Modificări la compartimentul TVA pentru domeniul HORECA

27 Aug. 2023, 11:11
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Aug. 2023, 11:11 // Actual //  bani.md

Serviciul Fiscal de Stat informează despre intrarea în vigoare a Legii nr. 212/2023 pentru modificarea unor acte normative, prin care au fost efectuate modificări la compartimentul TVA ce vizează domeniul HORECA.

Potrivit art. II pct. 22 al Legii nr. 212/2023, cota TVA pentru livrările de mărfuri/servicii realizate în cadrul activității întreprinderilor din domeniu HORECA, specificate în art. 96 litera b), la liniuţele a opta şi a noua, a fost redusă de la 12% la 8%.

Totodată, prin derogare, pe perioada stării de urgență, se prelungește termenul de aplicare a cotei reduse a TVA în mărime de 6% la produsele alimentare și/sau la băuturi, cu excepția producției alcoolice, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, însoțite de serviciile conexe care să permită consumul imediat al acestora, realizate în cadrul activităților care se atribuie la secțiunea I a Clasificatorului activităților din Economia Moldovei.

Cota redusă a TVA în mărime de 6% pentru mărfurile/serviciile, realizate în cadrul activităților, atribuite la secțiunea I a Clasificatorului activităților din economia Moldovei (HORECA) se aplică:

–        pe întreg teritoriul ţării şi pe perioada stării de urgenţă, cu condiţia declarării acestei stări de către Parlament în conformitate cu prevederile Legii nr.212/2004;

–        pe întreg teritoriul ţării şi pe perioada stării de urgenţă în sănătate publică, cu condiţia declarării acestei stări de către Comisia naţională extraordinară de sănătate publică în conformitate cu prevederile Legii nr.10/2009.

În lipsa declarării pe întregul teritoriu a țării a stării stării de urgenţă de către Parlament și/sau a stării de urgenţă în sănătate publică către Comisia națională extraordinară de sănătate publică, mărfurile/serviciile, realizate în cadrul activităților, atribuite la secțiunea I a Clasificatorului activităților din economia Moldovei (HORECA) se vor impune cu TVA la cota de 8%, prevăzută la art.96 lit.b) liniuțele 8 și 9 din Codul fiscal.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

09 Oct. 2026, 16:15
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
09 Oct. 2026, 16:15 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Freelancerii au de achitat aproape 8 milioane de lei sub formă de impozit unic, cu 17,33% mai mult decât în luna precedentă. Serviciul Fiscal de Stat a trimis 4 235 de avize de plată pentru septembrie, iar termenul de achitare este 26 octombrie.

Avizele au fost expediate la adresele de e-mail indicate la înregistrarea activității și pot fi consultate și în Cabinetul personal al contribuabilului sau în EVO.

Potrivit datelor prezentate de SFS, veniturile înregistrate de antreprenorii independenți au însumat peste 53,12 milioane de lei, iar impozitul unic calculat a ajuns la aproximativ 7,98 milioane de lei.

Circa 54,19% dintre antreprenorii independenți au înregistrat tranzacții în conturile bancare dedicate activității. Totodată, 130 de contribuabili au folosit echipamente de casă și de control conectate la sistemul de monitorizare electronică a vânzărilor, încasările în numerar fiind de aproximativ 1,49 milioane de lei.

SFS îndeamnă freelancerii să verifice sumele din avize înainte de plată. Cei care au emis bonuri fiscale cu date greșite, au restituit clienților bani pentru servicii sau au primit în cont sume care nu țin de activitatea independentă pot solicita modificarea avizului la orice Direcție de deservire fiscală.

Impozitul poate fi achitat prin MPay, selectând serviciul „Impozitul unic perceput de la antreprenorii independenți (freelanceri)”.

La 9 octombrie, în evidența SFS figurau 4 335 de antreprenori independenți. Plățile impozitului unic efectuate de aceștia însumau peste 33 de milioane de lei.

Potrivit SFS, cota impozitului unic este de 15% pentru veniturile anuale de până la 1,2 milioane de lei. Pentru partea de venit care depășește acest plafon se aplică o cotă de 35%.