Miliarde de dolari „aterizează” în Republica Moldova. Cum scapă cărăușii de ochii vameșilor

29 Apr. 2024, 09:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
29 Apr. 2024, 09:54 // Actual //  Lupu Eduard

Săptămâna trecută, în urma unei operațiuni concertate între poliție, procurori de la PCCOCS și ofițeri ai Serviciului Vamal, s-au descoperit peste un milion de dolari nedeclarați la pasagerii a doi avioane care sosiseră în Moldova din Moscova (cu escală în Erevan).

Potrivit șefului Inspectoratului General al Poliției (IGP), Viorel Cernăuțeanu, acești bani ar fi fost introduceți în țară prin contrabandă, urmând să fie folosiți pentru finanțarea ilegală a unor partide politice din surse obscure, în interesul unui grup criminal.

Cu toate acestea, suma descoperită este considerată relativ mică în comparație cu sumele de bani cash care sunt transportate zilnic pe calea aerului. De exemplu, într-o investigație recentă, s-a constatat că un pasager a sosit la Aeroportul Internațional Chișinău cu aproape 2,6 milioane de euro cash, cu o zi înainte de semnarea unui contract de privatizare a companiei Air Moldova, scrie mold-street.com.

Contrabandă de „sute de miliarde de dolari în numerar”

Dar țara noastră nu este un caz ceva deosebit în acest sens în lume. The Wall Street Journal scrie că pasagerii zborurilor internaționale fac contrabandă de „sute de miliarde de dolari în numerar” în fiecare an, citând estimări ale Oficiului ONU pentru Droguri și Crimă și ale Grupului de acțiune financiară (FATF).

Potrivit WSJ unele țări nu restricționează importul de numerar, permițând „miliardelor de dolari” să circule din Marea Britanie și din alte părți către țări cu mai puțin control.

Ca exemplu, WSJ amintește de un incident din 2020 în care două femei au transportat șapte valize cu bani de la Londra Heathrow la Dubai. La sosirea în Dubai, ele au declarat că importau echivalentul a 2,8 milioane de dolari.

Autoritățile cred că cele două au transportat pe această cale circa 125 de milioane de dolari, în mare parte din iulie până în octombrie, în 2020.

„Cum naiba au scăpat de asta – atât de mulți bani într-un interval de timp atât de scurt?” spune Ian Truby, un ofițer superior de investigații la Agenția Națională a Crimei din Marea Britanie. Un răspuns, a spus el, este faptul că sistemele de securitate din aeroporturi nu sunt pentru detectarea crimelor, ci doar siguranța zborurilor.

Scanerele din aeroport nu văd milioanele?

Or, scanerele 3D din aeroporturi inspectează doar bagajele pentru a depista explozivi și alte substanțe potențial periculoase. Majoritatea aeroporturilor din lume, inclusiv din Statele Unite, nu scanează bagajele pasagerilor pentru numerar, fiind o procedură costisitoare din punct de vedere al echipamentului și al personalului, notează publicația.

Unul dintre motivele pentru care „contrabanda aeriană” este atât de răspândită sunt și politicile de înăsprire a cerințelor bancare din întreaga lume, care raportează toate tranzacțiile suspecte.

„Pur și simplu nu poți intra într-o bancă cu atât de mulți bani fără să fii observat. Veți fi arestat la următorul departament”, spune George Voloshin, expert la organizația din industrie pentru combaterea criminalității financiare ACAMS.

Un oficial britanic a spus că lucrătorii vamali luptă eficient împotriva contrabandei, iar Emiratele Arabe Unite au declarat că țara lucrează pentru a opri fluxurile financiare ilicite, inclusiv prin împărtășirea informațiilor cu Marea Britanie.

Oficiului ONU pentru Droguri și Crimă și FATF, o agenție interguvernamentală care dezvoltă standarde anti-spălarea banilor pentru țări, estimează că spălătorii de bani introduc pe ascuns, în sistemele financiare globale în fiecare an peste 2 trilioane de dolari, venituri obținute din afaceri ilegale.

În acest circuit pasagerii din avioanele internaționale transportă probabil sute de miliarde de dolari în numerar, datorită lacunelor din sistemele de securitate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău