Exportul de miere în UE, în scădere. Care este cauza

04 Iul. 2021, 12:19
 // Categoria: Slider // Autor:  Otilia Cotruța
04 Iul. 2021, 12:19 // Slider //  Otilia Cotruța

Producerea mierii în Republica Moldova și exportul mierii în țările Uniunii Europene este în scădere în ultimii ani, în special din cauza secetei. În anul 2017, Republica Moldova a exportat în țările Uniunii Europene 5100 de tone de miere, în 2018 – 4100 de tone, în 2019 – 3900 de tone, iar anul trecut în UE au fost exportate 3300 de tone de miere, transmite IPN.

Președintele Asociației Exportatorilor de Produse Apicole din Moldova, Vasile Dolghieru, a precizat că multe familii de albini au murit din cauza condițiilor climaterice nefavorabile. Totodată, descreșterea cantității de miere e cauzată și de scăderea în Republica Moldova a suprafețelor de copaci meliferi, cum ar fi salcâmul și teiul, dar și greșelilor unor apicultori  începători, care nu asigură iernarea adecvată a familiilor de albini.

„Încă în anii 90 ai secolului trecut, salcâmii și copacii de tei erau tăiați pentru lemne de foc. Cu părere de rău, parcă este o tendință de a rări teii din pădure și de a lăsa stejarii, pentru că lemnul de stejar ar fi mai scump. Toți acești factori ne afectează. Există program național de dezvoltare a apiculturii, în care sunt abordate problemele respective și sperăm că, împreună cu Agenția „Moldsilva”, vom ajunge la sădirea a mai multor copaci care să dea mai mult nectar pentru albini”, a spus Vasile Dolghieru.

Președintele Asociației Exportatorilor de Produse Apicole a menționat că în Republica Moldova există mai mulți arbori meliferi, dar aceștia sunt seculari și miere de la ei se poate obține doar peste câțiva ani. „În același timp, s-au plantat arbori de safora, numit și salcâm japonez, și evodia, copac despre care se zice că ar da cantități bune de miere. Dar acești arbori se dezvoltă foarte greu în Republica Moldova și miere de la ei se poate obține doar peste câțiva ani. Personal am pus doi astfel de puieți, au deja cinci ani și încă nu au flori”, a detaliat Vasile Dolghieru.

Președintele Asociația Exportatorilor de Produse Apicole a constatat că în anul curent în Republica Moldova s-a extras mai multă miere de salcâm.

„Albinele au lucrat și pe ploaie, posibil să fie mai multă miere și de la alte plante”, a adăugat Vasile Dolghieru. În anii precedenți, prețul de cumpărare a mierii de salcâm, care este produsă în Republica Moldova și exportată pe piețele UE, varia de la 3,8 la 5 euro pentru un kilogram, în timp ce pentru un kilogram de miere polifloră se propunea 1,4-2,7 euro.

În prezent, în Republica Moldova sunt peste 7800 de apicultori înregistrați. În 2020 s-au produs circa 3500 de tone de miere, iar 3300 de tone au fost exportate. Uniunea Europeană este principala piață de desfacere pentru mierea autohtonă. Cele mai mari cantități de miere se exportă în Italia, Franța, Slovenia, România, Polonia, Germania.

Realitatea Live

12 Aug. 2022, 06:00
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
12 Aug. 2022, 06:00 // Actual //  Lupu Eduard

Ministerul Economiei a anunțat recent consultări publice cu privire la un proiect de Hotărâre de Guvern care să favorizeze importul de produse petroliere europene în Republica Moldova.

Esența modificării este excluderea certificării obligatorii a produselor petroliere în cazul importului direct al acestora de la un producător dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

„Facilitarea accesului pe piața Republicii Moldova a produselor petroliere principale (a benzinei și motorinei) importate direct de la producătorii acestora amplasați într-un stat membru UE. Astfel, se vor recunoaște documentele eliberate de producător prin care se confirmă calitatea produselor petroliere (declarația de conformitate și raportul de inspecție). Respectiv decade necesitatea efectuării obligatoriu a prelevării probelor și încercărilor de laborator efectuate la etapa importului pe teritoriul vamal al Republicii Moldova”, se spune în modificările propuse.

Interesele au aruncat în aer amendamentul salvator

Inițiativa legislativă a apărut după publicarea raportului Comisiei parlamentare speciale conduse de deputatul Radu Marian, formată după ce în această primăvară s-a accentuat deficitul de produse petroliere. Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu a atras atenția asupra acestei probleme și a convocat Consiliul de Securitate. Dânsa a cerut rezolvarea grabnică a problemei.

La acea vreme, deficitul de motorină a stârnit un șir de probleme. Prețul angro era mai mare față decât prețul la pompă. Or, acest lucru a stârnit nemulțumirea în rândul agricultorilor, care amenințau cu proteste în cazul în care statul nu le compensează 100% din acciza la motorină.

Un nou amendament, speculanții de carburanți fac lobby  

Revenind la legea produselor petroliere, Comisia specială propune reducerea cheltuielilor cu 2 bani per litru la petroliștii din Republica Moldova, care au companiile mamă în România.

O inițiativă, bună, însă cauza deficitului produselor petroliere din Republica Moldova este alta. Este vorba de speculațiile, cu schema de revânzare a carburanților. Potrivit statisticilor, confirmate de declarațiile ANRE, combustibilul a fost importat în țară în cantități suficiente. Dar, de fapt, a rămas la comercianții care l-au revândut. Fiecare importator are propriul său comerciant speculator-dealer care cumpără volume importate și creează un deficit artificial.

În plus, absența restricțiilor legale permite nerezidenților să vândă combustibil pe teritoriul Republicii Moldova în portul Giurgiulești fără licențe speciale. Conform acelorași scheme, combustibilul rusesc este furnizat de acolo în Ucraina cu implicarea misterioasei companii offshore Euronova. Despre acest lucru a scris bani.md anterior. Este vorba de o schemă de revânzare a carburanților prin care gigantul rus Gazprom vinde carburanți în Ucraina prin portul Giurgiulești via portul Constanța. Danube Logistics SRL, controlată de BERD (100%)  și care operează Portul Giurgiulești, activează drept traider petrolier, facilitând tranzitarea carburanților spre Ucraina. Transportul se face pe calea ferată.

Autoritățile au înțeles problema, dar ridică din umeri

Problema cu criza carburanților nu e recentă. Anul trecut, de exemplu mai multe benzinării și-au suspendat activitatea din lipsă de carburanți. Respectiv, cei de la guvernare au înțeles că problema lipsei carburanților e una artificială și au vrut să o soluționeze. Astfel s-a vrut limitarea vânzărilor angro a carburanților, respectiv s-a născut celebrul amendament la legea carburanților – Marian – Bolea.

Amendamentul includea limitarea vânzării angro a produselor petroliere. Era vorba de comercializarea angro doar în lanțurile de comerț cu amănuntul. Este lesne de înțeles că nu le-a fost pe plac speculanților din piață, iar în lectura a doua detaliul cu limitările de comercializare a dispărut.

Povestea continuă, în condițiile în care în actualul amendament, cineva a avut grijă ca deficitul carburanților să nu fie soluționat.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău