Industria Moldovei, în comă! După 10 ani de eforturi, economia s-a întors la linia de start

20 Mai 2025, 11:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
20 Mai 2025, 11:39 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță trage un semnal de alarmă dur în urma analizei celor mai recente date publicate de Biroul Național de Statistică: industria Republicii Moldova este în stagnare profundă, cu tendințe clare de regres structural. Deși în perioada 2016–2019 s-au înregistrat creșteri modeste ale producției industriale, acestea au fost complet anulate de prăbușirile consecutive din ultimii trei ani.

După o aparentă redresare în 2021, când producția industrială a crescut cu 12,1%, au urmat scăderi severe în 2022 și 2023, de -5,1% și -3,6%, iar în primul trimestru al anului 2025 industria a pierdut încă 1,2%. În doar trei ani, Republica Moldova a pierdut peste 10% din volumul său industrial, revenind practic la nivelul anului 2015 – un progres net de doar 3% în zece ani, pe care Ioniță îl califică drept „stagnare absolută”.

Industria alimentară a înregistrat o scădere de aproape 20%, cu efecte vizibile și directe asupra exporturilor. Industria textilă a pierdut 11%, afectând grav segmentul lohn – unul dintre principalele motoare de export ale Moldovei. Sectorul automotive, cel mai mare domeniu industrial orientat spre export, a înregistrat un colaps de 11%, o prăbușire ce ar putea avea efecte pe termen lung dacă nu este doar sezonieră.

Veaceslav Ioniță subliniază că ciclurile de creștere din industrie sunt fragile, temporare și urmate de scăderi masive, iar în lipsa unei strategii industriale coerente, a politicilor de sprijin pentru sectoarele competitive și a investițiilor în modernizare, industria moldovenească rămâne captivă într-un cerc vicios de regres.

Această stagnare structurală generează consecințe grave: disparițița locurilor de muncă, migrație accelerată, pierderea capacităților autohtone de producție și înlocuirea produselor moldovenești cu importuri. Toate acestea subminează nu doar competitivitatea economică, ci și securitatea economică și bugetară a țării.

„Industria Moldovei este în cădere liberă de trei ani. Fără o direcție clară, fără investiții, fără politici industriale eficiente, orice creștere conjuncturală devine un simplu miraj. Și întrebarea rămâne: cât timp ne mai permitem să stăm pe loc?” – concluzionează Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

12 Iun. 2025, 16:11
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
12 Iun. 2025, 16:11 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Acțiunile gigantului american Boeing s-au prăbușit cu 8% în timpul sesiunii de tranzacționare premergătoare deschiderii bursei din SUA, ca reacție la tragedia aviatică din India, unde un avion de tip Boeing 787 Dreamliner, aparținând companiei Air India, s-a prăbușit la scurt timp după decolare din orașul Ahmedabad, având la bord 242 de persoane.

Potrivit datelor preliminare, este prima catastrofă în care este implicat acest model de avion, considerat unul dintre cele mai moderne din lume. Presa indiană relatează că aeronava ar fi pierdut propulsia ambelor motoare, deși cauzele exacte ale accidentului rămân necunoscute.

Imaginile publicate de martori arată cum avionul s-a prăbușit peste o clădire de locuințe din apropierea aeroportului. Autoritățile locale au confirmat deja recuperarea a cel puțin 60 de cadavre, inclusiv zece victime aflate în căminul medical studențesc peste care s-a prăbușit aparatul. Poliția locală a declarat că nu există supraviețuitori.

Ca urmare a tragediei, acțiunile Boeing au coborât la 196,49 dolari – cel mai scăzut nivel din mai 2024. Și acțiunile companiei General Electric, producătoarea motoarelor folosite de avioanele Boeing, au suferit o scădere de 5,5%.

Premierul Indiei, Narendra Modi, a calificat evenimentul drept „o catastrofă sfâșietoare” și a transmis condoleanțe familiilor victimelor. Între timp, Direcția Generală a Aviației Civile din India (DGCA) a anunțat că va deschide o anchetă oficială în colaborare cu experți tehnici ai companiei Boeing.

Incidentul reaprinde atenția asupra problemelor de siguranță ale companiei americane. În 2021, Boeing a fost acuzată oficial că ar fi indus în eroare autoritățile americane privind sistemul MCAS, implicat în două alte accidente tragice. Deși compania a evitat urmărirea penală prin plata unei amenzi și monitorizare strictă timp de trei ani, în ianuarie 2024, un alt incident – desprinderea unei secțiuni din fuzelajul unui Boeing 737 MAX 9 – a determinat autoritățile să își revizuiască vigilența față de producătorul american.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO