Ce se mai întâmplă cu firmele care nu au părăsit Rusia: „Cu cât pleci mai târziu, cu atât este mai greu”

13 Feb. 2023, 15:39
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Feb. 2023, 15:39 // Actual //  bani.md

A trecut aproape un an de când Rusia a invadat Ucraina, dar cumpărătorii din Moscova încă pot obţine iaurt Activia şi periuţe de dinţi electrice Oral-B precum şi produse L’Oréal. Unele produse au rămas de dinaintea începerii învaziei, dar multe altele continuă să fie oferite de companii americane şi europene, titrează Bloomberg, citat de Ziarul Financiar.

În cazul în care aceste companii se răzgândesc în faţa riscurilor legale şi reputaţionale tot mai mari, acum au o altă provocare: Kremlinul face mai scumpă plecarea.

Deşi nu există sancţiuni occidentale asupra sectorului consumatorilor de zi cu zi, restricţiile asupra băncilor şi persoanelor fizice ruseşti au făcut operarea în ţară mai dificilă. Grupurile care au fost deschise cu privire la opţiunea lor de a rămâne, cum ar fi Colgate, Procter & Gamble şi L’Oréal, au un echilibru complicat de găsit: trebuie să îşi protejeze rezultatele şi personalul local, să-şi păstreze un punct de sprijin pe o piaţă majoră şi nu să pară compromise din punct de vedere moral.

Directorul executiv al Unilever, Alan Jope, a spus că are o responsabilitate faţă de cei 3.000 de angajaţi din Rusia şi că nu vrea ca cele patru unităţi de producţie Unilever din ţară să cadă în mâinile oligarhilor pro-Kremlin sau statul însuşi.

Reckitt Benckiser, producătorul Strepsils, a declarat în aprilie că îşi va transfera proprietatea asupra afacerii sale din Rusia către o terţă parte sau către angajaţi locali, dar până acum nu a reuşit să facă acest lucru. Danone şi-a anunţat ieşirea în octombrie, dar încă nu a găsit un cumpărător. Producătorul de tutun Philip Morris International, care plănuise o ieşire până la sfârşitul anului trecut, a declarat că încă se luptă să obţină aprobarea Rusiei.

Puţine companii au fost la fel de hotărâte ca McDonald’s, care şi-a vândut restaurantele din Rusia în mai, la trei luni de la începutul războiului. Dar o astfel de mişcare nu mai este atât de uşoară: sunt mai puţini potenţiali cumpărători care nu sunt supuşi sancţiunilor, iar Kremlinul este din ce în ce mai puţin dispus să aprobe vânzările occidentale.

„Cu cât pleci mai târziu, cu atât este mai greu”, a spus Nabi Abdullaev, partener la firma de consultanţă Control Risks. Guvernul a restrâns ofertele şi acum cere o reducere de 50% la orice vânzare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 12:32
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iun. 2025, 12:32 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat oficial demararea lucrărilor de pregătire a terenului pentru construcția unui nou segment de cale ferată în zona Văleni, raionul Cahul. Declarația a fost făcută la fața locului, unde oficialul a menționat că lucrările sunt în grafic și se desfășoară în baza proiectului aprobat.

„La sfârșitul lunii februarie vorbeam aici despre analizările de sol pentru acest viitor proiect. Astăzi suntem în faza pregătirii terenului pentru construcția efectivă a unui segment de 500 de metri de cale ferată, cu finanțare asigurată din bugetul de stat și din fondurile Guvernului Republicii Moldova pentru Căile Ferate”, a declarat ministrul.

Potrivit lui Vladimir Bolea, la finalizarea lucrărilor, veniturile Căii Ferate din Moldova (CFM) ar urma să crească cu peste 56 de milioane de lei anual, datorită transferului estimat de 300.000 de tone de marfă de pe drumurile publice către transportul feroviar.

„Este un pas important pentru descongestionarea traficului rutier, dar mai ales pentru eficiența economică și ecologică a sectorului transporturilor din Republica Moldova”, a adăugat Bolea.

Segmentul nou face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare a infrastructurii feroviare, în contextul semnării la 14 aprilie 2025 a unui Memorandum de Înțelegere între România și Republica Moldova, care prevede redeschiderea circulației feroviare pe tronsonul Cantemir–Fălciu, cu scopul de a îmbunătăți conectivitatea regională și fluxurile comerciale transfrontaliere.

Ultimele date statistice relevă că în primul trimestru al anului, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,7%, în timp ce parcursul mărfurilor (tone-kilometri) s-a prăbușit cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul feroviar deține în prezent o pondere de 13,4% în structura totală a mărfurilor transportate în Moldova, semnificând un sector important, dar în dificultate.

În prezent, CFM se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile copaniei s-au cifrat la 228 milioane de lei în anul 2024, iar restanțele la salarii se ridică la peste 100 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO