Escală spre Rusia: Cum ocolesc sancțiunile aeronavele de import

26 Dec. 2024, 10:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
26 Dec. 2024, 10:40 // Actual //  Ursu Victor

În 2024, cel puțin 28 de avioane străine au fost importate în Rusia, inclusiv aeronave mici și avioane de pasageri, potrivit unei investigații publicate de „Верстка”. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană și Statele Unite, care interzic livrarea și reparația aeronavelor și pieselor de schimb pentru Rusia.

După invazia în Ucraina, companiile ruse au recurs la metode precum „canibalizarea” aeronavelor existente sau importul pieselor prin țări terțe. În 2024, avioanele au fost aduse în Rusia prin țări precum Turcia, Kazahstan, Georgia, Lituania și Oman. În unele cazuri, țara de origine sau expeditorul real au fost ascunse în documentele vamale.

Printre avioanele importate se numără modele precum Cessna, folosite în general pentru instruire sau turism, și avioane de pasageri Bombardier și Airbus, achiziționate de companii aeriene regionale. Cele mai multe aeronave au fost importate de companii private, însă și persoane fizice au fost implicate.

Un exemplu este Evgheni Kabanov, un om de afaceri rus care gestionează mai multe companii implicate în tranzacții cu avioane. El a fost identificat ca fiind unul dintre principalii intermediari, oferind inclusiv consultanță pentru livrarea avioanelor în Rusia prin canale ocolitoare. Kabanov este cunoscut pentru promovarea acestor servicii pe rețele sociale și forumuri dedicate.

În decembrie 2024, autoritățile americane au reținut un cetățean rus, Serghei Neceaev, acuzat că a încercat să importe două avioane Cessna în Rusia prin Armenia, furnizând informații false în documentele vamale.

Deși sancțiunile occidentale au creat dificultăți semnificative pentru industria aviatică rusă, acestea nu au reușit să oprească complet fluxul de avioane și componente. Importurile ilegale continuă, iar multe dintre avioanele introduse în Rusia sunt utilizate pe rute interne sau pentru zboruri către țări care nu aplică sancțiuni stricte.

Această situație reflectă limitările mecanismelor internaționale de monitorizare și aplicare a sancțiunilor, dar și ingeniozitatea celor implicați în ocolirea lor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO