de vedere moral.
Directorul executiv al Unilever, Alan Jope, a spus că are o responsabilitate faţă de cei 3.000 de angajaţi din Rusia şi că nu vrea ca cele patru unităţi de producţie Unilever din ţară să cadă în mâinile oligarhilor pro-Kremlin sau statul însuşi.
Reckitt Benckiser, producătorul Strepsils, a declarat în aprilie că îşi va transfera proprietatea asupra afacerii sale din Rusia către o terţă parte sau către angajaţi locali, dar până acum nu a reuşit să facă acest lucru. Danone şi-a anunţat ieşirea în octombrie, dar încă nu a găsit un cumpărător. Producătorul de tutun Philip Morris International, care plănuise o ieşire până la sfârşitul anului trecut, a declarat că încă se luptă să obţină aprobarea Rusiei.
Puţine companii au fost la fel de hotărâte ca McDonald’s, care şi-a vândut restaurantele din Rusia în mai, la trei luni de la începutul războiului. Dar o astfel de mişcare nu mai este atât de uşoară: sunt mai puţini potenţiali cumpărători care nu sunt supuşi sancţiunilor, iar Kremlinul este din ce în ce mai puţin dispus să aprobe vânzările occidentale.
„Cu cât pleci mai târziu, cu atât este mai greu”, a spus Nabi Abdullaev, partener la firma de consultanţă Control Risks. Guvernul a restrâns ofertele şi acum cere o reducere de 50% la orice vânzare.