Mari probleme cu bugetul țării! Venituri în picaj și cheltuieli explozive – Deficitul atinge niveluri alarmante

18 Sept. 2024, 11:43
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Sept. 2024, 11:43 // Actual //  bani.md

Bugetul de stat pentru anul 2024 a fost supus unei revizuiri semnificative față de volumul inițial aprobat. Conform noilor estimări, veniturile bugetului vor suferi o diminuare de 801,5 milioane lei, ajungând la un total de 65,83 miliarde de lei. Pe de altă parte, cheltuielile bugetului de stat vor înregistra o majorare de 386,3 milioane lei, totalizând 82,60 miliarde de lei. Aceste ajustări vor conduce la o creștere a deficitului bugetar cu 1,187 miliarde de lei, ajungând la suma de 16,777 milirade de lei, potrivit infromațiilor MInisterului Finanțelor.

În ceea ce privește veniturile, se estimează o scădere semnificativă a încasărilor din impozite și taxe, cu o diminuare de 904,0 milioane lei, în principal din impozitul pe venitul persoanelor juridice și TVA-ul pe mărfurile importate. Totodată, se anticipează majorări la impozitul pe venitul persoanelor fizice, TVA-ul pe mărfurile produse și serviciile prestate în țară, precum și accizele la mărfurile importate.

Revizuirea bugetului include, de asemenea, estimări privind cheltuielile pentru serviciul datoriei de stat, care se vor micșora datorită scăderii ratelor Euribor 6 luni și a ratei DST pe piețele internaționale, precum și a reducerii serviciului datoriei pe împrumutul BERD pentru proiectul „Securitatea furnizării gazelor naturale”. În schimb, s-au prevăzut majorări semnificative pentru transferurile către bugetele locale, programele implementate din Fondul rutier și măsurile de reducere a vulnerabilității energetice.

Deficitul bugetar estimat pentru anul 2024 va reprezenta 5,1% din PIB, cu o majorare semnificativă față de volumul aprobat anterior. Structura surselor de finanțare a deficitului a fost ajustată, reflectând revizuirea surselor interne și a împrumuturilor externe, inclusiv cele destinate proiectelor finanțate din surse externe.

Principalele obiective pentru anul 2024 rămân menținerea stabilității și disciplinei bugetar-fiscale, precum și un control strict asupra cheltuielilor, cu accent pe plățile sociale, salariile, deservirea datoriei și cheltuielile pentru resursele energetice.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII